Khamis, 24 Mei 2012

syarat2 taubat

ULAMAK ada mengatakan bahawa taubat dari perbuatan dosa adalah wajib. Apabila perbuatan dosa itu tidak menyangkut dengan sesama manusia maksudnya hanya dosa antara seseorang dengan Allah maka harus memenuhi tiga syarat iaitu:

1) Menghentikan perbuatan dosa.
2) Menyesal atas perbuatannya itu.
3) Berketetapan hati untuk tidak mengulangi lagi perbuatan dosa itu selama-lamanya.

Apabila tidak memenuhi perbuatan dosa itu menyangkut dengan sesama manusia maka harus memenuhi empat syarat iaitu tiga syarat yang disebut di atas ditambah dengan satu lagi syarat iaitu harus menyelesaikan urusannya itu kepada yang bersangkutan.

Jika itu ada kaitan dengan harta atau yang serupa maka ia harus mengembalikannya. Jika itu ada kaitannya dengan sumpah, tuduhan dan yang serupa maka ia harus minta maaf. Jika ia ada kaitan dengan mengumpat maka ia harus dihalalkannya.

Seseorang yang berbuat dosa harus segera bertaubat, bila ia bertaubat hanya dari sebahagian dosa saja maka yang diampuni juga hanya sebahagian dari dosanya saja dan yang lain masih tetap tidak diampuni.

Firman Allah swt yang bermaksud ;

”Bertaubatlah kamu semuanya kepada Allah wahai orang-orang yang beriman agar kamu sekelian berbahagia,” An-Nur 24;31

1) Dari Abu Hurairah ra berkata : ”Saya mendengar Rasulullah saw bersabda : Demi Allah, sesungguhnya saya membaca istighfar dan bertaubat kepadaNya lebih dari tujuh puluh kali setiap hari,” riwayat Bukhari

2) Dari Abu Musa Abdullah bin Qais al-Asyari dari Nabi saw, beliau bersabda : Sesungguhnya Allah sentiasa membentangkan tanganNya pada waktu malam untuk menerima taubat orang yang berbuat jahat pada waktu siangnya, dan membentangkan tanganNya pada waktu siang untuk menerima taubat orang yang berbuat jahat pada waktu malamnya. Yang demikian itu berlangsung terus sampai matahari terbit dari sebelah barat (sampai hari kiamat). Riwayat Muslim

3) Dari Abu Hurairah ra berkata, Rasulullah saw bersabda : Barangsiapa yang bertaubat sebelum matahari terbit dari sebelah barat (sebelum ajal datang) maka Allah menerima taubatnya,” Riwayat Muslim.

4) Dari Abu Abdul Rahman Abdullah bin Umar bin Khattab ra dari Nabi saw beliau bersabda : Sesungguhnya Allah Maha Mulia lagi Maha Agung akan menerima taubat seseorang sebelum nyawanya sampai di tenggorok (sebelum ia sekarat). Riwayat al-Tirmizi.

5) Dari Ibn Abbas dan Anas bin Malik ra, bahawasanya Rasulullah saw bersabda : Seandainya seseorang itu mempunyai satu lembah dari emas nescaya ia ingin mempunyai dua lembah : dan tidak ada yang dapat memenuhi mulutnya kecuali tanah (ia tidak akan merasa puas terhadap dunia ini sebelum mati. Dan allah akan sentiasa menerima taubat orang yang bertaubat. Riwayat Bukhari dan Muslim.

6) Dari Abu Hurairah ra, bahawasanya Rasulullah saw bersabda : Allah tertawa gembira manakala ada dua orang bunuh-membunuh yang kedua-duanya masuk syurga. Yang seorang berjuang pada jalan Allah dan terbunuhlah dia: kemudian yang membunuh itu bertaubat kepada Allah lantas masuk Islam dan terbunuh di dalam berjuang (mati syahid). Riwayat Bukhari dan Muslim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan