Ahad, 22 Mac 2020

kluster

#kopipes

Satu fakta yang anda perlu fahami tentang Gelombang Korona Virus.

+ gelombang satu : (Cluster Cina)

1.Case #1 hingga case #25 Punca pertama jangkitan di Malaysia dari konference Bisnes di Singapore.

2. Ahli perniagaan Malaysia yang hadir di sana dan dapat jangkitan, menjangkiti mereka yang ada close contact beliau. Cluster ini berdasarkan informasi saya dapat besar berbangsa Cina.

+ Gelombang kedua : (cluster Melayu)

1. Popular dengan nama Case #26, yang menjadi Misteri adalah case # 0 kepada case  #26. Case #0 dipanggil merujuk kepada punca jangkitan case #26. Lama ianya menjadi misteri case #26 dapat jangkitan dari siapa. Asalnya di syaki mendapat jangkitan dari lawatan beliau di Shanghai 6 minggu sebelum beliau di sahkan positif. Tapi tak logik.

2. Maklumat terakhir yang saya dapat, case#26 mendapat jangkitan dari case #33 iaitu lawyer kepada case #26. Case #33 menghadiri conference di Singapore dan menjangkiti case#26.

3. Dan oleh kerana case #26 terlebih dulu mendapat rawatan jadi beliau yabg terlebih dahulu di kesan sebagai positif. Ianya terus merebak dan merebak sehingga meningkatkan bilangan case #132

+ Gelombang ketiga ( Cluster Agama).

1.Cluster ini yang paling ramai  buat masa sekarang bermula dengan case #136 dan terus merebak menjadi 60% dari kes Wabak COVID-19 di Malaysia.  Simpton pesakit terlihat dengan ramai selepas 2 minggu apabila berlaku jangkitan Generasi kedua dan ketiga dalam cluster ini.

2. Cluster ini di katakan berpunca dari sikap seorang Travel Agent Freelance  yg baru pulang dari Korea tetapi tidak mematuhi pemeriksaan kesihatan baru pulang dari negara berisiko tinggi dan melakukan "Self Quarantine"  yang menyebabkan penularan di kalangan ahli Jammah Cluster ini ke seluruh dunia.

3. Brunei mendapat jangkitan pertama dari kes ini dengan permulaan 3 kes. Singapore mendapat jangkitan baru dari cluster ini.

4. Cluster ini mempunyai potensi positive sangat tinggi  kerana ramai di kalangan mereka " close contact" selama 4 hari dan melibatkan kira-kira 16,500 orang yang turut hadir sama program ini.

5. Satu bencana dan permula kes kematian pertama akibat wabak COVID-19 ini.

6. Masih ada ramai yang belum menyerah diri untuk saringan.

Bakal Cluster baru ( Cluster India)

1. Event keagamaan yang berlangsung pada 13  Mac 2020 ini yang dihadiri lebih 30,000 org merupakan satu lagi aktiviti keagamaan. Majoriti yang hadir dalam upacara keagamaan ini adalah kaum India dari sebelah utara.

2. Saya menjangkakan selepas 2 minggu akan berlaku jangkitan  generasi Kedua dan ketiga  dalam cluster ini memungkin satu lagi gelombang yang akan mewujudkan satu bencana baru selepas cluster Seri Petaling.

3. Peningkatan kes mendadak dalam cluster Seri petaling selepas 3 minggu iajtu sekarang. Jadi anda kira sendiri nanti bila jangka masa akam berlaku dalam.Cluster ini nanti.

Bakal Cluster baru lagi ( Pelbagai Kaum).

1. Cluster balik kampung, dan cluster pembelian panik akibat sela masa sebelum perlaksanaan Kawalan Pergerakan Terhad yang di buat baru-baru ini.

2. Singapore hanya memberi tempoh yang singkat kepada rakyat untuk melaksana Lock Down Singapore. Umum malam itu, jam 12 tengah malam terus tutup

3. Cluster ini paling ramai pergerakan perkumpulan dan serata negara.

4. Kita tunggu apa yang akan jadi ..

5. We hope for better but Prepare for the worst.

Hanya rahmat  Allah yang dapat melindungi.

Link video bagaimana mudahnya Wabak COVID-19 INI MEREBAK :
https://youtu.be/ZH4fXEK0Xug

#stayathome
#dukrumajajer
#siladudukkatrumaj

Tiada ulasan:

Catat Ulasan