Jumaat, 15 Februari 2013

meteor

Serpihan tahi bintang (meteor) meletup dan jatuh di tengah Rusia pada Jumaat sehingga mencetuskan panik apabila ia mengakibatkan gegaran yang menyebabkan tingkap pecah dan lebih 950 orang cedera. Keadaan itu menyebabkan trafik tergendala di bandar Chelyabinsk apabila sebahagian tahi bintang yang jatuh terbakar di paras rendah atmosfera di bandar itu.

Menurut sumber Kementerian Kecemasan Rusia, pada pukul 9.20 pagi (waktu Rusia), sebuah objek dilihat di atas Chelyabinsk di mana ia terbang dengan kelajuan yang tinggi dan meninggalkan kepulan asap di belakangnya. Dalam masa dua minit, terdapat dua letupan.

#Apocalypse semakin hampir? 














Moscow – Hujan meteor yang melanda wilayah Urals, Russia pagi tadi waktu tempatan benar-benar menimbulkan warga tempatan berasa panik. Malah ramai yang menyangka kiamat telah tiba.

Seorang saksi mata bernama Gulnara Dudka menceritakan peristiwa dramatis tersebut. Wanita muda itu mengaku takut dan menyangka kiamat telah tiba.

“Saya melihat kilatan terang dari belakang saya. Semua menyala, sangat terang. Seperti di filem Armageddon ketika hujan meteor bermula, saya benar-benar menyangka itu seperti kiamat,” ujar wanita berumur 20-an tahun itu.

“Sangat mengerikan, khususnya ledakan tersebut. Sangat kuat. Saya hanya membisu. Itu begitu kuat,” cetusnya seperti dipetik dari Daily Mail, Jumaat (15/2/2013).

Kementerian Urusan Darurat Russia menyatakan, sekurang-kurangnya 474 orang cedera, 14 di antaranya mengalami luka parah akibat hujan meteor ini. Kebanyakan mereka terluka akibat terkena pecahan kaca tingkap.

Sekitar 20 ribu petugas penyelamat telah dikerah untuk menolong mangsa-mangsa yang cedera. Kementerian Pertahanan Russia menyatakan, pihaknya telah mengirimkan tentera-tentera ke lokasi yang terkena kesan hujan meteor ini.

Dilaporkan terdapat sekitar 6 bandar yang mengalami kerosakan akibat hujan meteor ini. Wilayah yang paling teruk terkena kesan hujan meteor ini ialah wilayah Chelyabinsk.

Rangkaian telefon dan signal telefon bimbit di sejumlah wilayah Chelyabinsk terputus akibat insiden ini. Dilaporkan, kerana sebuah meteor yang jatuh ke bumi terkena sebuah antena telekomunikasi tempatan.

Banyak tingkap, samada di kawasan industri dan penempatan yang pecah akibat bunyi ledakan meteor di udara.

Manakala sebuah kilang di wilayah tersebut mengalami kerosakan paling teruk kerana dihentam meteorit. Bahagian bumbung kilang tersebut runtuh dan beberapa dindingnya pecah.

Saksikan video meteor jatuh di Russia  :-

Kumpulan gambar kemusnahan akibat meteor jatuh tersebut  :

















Sejak dahulu orang selalu bertanya – tanya tentang peristiwa kiamat. Al Quran mengatakan semasa kiamat itu sudah dekat dan
tidak seorangpun yang tahu bila ianya terjadinya selain Allah. 

Rasulullah mengatakan bahawa antara kedatangannya sebagai saat kiamat sudah dekat perumpamaannya seperti saat asar dengan maghrib atau seperti kedudukan ibu jari dengan telunjuk. Dewasa ini sudah banyak filem yang dibuat menggambarkan tentang semua peristiwa tersebut seperti film Deep Impact, Armagedon, The day after tomorow, Knowing, 2012, Earth quake dan lain lain.Namun gambaran dalam filem tersebut tidaklah sedasyat peristiwa Hari Kiamat kelak.

Ketika langit telah terbelah, dan bintang bintang berguguran jatuh kebumi serta air laut melimpah kedaratan. Bila peristiwa tersebut akan terjadi ? Pakar astronomi diseluruh dunia mengetahui bahawa saat ini bumi dikepung oleh ribuan meteor dan asteroid dengan berbagai ukuran. Mulai dari yang sebesar kelapa hingga sebesar lapangan bola malah ada yang lebih besar dari itu. Asteroid itu beredar mengitari bumi dan ditahan oleh medan magnet bumi hingga tidak jatuh menghentam bumi.

Jika satu waktu medan magnet yang melindungi bumi menjadi lemah dapat dipastikan semua meteor dan asteroid itu akan berjatuhan menghentam bumi sebagaimana dimaksudkan dalam surat al Infitar ayat 2 diatas.

Lemahnya medan magnet yang melindungi bumi tersebutllah yang dimaksud dengan apabila lagit terbelah dalam surat Al Infitar ayat 1 diatas. Sebahagian asteroid yang berukuran kecil akan terbakar oleh lapisan atsmosfera bumi namun yang berukuran besar akan terus menghujani bumi.

Jika jatuh didaratan akan menimbulkan ledakan setara dengan ribuan bom atom di Hirosima. Jika jatuh dilaut akan menimbulkan gelombang tsunami setinggi gunung, memporak porandakan seluruh bandar ditepi pantai. Peristiwa inilah yang dimaksud dengan jika air laut telah melimpah kedaratan seperti disebutkan dalam surat Al Infitar ayat 3 diatas.

Allah lah yang mengetahui dengan sebenar-benarnya (disebalik malapetaka tersebut). Wallahualam .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan