Selasa, 17 Mac 2020

solat jumaat

Tarikh:17 Mac 2020
Asalamulaikum
Kepada,
Rakyat Malaysia
Yang beragma Islam.
Tajuk: Sedikit Komentar berkenaan arahan surat rasmi Kerajaan Malaysia dan Peguasa Agama berkenaan larangan Solat Jumaat-Solat Berjemaah di Masjid.
‐----------------------------------------------
Perkara di atas dirujuk.Saya Ust Hj Mohd Farhan Bin Abdullah Al Hafiz Al Azhari salah seorang Pendakwah Bebas bertauliah dan bekas Pensyarah ILIM ingin memberi sedikit pandagan berkenaan dengan isu di atas untuk dikongsi dengan rakyat Malaysia khasnya mereka yang beragma Islam
berkenaan tegahan solat jumaat-berjemaah di Masjid
- Surau-penutupan masjid kerana ketakutan penularan corona vairus-19 yang tak pasti.Statment saya ini bukan menolak Warta Kerajaan P.M kita atau penguasa Agama tetapi sekadar memberikan pandagan peribadi antara pro dan kontra beradsarkan kepada pandagan salah seorang tokoh ulama imam besar di Morentania Shouth Afrika dengan dalil dan hujjah al quran hadith dan sirah.
كتب الشيخ : شيخناحمد الكوري:
Oleh:Shekh al imam kabir Ahmad Al Kury  Morentania.
(dengan terjemahan bebas)

هل يجوز للمسلمين الأصحاء ترك الجمعة والجماعة خوفا من المرض (كورونا) ؟!
_Bolehkan kaum muslimin meninggalkan sholat Jum'at karena antisipasi virus Corona?_
أولا.
في الخوف من العدو المحقق عند القتال في سبيل الله لم تسقط الجماعة فكيف تسقط بسبب الخوف المتوهم من المرض ؟!
《وإذا كنت فيهم فأقمت لهم الصلاة فلتقم طائفة منهم معك...》الآية.
1. Kewajiban sholat berjamaah dan sholat jumaat tidak gugur dalam kondisi selain dari perang yang dahsyat mencengkam.
Bagaimana mungkin kewajiban itu boleh gugur hanya karena kekuwatiran yang belum pasti.Melainkan jika ada jemaah yang dijangkiti corona vairus maka larangan bersalam bersentuh dengan pesakit atau larangan pesakit itu datang ke masjid tersebut sudah memadai.Sedangkan jika satu kampung atau taman jika tidak megerjakan solat berjemaah di mana azan tidak laungkan maka seluruh ahli qaryah itu berdosa.Jika ada 2-3 orang solat berjemaah maka kewajipan itu terlepas dari murka Allah swt.Rujuk hadith.Ingat antara ciri-ciri tanda-tanda kedatangan Dajjal akan muncul ialah bila mana Azan itu tidak lagi dilaungkan.
ثانيا .
هذه الأوبئة والأمراض سببها الحقيقي هو الذنوب والمعاصي. قال تعالى: 《وما أصابكم من مصيبة فبما كسبت أيديكم》.
وقال:《ظهر الفساد في البر والبحر بما كسبت أيدي الناس ليذيقهم بعض الذي عملوا لعلهم يرجعون》.
ألم يبين تعالى أن العلاج إنما هو في الرجوع إلى الله بالتوبة والاستغفار والصلاة والتلاوة والدعاء ... وليس في ترك بعض ما أوجب علينا من جمعة وجماعة ؟!!
2. Virus ini Allah swt turunkan sebagai BALA-Rujuk surah Rum ayat 41- kerana rakyat beragma islam di Uyghur di Cina ditindas,dirogol,dibunuh dan diseksa.Kisah wanita dirogol sehingga gugur kadungan bersama anaknya dirogol hingga megandung pernah berdoa agar diturunkn bala jangkitan kuman darah yang keluar dari kemaluan mereka kepada 3 orang tentera China yang merogol agar mati dalam jangkitan kuman darah bersama ahli keluarga mereka.Maka Allah swt maqbulkan doa rintihan itu.
Di sini solusinya kerajaan beri percuma topeng penutup mulut-risalah maklumat pencegahan dan hantar pegawai2 kesihatan di setiap ifort,pejabat2 kerajaan,qaryah,di masjid belai raya,di taman2 untuk memantau memberi rawatan kesihatan disamping para mufti,ustaz2,imam2 memimpin solat taubat,majlis zikir, istighfar,berdoa,qunut Nazilah,mengadakan bacaan al quran 30 juz dan disamping menasihati jemaah agar sentisa berwudhu,menjauhi tempat-tempat tumpuan pelancong yang senentisa suasana berseronok bukan jauhi masjid -surau dengan ketakutan yang tak pasti.
ثالثا:📖
قول الله تعالى: 《ما أصاب من مصيبة في الأرض ولا في أنفسكم إلا في كتاب من قبل أن نبرأها》. وقال: 《قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا》.
وقال:《قل لو كنتم في بيوتكم لبرز الذي كتب عليهم القتل إلى مضاجعهم》.
وقال صلى الله عليه وسلم((واعلم أن الأمة لواجمعت على أن ينفعوك لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ولو اجتمعوا على أن يضروك لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك))  رواه أحمد والترمذي وقال حسن صحيح .
فإيماننا بالقضاء والقدر وتوكلنا على الله جل وعلا  ألا يمنعنا من ترك ما أوجب علينا من صلاة الجمعة والجماعة خوفا من المرض وغيره ؟

3. Kita beriman kepada Qodho dan Qodar.Ada Qadha mughlaq dan Qadha Mubram yang tak sempat dihurai di dalam etikel ini.
Oleh karena itu, ketakutan yang tidak pasti itu tidak boleh dijadikan alasan untuk meninggalkan perintah dan kewajiban sholat jumaat dan sholat berjamaah di masjid apatah lagi arahan menutup masjid selama 14 hari.Ketakutan hanya kepada Allah swt.Bukan kepada corona vairus.Walaupun kewajipan meghindari sebab musabab penyebaran wabak  itu wajib akan tetatapi takut kepada asbab adalah hukumnya adalah  syirik khafi.Usaha doa dan tawakal itu yang sangat penting.Doa senjata orang mukmin yang terakhir..Rujuk Hadith Fadhilat Doa.
رابعا.
ألم يتحدث صلى الله عليه وسلم عن كيفية التعامل مع الطاعون وأنه لا يجوز دخول الأرض التي فيها الطاعون ولا الخروج من الأرض التي فيها .. فهل ذكر  فيه ترك صلاة الجماعة؟!!

4. Rasulullah saw tidak pernah mengajarkan ummatnya untuk meninggalkan sholat Jum'at dan sholat jamaah akibat wabah virus yg melanda sebuah negeri.
خامسا.
وقع الطاعون في عهد عمر بن الخطاب رضي الله عنه وتشاور في أمره مع المهاجرين ثم الأنصار ثم مسلمة الفتح ..
 فهل عطلوا بسببه جمعة أو جماعة ؟!!
5. Umar bin Khattab r.a tidak pernah memerintahkan penduduk di Damsyik untuk meniadakan sholat Jum'at dan sholat jamaah saat wabah virus melanda damaskus di masa kekhilafahannya.
سادسا.
يقول الله سبحانه وتعالى (واستعينوا بالصبر والصلاة) فهل الإستعانة هنا بإقامة الصلاة في المسجد كما كان النبي صلى الله عليه وسلم يؤديها أم بترك الجمع والجماعات ؟!!

6. Dalam menghadapi sebuah musibah, Allah SWT memberi petunjuk untuk bersabar dan perbanyak sholat...., bukan sebaliknya... meninggalkan sholat jumaat dan berjamaah.
سابعا.
يقول صلى الله عليه وسلم 《من صلى الصبح في جماعة فهو في ذمة الله ..》 ألا يكفينا أننا في ذمة الله  ؟! 《أليس الله بكاف عبده》؟!!
7. Orang yg sholat jumaat,solat Subuh dan isyak berjamaah akan mendapat perlindungan dari Allah SWT.(rujuk hadith bab Fadhilat berjemaah)
Apakah kita tidak lagi percaya dengan jaminan Rasulullah Saw?
ثامنا.
إذا كان صلى الله عليه وسلم لم يأذن للأعمى في التخلف عن الجماعة مع قوله بأنه لا قائد له وأن  المدينة كثيرة الهوام والسباع ... كيف يؤذن للصحيح في التخلف عنها لمجرد خوف المرض ؟!!

8. Rasulullah Saw tidak mengizinkan bagi orang buta untuk meninggalkan sholat berjamaah padahal resiko bahaya sangat tinggi.Rujuk cerita sohabah kisah Ibnu makhtum r.a
تاسعا.
لقد كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا حزبه أمر بادر إلى الصلاة .. فهل إذا حزبنا فيروس الكورونا نترك صلاة الجمعة والجماعة ؟!!

9. Teladan Nabi Saw dalam menghadapi musibah ialah menyuruh para sohabat
solat di rumah-rumah Allah swt.
عاشرا.
لقد كان في كل مدينة إسلامية جامع واحد يصلي فيه الجميع .. وقد كان يصيب المسلمين الوباء والطاعون من حين لآخر ..
فهل أفتى أحد من علماء المسلمين عبر التاريخ بغلق المساجد بسبب وباء أو طاعون ؟!
( بويا.أ.إ )
10. Dahulu di kota Madinah hanya ada satu masjid yaitu masjid Nabawi. Wabak penyakit pun sering muncul. Namun tidak pernah muncul fatwa untuk meninggalkan sholat jumat dan sholat berjamaah.
Wallahu'alam...
Insan Kerdil
Sebarkan.
Musykhil  boleh kongsi ilmu
📲019-2888243

Tiada ulasan:

Catat Ulasan