Ahad, 6 Mei 2012

hadis palsu

2 minggu dari sekarang kita akan memasuki bulan Rejab (bulan 7). Bulan Rejab biasanya terdapat banyak hadith-hadith palsu yang akan memenuhi wall laman sosial facebook. Antara hadith palsu yang popular ialah,

“Rejab bulan Allah, Sya`aban bulanku dan Ramadhan bulan umatku”.

Ini adalah hadith palsu yang direka oleh Ibn Jahdam. (lihat: Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha`if, m.s. 95, Syria: Maktab al-Matbu`at al-Islamiyyah)

Kemudian selepas Rejab akan datang pula bulan Sya'aban (bulan 8) dan akan hadir lagi hadith palsu berkenaaan bulan Sya'aban,

“Apabila masuk bulan Sya'aban perbaikilah niat kamu kerana bulan Sya'aban atas bulan lain seperti kelebihanku atas para Nabi”.

Ibn Hajar mengatakan bahawa Hadis ini mawdu’ kerana al-Saqti, salah seorang perawinya terkenal sebagai pemalsu hadis dan pereka sanad (تركيب الأسانيد). Perawi-perawi lain dalam sanad ini sama sekali tidak pernah meriwayatkan hadis ini. Jadi jelaslah bahawa sanad dan hadis ini adalah rekaan al-Saqti. (lihat- Ibn Hajar. Abu Fadl Ahmad Bin Ali al-Asqalani. 1988. Tabyin al-a’jaib bima wurid fi fadl Rajab. Dar al-Kutub Ilmiah Bairut.)

Selepas berakhirnya Sya'aban maka akan muncullah bulan Ramadhan (bulan ke 9). Rasa2nya tahun ini lebih dahsyat dari tahun sebelum ini sebab ada satu lagi hadith palsu yang sangat masyur telah tersebar luas,

Dari Nu’aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itu”. Kami bertanya: “Suara apakah, ya Rasulullah? ” Beliau menjawab: “Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: ” Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus “, kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa”. (Al Hadis)

Ini juga adalah hadith palsu dan ia dikaitkan dengan tahun 2012 kononnya sebuah planet bernama Planet X atau Nibiru akan menghentam bumi.

Pasti ramai antara kita nak akan berasa takut mendengar hadith tersebut. Walaupun ia bertujuan memberi keinsafan atau kesedaran beragama kepada para pembaca tetapi aia adalah suatu perbuatan yang di larang oleh Rasulullah saw. Sesiapa yang mencipta, mengguna dan menyebarkan hadis "palsu" dianggap telah melakukan pendustaan besar terhadap Nabi Muhammad SAW.

Ayohlah rakan2ku dalam facebook jangan kita melakukan dosa sewaktu kita beranggapan kita sedang melakukan kebaikan.


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan