Rabu, 1 April 2020

guru

ANDAINYA INI SILAP SEORANG INSAN BERGELAR GURU, MAAFKANLAH...

Cikgu print bahan. Cikgu pergi fotostat. Kerap juga dah fotostat, kemudian gunting dan gam. Tampal atas kertas baru. Sebab nak jimat. Cikgu pun faham bajet untuk kertas putih terhad di pejabat. Padatkan latihan selagi boleh.

Tapi most of the time - Kertas sendiri. Ink sendiri. Duit sendiri. Takde mengeluh, tak merungut. Tapi pernah dengar ke askar beli peluru sendiri untuk latihan menembak?

Kadangkala sembang guru di bilik guru ialah, "Kedai fotostat mana yang paling murah eh?". Pastinya bajet dari poket sendiri.

Hari ni edar kertas, esoknya dah jadi bahan kitar semula. Ada kawan saya, keluar aje dari kelas, tengok modul yang dicetak dengan duit sendiri dah ada dalam tong sampah. Kertas yang difotostat dengan duit poket cikgu berselerak bawah meja. Belum lagi kisah kerja tak siap. Meniru. Alasannya soalan susah. Jawapan tak pernah cukup. Jawapan cuma sekadar ada. Bila disoal, katanya tak tahu kenapa jawapannya begitu. Kata mak yang ajar. Kakak ajar. Boyfriend ajar.

Bukan nak merungut. Tapi itulah situasi sebenar cikgu di sekolah. Bersyukurlah apabila guru peduli terhadap pendidikan anak. Cuba hitung, berapa ramai cikgu yang bekerja 6 hari seminggu terutama sekali cikgu kelas peperiksaan?

Hari ni dalam tempoh PKP, ramai yang mengeluh apabila guru hantar kerja suruh print. Cikgu jenis macam ni pun satu hal juga, ingat semua orang ada printer berdakwat dan berkertas ke pun?

Tapi tunggu, cuba fikirkan kos yang selama ini ditanggung oleh guru untuk mengajar anak tuan² dan puan². Cuba darabkan dengan bilangan murid dalam kelas. Kemudian darabkan dengan bilangan hari bersekolah. Cuba buat anggaran berapa banyak cikgu² dah bersedekah.

Kemudian periksa beg anak tuan² dan puan². Lengkapkah buku mereka? Dah tiga bulan bersekolah, adakah latihan mereka buat cukup? Adakah anak tuan² dan puan² lengkapkan latihan? Buat pembetulan?

Ramai ibu bapa merungut dengan workload anak² katanya. Saya pun naik hairan apa yang parents mahukan sebenarnya untuk pendidikan anak-anak mereka. Tuan² dan puan², anak² tidak bersekolah untuk tempoh 32 hari (14 Mac 2020 - 14 April 2020), sedangkan beban kerja sekolah tu tak mungkin bernilai 32 hari ponnn..!

Terima kasih cikgu atas segala usahamu. Maafkan guru-guru andai mereka terlampau rajin untuk dikejar. Maafkan guru-guru yang kurang cermat memberikan kerja. Btw buat guru-guru, ingatlah kata pujangga nenek moyang kita: "Buat baik berpada-pada".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan