Jumaat, 29 Mei 2020

bangkit

*Havoc Ekonomi dunia pasti berlaku*, akan tetapi apakah persiapan kita (usahawan) Umat Melayu Islam nak kena buat.....

Mesti ada suatu pelan ekonomi yg mantap yg boleh disertai kebanyakan org; dan dari segi persediaan dana awal dan langkah awal juga perlu difikirkan....

Ujian Covid 19 ini kita semua terlibat dan kita semua juga harus fikirkan apakah langkah2 awal utk menggerakkan semula usaha utk back up para usahawan kita agar tidak turut dihancurkan gelombang covid 19 ini.

Td saya terbaca satu posting oleh SEORG angguta Polis yg jaga roadblock di KL katanya, banyak yg Cross Border (Balik kg) tunjuk surat retrenchment sebagai alasan, munkin benar, kerana hari2 kita dengar pemberhentian pekerja samaada dlm syarikat swasta, Industri, hotel-hotel jgn cakaplah hampir lumpuh Industri perhotelan - maka ke manakah akan perginya pekerja2 hotel ini, sudah pasti diberhentikan dan hotel pun sudah naik signboard FOR SALE.

Nak selesai masalah ini bukan perkara ENTENG kerana ia melibatkan suatu sektor ekonomi yg sangat besar dan bergantung rapat antara satu sama lain; cthnya bagi PENGILANG mestilah ada PEMBELI, ttp kalau pembeli dah tak berduit bagaimana produk keluaran pengilang akan di jual....

Hakikatnya masalah ini akan terus menjejaskan pelbagai pihak dan penyelesaiannya juga harus maksima dan menyeluruh.

Yg kita sangat bimbang bukan sahaja pekerja swasta atau dari Industri kilang atau hotel atau retail yg akan diberhentikan, tak mustahil juga mana2 pekerja kerajaan Msia terutama bahagian KONTRAK juga mengalami nasib yg sama. Jd impactnya sangatlah besar sekali.

*Betul ke bende begini boleh berlaku?*

Dah berlaku pun dan bende ni seperti Tsunami yg sedang bergerak dan tunggu masa saja utk merempuh kita.... Bukan soal kita minta ttp realiti dia begitu.

Mari kita buka minda kita dan lihat ke hadapan walaupun kita terkurung dgn PKP, tetapi  jgn kurung MINDA kita, lagipun setiap yg berlaku ada sebab musebabnya dan Allah tahu segala-galanya.

Kita katakanlah perkara Covid 19 ini rancangan Dajjal dan kuncu2nya yang bukan Amerika atau Israel atau barat tp siapakah mereka..... Memang mereka ini  tersangat WELL Plan akan tetapi jika tanpa izin Allah perkara ini tidak akan berlaku.

Namun kita sebagai umat Islam apakah kita mengambil I'TIBAR dari apa yg sdg berlaku ini sehingga Solat di Masjid pun dah X boleh dan ada yg kena tangkap lg oleh Jab Agama Islam sbb solat lebih dari 3 org.... Pelik kan... Dan solat Jumaat hanya 12 org terpilih sahaja.....

Pernahkah kita terfikir sebelum ini..... Ingatkan sekejap sahaja PKP ini.... Jgn haraplah PKP ini akan segera berakhir malahan ia akan lajak sehingga awal tahun depan, munkin ya dan munkin tidak.....

Jadi bagaimana kita nak survive... Habis tempoh 6 bulan duit bantuan kerajaan pun habis, nak korek mana lagi kerana waktu itu HUTANG kereta dan RUMAH akan berjalan seperti sediakala dan sewa2 rmh kedai, kilang dan premis perniagaan akan bermula.... Pastinya ramai akan jadi BENGKRAP dan X berduit...

Umat Islam perlukan BAHTERA Nabi Nuh dan NAHKODA bahtera itu juga mesti dari seorang yang bertaraf walaupun bukan Nabi ttp seseorg *AULIA Allah* atau Murobbi yang 'Aqla lagi' Aqzam yang mampu memandu dan memicu bahtera yang amat besar itu dgn segala kekuatan ruhani dan jasmani dan yang mempunyai dan memiliki KAROMATUL AULIA; kerana utk berperang dgn Dajjal dan teknologinya yg sangat superior harus ada satu *MIN QUWWATIN* (kekuatan) yg BERTERASKAN kpd kekuatan TAUHID sptmana Nabi saw; dan masalah ini tidak boleh dihadapi dgn AQAL & NAFSU atau dgn PEMIKIRAN ZAHIRIAH manusia semata-mata kerana SIHIR-SIHIR mereka *BERKUASA TINGGI* dan tidak akan termampu dihadapi oleh kebanyakan org awam Islam yang lemah IMAN mcm kita ni yg hanya banyak guna otak atau *KUASA VIRAL* SAHAJA yang menjadi sia-sia bila berhadapan dgn teknologi mereka ini.

Umat Islam harus ingat, kita ni sebahagian dari umat yg hidup akhir zaman dan negara2 Islam sudah pun di lanyak oleh tentera tentera Dajjal, umat Islam hilang pedoman dan ARAH, takkan nak BERGANTUNG dgn *WHO* sdgkan WHO itu pula adalah jurucakap bagi dajjal (tengoklah lambang ya pun BERKEPALA ULAR yg membelit), maka kita dilanyak oleh kafirin musyrikin kerana kita sudah menjadi *BUIH yang tidak bernilai lagi......* Itu pun kita masih hanyut lagi dgn *MOROTARIUM* anugerah kerajaan kita yang tak seberapa itu.....  dan teramat dan tersangat susah utk  *bergabung dan bersatu hati* kerana masing masing merasa lebih pentingkan diri sendiri dan nak selamatkan diri sendiri....

Tau tak apa yg Nabi saw ckp, *BERJEMAAH ITU RAHMAT* manakala bercerai berai itu *AZAB*.... Sebab itu bahayanya bila umat Islam yakni kita kita ni lah  *KASIH DUNIA* dan *TAKUTKAN MATI*  kerana penyakit inilah (WAHAN) yang akan membinasakan kita semua. Penyakit WAHAN ini sptnya COVID 19 juga kerana kita tidak nampak di manakah ia berada, dan dia boleh menyerang kita pada bila bila masa sahaja.

Jadi, JGN duduk diam menunggu MOROTARIUM kerajaan lagi dan mari kita segera bermuafakat, bermuzakarah utk menyediakan SATU MASTER PELAN dan satu PLATFORM yang sekukuh bahtera Nabi Nuh yang akan menjaga kepentingan Umat Islam walau apapun yg terjadi.

Tak guna seronok dok membaca sahaja tp pelannya entah kemana..... *Pi Mai Pi Mai Tang Juga Akhirnya...*

Dlm group kan ada ramai yg boleh contribute ideas atau cdgan bernas, jadi PLEASE, jgn MENDIAMKAN diri anda, bangkitlah, bangunlah sebagai WIRA-WIRA Allah yang BERHATI Waja utk membantu menghidupkan dan tegakkan kembali agama Allah serta membantu sesama Islam. Jgn ingat anda ada wang dan harta banyak boleh selamatkan anda seorg, yg pasti tempiasnya akan terkena juga pada anda.

Mari bersama-sama memimpin tangan kita berjuang mencari jalan utk bangsa kita, agama kita.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan