Isnin, 13 Oktober 2014

Cukuplah Allah sahaja

Dapat Allah Subhanahu wata'ala, maka dapat segala sesuatu.

" Ramai manusia didunia ini mencari HARTA, ramai manusia mencari NAMA, dan ramai juga orang mencari orang. Tetapi sedikit manusia yang mencari Allah Subhanahu wata'ala. Percayalah, bila mereka dapat Allah, maka mereka dapat segala sesuatu. Kalau Allah tidak ada pada mereka,
maka tidak ada sesuatu untuk mereka. Cukuplah Allah sahaja untuk kita semua.

Ada satu kisah. Seorang Raja pada zaman Tabi'in RadhiaAllahu 'anhum wa ardhahum. Kita semua tau, Raja seorang yang Kaya, dan miliki segala sesuatu. Pada zaman itu, ramai Maula Maula, lelaki dan perempuan.
Dalam setahun hanya sekali sahaja Raja itu ingin tunaikan segala hajat abdi abdinya lelaki dan perempuan. Dan mereka dibahagikan antara lelaki dan perempuan, tidak bercampur.

Untuk bahagian perempuan, Raja itu bertanya setiap seorang daripada mereka apa yang mereka hajatkan. Hari itu seperti malam Lailatul Qadr bagi mereka, kerana hanya setahun sekali sahaja dapat jumpa dengan Raja mereka. Permintaan perempuan biasalah, inginkan emas ,intan,berlian, harta, rumah dan sebagainya.

Tetapi ada seorang perempuan ini tidak minta apa apa. katanya, Takpala Tuanku saya nak jadi orang yang terakhir untuk minta, Tuanku bagilah mereka dulu. Maka Raja itu pun teruskan menunaikan hajat abdinya setiap satu sampai habis.

Kemudian Raja itu tanya lagi, Siapa yang masih belum dapat? maka perempuan yang tadi itu angkat tangan. Kenapa kamu tak minta lagi? apa yang kamu nak?

Perempuan ini MasyaAllah Pandai. Semua orang minta sesuatu, kerana ini peluang hanya setahun sekali sahaja dapat apa yang mereka mahukan. Perempuan itu tidak minta apa apa melainkan SATU perkara. Tanya Sultan, kamu mahu apa? Katanya, Aku mahu Tuanku. Allahuakbar hebatnya. Sudah menjadi 'Aib kalau seorang Sultan mungkir janji, kerana pada hari itu Raja sudah janji nak tunaikan hajat Abdinya.

Bila perempuan itu sudah jadi Permaisuri, sudah tentulah dia dapat segala sesuatu bukan setahun sekali, tapi Hari Hari. Sekarang kawan kawannya pula jadi abdinya.

MasyaAllahh maka itulah kita di dunia ini carilah Allah subhanahu wata'ala. Jika kamu dapat Allah, kamu dapat semua sesuatu.
HASBIAALLAH WA NI'MAL WAKIL. cukuplah Allah untuk aku, dan Sebaik baik bantuan adalah Allah Subhanahu wata'ala.

Jangan putus asa walaupun dah usaha tapi tak berjaya, takpela mesti ada Hikmah, cukuplah Allah ada untuk dia sahaja.

Sabda Nabi Sollallahu alaihi wasallam : ucaplah kalimah HASBIAALLAH WA NI'MAL WAKIL. cukuplah Allah untuk aku, dan Sebaik baik bantuan adalah Allah Subhanahu wata'ala. 7 kali pagi, 7 kali petang. InshaaAllah Allah jauhkan kita dari segala musibah "
-As Syeikh Abdullah Al Jahaf-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan