Isnin, 4 Februari 2013

Medasina(greek) = Medicine

Pesanan penting ustaz don, "saya pesan kat cikgu2 semua, ketika mana cikgu2 bercerita dengan anak2 murid tentang ilmu sains, tolong, tolonglah selitkan juga apa yg Al-Qur'an kata, berbalik kepada Al-Qur'an semula. Naikkan semula semangat Islam kat anak2 muda kita, tolonglah.." 

Setuju sgt dgn pesanan ustaz. Kejadian sains tu, asalnya semua daripada penerangan Allah swt dalam Al-Qur'an. Dah di explained kan semua dalam tu, jangan pisahkan fakta Al-Qur'an dari pemikiran anak2 kita. Ajar mereka utk mengenali Allah dan ciptaanNya. 

Jarang kita dengar, cikgu2 akan berkata begini :

"SubhanaAllah, hebat kuasa Allah kerana Dia yang telah melengkapkan proses fotosintesis ni bermula dari adanya cahaya matahari yang diperlukan oleh tumbuhan2 hijau. Pokok2 hijau ni akan menggunakan cahaya ini sebagai energy, utk transfer electron from photosystem 1 to photosystem 2 dan akhirnya membebaskan Oxygen untuk manusia dan haiwan."

Etc. Jadi, cikgu2 Islam. Back to BASIC. Learn Al-Qur'an before you learn Science. Bukan omputeh yang figure out semua ni, tapi Allah dah habaq dah..jelas.
Dan kemudian tokoh2 Islam. ㋛

Ibnu Sina = Medasina(greek) = Medicine(english)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan