Rabu, 13 Februari 2013

Guru penat

Guru penat,

Janji PM Najib untuk memberi perhatian untuk mengurangkan beban tugas pentadbiran tidak lebih kepada kata-kata memujuk demi menyejukkan hati kami menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 tidak lama lagi.

Hakikatnya, sejak sekian lama kami diperlakukan sesuka hati, dijadikan tikus makmal dan bermacam-macam lagi.

Yang terbaharu ialah perubahan waktu kerja bagi sesetengah sekolah/aliran telah dilanjutkan sehingga ke jam lima, sama seperti kakitangan pentadbiran. Cuti tahunan juga telah dikurangkan dan kerja-kerja pengkeranian semakin bertambah.

Pada masa yang sama, gaji atau elaun tidak bertambah dan syarat untuk kenaikan skim tidak banyak membantu memotivasikan para guru. Semua itu tidak termasuk, kerja lebih masa dan tanggungjawab mengurus anak murid dalam aktiviti kokurikulum pada hari Sabtu atau Ahad.

Hakikatnya bukanlah kami terlalu berkira soal gaji atau imbuhan, tetapi berilah hak kami yang sepatutnya. Jangan bebankan kami dengan tugasan yang tidak sepatutnya dan pada yang sama menyalahkan kami jika prestasi para murid tidak menjadi seperti yang diharapkan.

Sesungguhnya kami bukan robot yang tiada hati dan perasaan. Boleh diarah itu dan ini sesuka hati. Dibebankan dengan pelbagai dasar yang dirangka oleh mereka yang langsung tidak faham kerjaya dan susah payah seorang guru. Kami juga ada keluarga yang perlu diberi perhatian.

Mungkin ada yang berkata, kalau tidak sanggup semua itu jangan minta jadi guru. Ya, mungkin betul dari satu sudut, tetapi banyak perubahan dasar berlaku setelah kami berkhidmat dan perubahan itu sebahagiannya hanya untuk memuaskan hati pihak atasan atau menteri.

Bagi kami, tiada lagi harapan yang tinggal pada Umno-BN untuk mendengar rintihan kami. Apatah lagi, setiap lagi menteri baru dilantik, jaminan sama yang diberikan, tetapi sehingga kini tiada apa-apa perubahan, malah beban kerja makin bertambah, bukan berkurang.

Kami berharap, Pakatan Rakyat memenangi PRU13 nanti dan membela nasib guru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan