Sabtu, 25 Oktober 2014

Niaga

saya sedar betapa amalan berhutang itu tidak baik untuk diri saya, keluarga dan perniagaan.
“Apabila dibelenggu hutang, hidup tidak tenang. Saya telah terlibat dengan pinjaman untuk menyuntik modal bisnes pada peringkat awal. “Dalam tidak sedar juga, saya telah melakukan perkara yang Allah tidak suka,” kini tidak lagi mengamalkan konsep pinjaman untuk berniaga setelah menemui konsep usahawan akhirat.
beliau juga telah terlibat dengan riba melalui pinjaman tersebut. Malah, ramai usahawan pada masa kini tidak dapat mengelakkan diri daripada situasi tersebut. Cadangnya kepada para usahawan, elakkan amalan berhutang dan pinjaman yang mempunyai unsur riba.
sudah lumrah bagi seseorang yang mengusahakan perniagaan mencari keuntungan. Namun, tidak semua perniagaan yang dijalankan mendatangkan pulangan lumayan, malah ada yang kerugian dan kehilangan modal. Jika tidak untung, rugi yang mendatang. Itulah risiko yang perlu dihadapi oleh seorang usahawan. Bagaimanapun, erti keuntungan sebenar dalam konteks manusia sebagai hamba Allah bukan terletak kepada perolehan harta.
Bagi usahawan dunia, empat aspek yang menjadi keutamaan iaitu kekayaan, kesihatan, kekuasaan dan takhta yang pastinya tidak abadi untuk dikecapi berbanding usahawan akhirat yang mengejar keuntungan di dunia untuk akhirat.
selama ini beliau tidak sedar bahawa keuntungan dunia bukanlah kebahagian sebenar yang dicari malah lebih daripada itu. “Pengalaman rakan perniagaan yang tidak menepati janji, membatalkan perjanjian perniagaan, dan menghadapi persaingan yang membuatkan berfikir tentang kurniaan Allah.
“Ada satu ketika seseorang yang sepatutnya berjumpa dengan saya untuk satu urusan perniagaan telah membatalkan temu janji tetapi saya bertemu orang lain yang tidak pernah saya kenal untuk menjalinkan urusan perniagaan. “Sungguh, hanya Allah tempat bergantung. Bukan manusia, hanya Dia yang sentiasa ada untuk menolong kita,”
Allah mengurniakan rezeki kepada semua orang. Sebagai manusia, seseorang itu perlu berusaha mendapatkan petunjuk daripada Pencipta selain berusaha secara fizikal untuk mendapatkan sesuatu. “Senario yang berlaku kini manusia sanggup melakukan pelbagai cara untuk memastikan hajatnya tercapai seperti mengamalkan rasuah yang sebenarnya menyebabkan hak orang lain dirampas,” 
Dalam menjalani kehidupan seharian sebagai hamba, manusia sebenarnya melakukan urusan perniagaan dengan Pencipta. Mereka akan mendapat balasan syurga atau neraka bergantung kepada amalan masing-masing. jika banyak amalan kebaikan yang dibuat di dunia, ganjaran pahala yang diperoleh juga adalah banyak, begitu juga sebaliknya.
“Apabila berniaga dan meraih keuntungan, bayarlah zakat dan bersedekah. Rezeki yang dianugerahkan itu bukan milik kita semata-mata sebaliknya perlu dikongsi. “Zakat dan sedekah ini juga mempunyai keberkesannya yang tersendiri. Hati lebih tenang, dan insya-Allah rezeki yang datang juga melimpah ruah. Niatkan amalan ikhlas kerana Allah,”
9/10 rezeki yang datang adalah melalui perniagaan, namun tidak semua perniagaan yang dijalankan berjaya. Sebagai peniaga, proses menjalankan perniagaan sama seperti proses perkembangan manusia yang perlahan-perlahan melalui fasa-fasa tertentu bermula dari awal kelahiran.
“Semuanya tidak berlaku dengan pantas. Namun, ramai yang mahu cepat untuk berjaya lantas memilih jalan yang salah kerana hanya ada dua cara iaitu cara yang betul dan salah. “Dengan memilih cara yang salah, pastinya melanggar etika dan mengundang dosa. Hidup mungkin mengecapi nikmat dunia dengan wang, namun hati tidak akan tenang.
“Cara yang betul, pastinya lebih lambat dan menguji kesabaran. Percayalah, hati akan lebih tenang, keuntungan yang diperoleh mencukupi malah boleh dikongsi bersama orang lain. “Paling penting, jalankan suruhan Allah. Tinggalkan larangan-Nya. Dalami dan cintai al-Quran,” 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan