Isnin, 29 Ogos 2022

Passion

Cnp

Faris Safei


Awal Julai lepas, Singapore Airlines Engineering Company (anak syarikat SIA) ada buat walk in interview dekat KL. Ikut pengalaman aku, kalau dah walk in interview ni biasanya peluang nak dapat memang tinggi.


Pasal semua previous job aku melalui walk in interview. Tak pernah lagi rekod aku dapat kerja melalui emel yang dihantar ke HR.


Tapi to be honest, aku cuma perasan malam sebelum tu. Itu pun pasal terbukak apps LinkedIn. 


Terlintas rasa nak pergi pasal nak test market. Lagipun to be honest, this is my passion. Diploma ada, pengalaman kerja pun ada tapi non related to aviation la.


Why not kan? Tak rugi pun mencuba. Bukan luak pun. Maka aku pun update la latest resume. Cari balik segala sijil yang ada. 


Terjumpa transkrip ni. Budak budak yang ambil course aviation mesti faham. Nak lulus, cuma A dengan A-. Markah mesti above 75.


Kalau dapat gred B, kira fail dah. So bila requirement ketat macam tu, CGPA terpaksa la jadi cemerlang.


Sampai tempat interview, nak jadi cerita yang interviewer tu kata aku tak boleh apply job sebagai aircraft technician sebab pengalaman kerja dekat kapal tak banyak.


Ye la, dulu cuma sempat praktis setahun je kerja dekat live aircraft sebelum MAS tutup hangar Subang. Itu pun as contract mechanic dengan gaji 6 ringgit sejam. Macam level kerja part time fast food je. Pedih ulu hati kalau ingat balik. Rasa macam kena scam pun ada. Hahahaha


Passion? Yes it is. Tapi kalau demand tak de, memang payah nak survive. Industri penerbangan dalam negara kita ni kecik je sebenarnya.


Tapi supply yang keluar (graduan baru dalam bidang sama) terlalu banyak. Dah jadi oversupply. Side majikan pulak bagi hint macam ni, "take it or leave it. Kami ada banyak lagi calon lain yang ada qualification yang sama."


Itu lah realitinya duduk dalam bidang yang nampak macam popular ni.

Passion Part 2


Sambungan...


Nak jadi cerita, masa walk in interview di SIA Engineering, interviewer tak tengok pun segala sijil dan resume. Banyak kali jugak aku jumpa interviewer jenis macam ni. Sijil totally tak tengok, tapi dia more nak dengar pada pengalaman kerja. CGPA lagi la, memang tak tanya.


Just cerita sedikit pasal pengalaman kerja, terus diorang boleh offer jawatan teknikal lain tapi non related to aircraft.


Suddenly aku rasa ada jugak orang nak pandang pengalaman kerja aku. Boost sikit motivation and confidence level aku. Ye la, aku dah stop makan gaji since Mac 2020 due to MCO.


Cuma at one point, aku rasa memang harapan tipis sangat nak masuk balik ke bidang aviation ni even it is my passion dan juga qualification.


Esok tu, aku ambil masa sikit selak balik resume. Tengok balik, kalau aku sendiri nak ambil pekerja apa yang aku akan lihat dalam resume tu. 


Walaupun aku grad dalam bidang aviation, tapi pengalaman kerja dalam aviation cuma setahun. Balance around 8 tahun dalam bidang lain. Segala pengetahuan, skills dan pengalaman semua dalam bidang rail maintenance.


Ambil masa, muhasabah balik. Ada ketika, kita kena jadi realistik. Passion is something yang HR takkan nampak dalam resume.


Tapi pengalaman, yes it is. Mostly majikan atau HR lebih berminat dengan pengalaman kerja kita. Itu realiti !


Tambah lagi masa pandemik, aviation antara sektor yang menerima impak besar. Aircraft all grounded. Ramai staff kena retrenched, MSS, VSS etc. Should I take the risk dan masuk semula dalam bidang aviation demi passion? 


Teringat pada tahun 2018, pernah ada recruiter dari company Bombardier PM aku dekat LinkedIn. FYI, Bombardier ni company manufacturer train. Dia bagi emel, mintak aku send resume. Few days lepas tu, thru phone call je dia offer kerja. Tak buat proper interview pun.


Offer dia not bad. Gaji dibayar dalam USD tapi based di Saudi.


Masa tu aku decline, sebab utama gaji tak jauh beza dengan kerja pada waktu tu. Beza ribu ribu je la. Kalau double or triple mungkin goyang jugak ni.


Sebab kedua, kena based dekat Saudi. Kena PJJ dengan family. Kalau based dekat Singapore, sah sah aku accept dah. Hahahaa


Passion Part 3


.

Kenapa aku tulis benda ni? Niat aku sekadar nak share beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan dalam membuat sesuatu keputusan terutama dari segi pekerjaan. Ada masa dan ketika, kita buat keputusan yang kurang rasional semata-mata nak kejar passion.


Ramai orang akan kata chase your passion. Tapi what is the point kalau kita ada passion tapi tak boleh buat duit. Bukan tak bergaji langsung tapi sekadar cukup-cukup makan.


Know your value. Duit bukan segalanya tapi segalanya perlukan duit. Bak kata kawan aku, passion semata-mata tak boleh buat beli beras. Hahaha


Always be realistic. Tengok keadaan semasa, kaji semula pasaran kerja. Supply vs demand. Kalau keperluan industri sekadar cukup-cukup je, memang susah nak demand in terms of salary & perks. That's why sebelum ni aku decide untuk move on, tukar ke bidang lain.


Be open minded. Its ok kalau tak dapat kerja dalam bidang yang kita idamkan. Tak kisah la dulu belajar course apa sekalipun, apply je dulu. Dapat tak dapat atau tak, bukan urusan kita. Kalau tak apply, confirm takkan dapat. Setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.


Always refer dengan orang lain especially family. Pasangan, mak ayah, adik beradik dan sedara mara. Kalau ada kawan rapat dan lebih berpengalaman pun boleh dijadikan sebagai rujukan. 


They can give you their opinion, hadamkan dan buat due diligence . In the end of the day, you are the one who decide. 


Kalau passion jenis nak meniaga,buat freelance atau kerja sendiri? My advise, buat secara part time dulu. Kalau part time boleh bagi income yang sama macam full time job secara konsisten selama 6 bulan ke atas, baru proceed. Kalau tak, better dont. 


Kerja sendiri ni hanya untuk orang yang betul-betul kental je. In fact, tak berdosa pun kalau maintain dengan kerja makan gaji sambil buat bisnes part time. Kalau itu yang sesuai dengan diri kita, why not kan.


Point tambahan, Gig ekonomi hanyalah untuk sementara sahaja. Temporary solution. Ramai orang predict 2023 ni akan jadi tahun kegawatan yang mana kita perlu betul-betul bersedia. Mana yang rasa dah selesa dengan kerjaya gig ekonomi secara full time, sila fikir 100 kali.


To be honest, dalam 2 tahun kebelakangan ni (sejak pandemik) banyak benda yang dah terjadi dalam hidup aku sekaligus mengubah cara aku berfikir.


P/s: Tengok berita harini, inflasi dah mula melonjak sekitar 4 ke 5 peratus. Itu secara general. Tapi realitinya, cuba bandingkan berapa kenaikan sebenar harga makanan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan