Jumaat, 7 Februari 2014

honest man

Satu daripada quotation Tun Dr Ismail yang famous ialah an honest man is not neccssarily a nice man. Ini prinsip hidup Tun Dr Ismail. Sebab prinsip ini dia di geruni oleh kawan dan lawan. Tun Ismail selalu menasihatkan orang Melayu bahawa yang menguatkan orang Melayu ialah undang2. Tanpa undang2 orang Melayu akan lemah. Janganlah kita ingat kita ada askar melayu, polis melayu, raja Melayu, kita ini kuat. Orang lain pun kuat juga. Pahlawan Melayu Melaka dahulu pun kuat dan perkasa. Bila Portugis datang dengan teknoloji perang moden, empayar Melayu Melaka pun luput dari sejarah.

Sekali lagi, kita ulangi. Apa yang kita dapat dari menyembelih ayam dan menyimbah darah? Boleh kita hapuskan rasuah? Boleh kita berhentikan samun? Boleh ia meningkatkan pendapatan orang kampong?

Izinkan saya cerita suatu peristiwa Tun Dr Ismail. Suatu ketika seorang profesor( ketika itu professor madya) dari UM telah menulis suatu poison pen letter atau surat beracun yang mengecam bangsa cina. Polis sudah bersedia nak tangkap professor ini tapi Tun Dr Ismail kata- jangan, bring him to me.

Jadi pegawai dari kementerian dalam negeri pun membawa professor tersebut bejumpa dengan Tun Dr Ismail. Tun Dr Ismail bertanya pada professor itu- what kind of professor are you? Professor itu jawab, saya professor ilmu geography. No, that is not the question I am asking you. I asked , what kind of professor are you?

Apa yang awak boleh capai daripada menulis surat beracun tersebut? Ia hanya akan menimbulkan kemarahan orang Melayu dan menanam kebencian bukan Melayu. Akhirnya jadi pertumparan darah. You hendak jadi that kind of professor? Professor itu cuba membantah dengan mengatakan- itu Tunku buat macam itu..., Dr Ismail kata, that is not the issue. The issue is the poison letter you wrote. Ia boleh meningkatkan ketegangan kaum.

This is what I want you to do. You go back and withdraw all those poison pen letters, if not I will put you under ISA.

Sebab itu Tun Dr Ismail selalu kata, an honest man is not necessarily a nice man. Tun Dr Ismail was prepared to be brutally honest. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan