Isnin, 23 Mac 2020

sanitizer

https://www.facebook.com/dr.yosrygabr/videos/2666236953475502/

INTIPATI YG DISAMPAIKAN DALAM KHUTBAH SYEIKH YUSRI حفظه الله تعالى

Beliau adalah Al-Allamah Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid Jabr Al-Hasani. Seorang DOKTOR pakar bedah yang , alim, zuhud dan wara', juga pakar dalam pelbagai bidang ilmu agama. Berpegang teguh dengan aqidah ahli sunnah wal jama’ah, bermazhab Syafi’ie, berpegang dengan tariqat as-Siddiqi melalui susur galur tariqat as-Syazuli dan merupakan antara ULAMA’ Al-Azhar As-Syarif.

-----

Maulana Syekh Yusri Rusydi حفظه الله تعالى menyampaikan bahwa virus corona yang melanda dunia adalah sebab perbuatan seseorang yang jahat, yang Allah ﷻ sahaja yang mengetahui.

Dan janganlah bimbang kerana rencana buruk akan kembali pada mereka yang berbuat demikian, sementara kita tidak punya pilihan kecuali menghadapi bahaya ini, dengan:

1- Tidak berlebihan menggunakan ubat-ubatan pembersih seperti alkohol, dettol dsb. Karena ubat-ubatan itu boleh memusnahkan bakteria2 baik yang bermanfaat menjaga kita dari bakteria2 jahat. Bakteria baik itulah yang menjadi pertahanan pertama dalam tubuh kita.

Sebagai seorang doktor aku tidak pernah memasukkan dettol ke rumahku, juga tidak pernah membeli alkohol. Cukup dengan menggunakan air secukupnya.

Apabila kamu berwudhu biasa & mencuci tanganmu yang kamu lakukan 5 kali dalam sehari maka kamu selamat.

Apabila ditambah dengan sabun sebelum & sesudah makan; maka itu lebih dari cukup.

Kerana air tidak membunuh bakteria baik. Sementara ubat-ubatan pembersih membunuh bakteria yang baik & yang buruk, sehingga tanganmu tanpa pertahanan.

Ketahuilah, bahawa semua organ tubuhmu ada dihuni bakteria, sampai kotoran (tahi) terdiri dari 70% bakteria, 10% sel mati & 20% adalah sisa makanan, menunjukkan bahwa kita dijaga Allah ﷻ  dengan begitu banyak pasukan.

Jadi tidak perlu menggunakan ubat-ubatan pembersih, seperti juga tidak usah pakai ubat kumur2 secara kerap kerana ianya boleh merosakkan saluran kerongkong.

Cukuplah bersiwak atau berus gigi, kumur2 biasa, membersihkan sisa makanan setelah makan seperti takhlil (membuang sisa makanan yang menyangkut antara gigi dengan benang dll) seperti yang diajarkan Sayyiduna Rasulullah ﷺ.

Kita hidup di tengah begitu banyak bakteria yang kita hirup bersama udara, kita hadam bersama makanan/minuman kita, tapi kita tidak sakit kerana Allah ﷻ  menjaga kita & memberi kita begitu banyak pasukan penjaga agar kita boleh bertahan hidup.

Jadi tidak usah ikut berlebihan membeli ubat-ubatan pembersih, berebut membelinya kerana kebodohan mereka. Dan sayangnya banyak perusahaan yang menghasilkannya menginginkan orang-orang terus membeli produk itu. Mereka tidak peduli apa yang mereka jual itu membahayakan manusia.

Karena begitulah perdagangan ubat-ubatan sekarang adalah semata-mata demi memperolehi keuntungan duniawi, bukan lagi demi khidmat kepada umat manusia, tidak seperti dulu yang dilakukan demi mengubati manusia sehingga dijual dengan harga termurah & boleh dibeli semua orang.

Kemudian berubah menjadi perdagangan mafia seperti halnya perdagangan senjata, bahkan ada ubat sekali minum saja ada yang harganya 70 Ribu junaih (sekitar 4500 USD), bagaimana kalau menelan setiap hari selama sebulan, seakan ubat-ubatan hanya untuk orang-orang kaya sahaja.

Begitulah kita hidup di alam yang dikuasai yang buruk, ini di antara tanda hari kiamat, sebagaimana yang dikabarkan Sayyiduna Nabi ﷺ bahawa antara kita & hari kiamat banyaknya terjadi fitan (huru hara dan fitnah) seperti gelapnya malam.

2. Kita harus memperbaiki tabiat & akhlak kita.

3. Menjauhi majlis keramaian seboleh mungkin.

4. Yang mengurung diri hanyalah mereka yang sakit seperti hidung berair, batuk, panas. Mengurung diri bahkan dari mereka yang hidup serumah.

5. Yang sihat sila beraktiviti seperti biasa.

6. Solat Jum`at pun hanya dihadiri oleh mereka yang sihat. Yang sakit solat zuhur di rumah masing2. Allah ﷻ mengajarkan bagaimana beribadah ketika sihat atau pun sedang sakit, semua beribadah sesuai kondisinya.

7. Tidak perlu ketakutan, atau saling menakuti & menyebarkan hoax melalui fb atau whatsapp.

8. Virus tidak hidup kecuali pada suatu yang hidup, dia tidak mematikan kecuali pada seseorang yang punya penyakit lain. Dan virus itu hanya hidup selama 5 hari.

9. Jadi bagi yang merasa letih atau panas, beristirahatlah, dan menjauh dari orang lain & meninggalkan ciuman. Jangan menggunakan alat makan/minum bersama-sama, tapi gunakanlah alat peribadi, dan itulah yang semestinya kita lakukan sepanjang waktu & untuk semua sakit menular.

10. Ini hanya sementara, insyaAllah akan hilang. Ketika udara panas, virus akan mati.

11. Alhamdulillah, umat Islam tidak takut mati, mereka hanya berhati-hati & berharap husnul khatimah yaitu mati dalam Islam. Orang kafir saja yang ketakutan mati.

Muslim itu tenang & redha pada qadha & qadar, tapi kamu juga jangan menjadi sebab kemudharatan bagi mereka, jadi kalau sakit menjauhilah.

12. Perbanyakkan  cairan terutama yang panas, seperti yansun (teh) , halba, lemon, vitamin C, mawalih(citrus) , boleh juga dengan 1 pil habatussauda barakah di pagi hari.

13. Bersenam & bergerak cukup agar saluran darah berfungsi baik. Tinggalkan bermalasan; muslim yang kuat lebih baik dari muslim yang lemah.

____

Sebahagian faedah Khutbah Jum`at, 25 Rajab 1441H, 20 Mac 2020M.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan