Khamis, 2 April 2020

kpm

Intipati Bicara Naratif YB Menteri Kanan Pendidikan, YB Dr Radzi Jidin.

1. Pendidikan TVET perlu selari dengan operasi dan pemain industri yg sebenar.
2. Pendidikan bidang baharu spt coding (pengaturcaraan) dan pemikiran teknologi masa depan (computational thinking).
3. Beliau berada dlm lingkungan pengalaman pendidikan yang hampir menyeluruh (satu pusingan). Belajar sekolah rendah dan men rendah di kampung, pendidikan men atas di sekolah asrama, pend univ di luar negara, Master di dlm negara, dan PhD di luar negara.
4. Dapati melihat bhw sistem pendidikan negara berada pd landasan yg betul tapi masih mempunyai ruang (room of improvement) utk ditambah baik ke peringkat lebih tinggi.
5. Aspek pembelajaran menyeronokkan (fun learning) akan lebih difokuskan utk membina karakter murid2.

Pembelajaran dlm tempoh PKP

1. Pembelajaran dilaksanakan ikut kesesuaian guru dan murid utk akses kpd pembelajaran.
2. Kolaboratif dgn RTM utk wujudkan program pembelajaran melalui TV Pendidikan (TV1 Okey channel- 2 jam sehari). Utk mudah akses murid2 yg tiada kemudahan tmk.
3. Pembelajaran digital dilaksanakan ikut kesesuaian guru2, ibu bapa dan murid2.
4. Konsep KPM: murid2 dpt akses pembelajaran dlm apa jua keadaan.
5. Kehebatan guru2 kreatif dan mampu beri komitmen tinggi utk memastikan murid2 dpt akses kpd pembelajaran dlm PKP.
6. Digitalization of learning amat penting dlm menghadapi situasi genting yg adhoc/crisis.
7. Penjadualan peperiksaan dibuat mengikut kesesuaian sukatan pelajaran yg perlu dipelajari oleh pelajar.
8. KPM sdg ambil kira berkaitan kurikulum, sukatan pelajaran dan peperiksaan utk memberi keadilan kpd murid2 yg terkesan dgn Covid-19.

Pasca PKP
1. Normal pembelajaran akan berubah selepas ini. Akan ada norma2 baharu pembelajaran di sekolah. Masyarakat kena berfikiran terbuka.
2. KPM akan sentiasa memastikan pembelajaran pasca PKP adalah selamat dan berkebajikan kpd murid2 dan ibu bapa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan