Selasa, 21 Oktober 2014

Hormati dirinya

Wahai Adam pemimpin ummah..
Bukanlah aku ini berat sebelah,
Tidak pula kerana benci aku yang menggugah,
Semua itu aku tolak ke tepi sudah,
Sekarang aku menulis untuk maruah.
.
Kalaupun engkau suka padanya terlalu,
Kau perlu ingat dia itu bukanlah milikmu,
Usah kau permain hati rapuhnya itu,
Seringkali ia luka dan kau sendiri tak tahu.
.
Kau umpan pakai mulut manis bergula,
Kau rentap dia guna laku konon dah bersama,
Satu aku nak tanya,
Kau letak maruahnya dimana?
.
Dia bukan perempuan biasa yang kau jumpa,
Ada amanah dalam dada,
Maruah keluarga dibahunya,
Mata yang mengkritik kau belum kira.
.
Kalau betul kau mahu,
Buktikan dahulu,
Maruah dia kau letak nombor satu,
Pasakkan rasa itu bukan berpaksi nafsu,
Baru aku hormat fitrah perasaanmu.
.
Dia itu terhormat,
Ambil dia dengan ikhlas tersemat,
Hatinya kau perlu jaga cermat,
Bukan memandangnya sebagai nikmat.
.
Maaf kalau kau kata aku terlalu melindungi,
Apa kau tahu dia punya hati?
Sarat luka kesakitan yang berbisa lagi,
Penuh rahsia dalamnya tersembunyi.
.
Pohonku satu saja,
Hormati dia,
Juga hatinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan