Saturday, 16 May 2015

israk mikraj

[11:44pm, 16/05/2015] ust bisry pitas: Mantap mesej isra' dan mi'raj mlmni sebenarnya...

Tersentuh mndengar ceramah tadi 😭

Malam yg bersejarah tu adalah mlm yg semua org dah sedia maklum..malam yg sangat istimewa sb Rasulullah SAW bertemu secara langsung dgn Allah. Jibril pun tak dibenarkan naik ke,arasy.

Tp ramai tktau yg malam istimewa tersebut bkn semata mata utk Rasulullah shj tapi utk kita semua iaitu umat baginda SAW.

Seperti yg kita tau amanah dan wahyu berkenaan Solat fardhu 5 waktu diberikan secara lgsung oleh Allah pd mlm tu.

Biasanya kekasih kalau bertemu kekasih takkan ingt perkara lain dah..tp Rasulullah kekasih Allah, berjumpa Allah, masih boleh ingt kita semua, ditempat termulia yg tiada manusia pn boleh sampai. Itulah kelebihan nabi kita yg agung..melebihi nabi2 lain sebelumnya.

Kata2 yg kita baca dlm solat,  tahiyyat awal dan akhir, rupa rupanya adalah dialog pertama Allah dan Rasulullah SAW semasa berjumpa secara langsung pada malam itu..."attahiyyatul mubarakatussolawatu thoyyiba tulillah...assalamualaika ayyuhan nabiyyu warohmatullohi wabarakatuh" (huruf ka dlm bhs arab bermksud kamu...Allah mberikan salam pd baginda seorg sahaja), "assalamualaina wa ala ibadillahis solihiinn" (hujung ada Na pula bmksud KAMI, baginda mnjawab salam itu mewakili utk kita semua umat baginda) 😭😭 kita yg solat hari hari baca lafaz tu lebih kurang je...dah la tak faham mksud...nk solat abis cepat je..Allah 😣

Bagaimana yg tak solat langsung? Yg tak tahu lgsung intipati isra' dan mi'raj? Skrg umur kita berapa? 30 tahun? 60 tahun? 100 tahun sebelum tahun ni...kita kat mana? Cuba jawap? Kita dah wujud ke? Bole ingat lagi tak? Kita TAK WUJUD pun lagi..mcmne diri kita boleh terlalu bongkak tknk ikut perintah Allah, buat maksiat seolah2 kita hidup mcm selama lamanya!? Allah...kalau masih tak sedar, balikla...balikla kpd Pencipta kita. Kita ni makhluk Dia je..hamba je. Ikutlah perintah Dia.

Peristiwa BESAR ni bkn utk baginda semata mata tp utk kita semua umat baginda..perlu ambil iktibar dari.kisah pnjg mlm tersebut. Nabi kita yg terakhir diangkat darjatnya drp nabi2 lain dgn mnjadi imam kpd semua nabi2 sblm Mi'raj. Secara tak lgsung kita semua patut bersyukur sb kita diberi kelebihan ini sekali melalui baginda SAW..rahmat yg sangat besar dr Allah..yg umat nabi lain tak dapat..cnth surah al fatihah, Al Quran yg lengkap, rukuk dlm solat tkde dlm solat2 umat terdahulu sblm zaman Muhammad, syafaat di mahsyar nnt dan bnyk lagi.

Org yg teragak2 dgn perkara ghaib Allah, takkan dpt mencapai Iman org muslim yg sebenar! Begitulah kisah mlm isra dan miraj...kisah yg tak mampu digunakan akal fikiran manusia biasa. Abu Jahal sgt gembira bila tau nabi kisahkan perkara ini. Dia cuba nk racuni pemikiran Abu Bakr as siddiq r.a dgn kisah ini, tp Abu Bakr bila dgr yg bercerita tu adalah Muhammad SAW, terus dia berkata, "..lagi mustahil daripada cerita ini pun aku akan percaya jika dibawa oleh Muhammad SAW!" Begitulah hebatnya IMAN sahabat baginda yg pling rapat, Abu Bakr r.a. Sebab apa dia boleh smpai tahap iman mcmtu? Sebab dia betul2 faham akn konsep SUBHANALLAH...Maha Suci Allah. Iaitu Allah tidak terikat pada apa2 kuasa lain selain dari diriNya sendiri dan tidak menyerupai apa pun! Allah boleh buat sesuatu BERSEBAB, TANPA SEBAB & TAK PERLU ANTARA KEDUANYA PUN.

Dinisbahkan ilmu Allah takkan habis jika digabungkan kesemua air laut mnjadi dakwat dan kesemua ranting2 pokok dijadikan pena utk ditulis ilmu2 Allah, walaupun kalau dh habis lautan dan pokok2, dijadikan semula, masih juga tak boleh banding dgn ilmu Allah. Itulah beza Pencipta dgn kita hamba, yg Dicipta!
[1:38am, 17/05/2015] ust bisry pitas: Tambahan..

Ceramah tadi baru kupas ayat pertama surah Isra' itupun pnjg lebar dah.

Sebab apa surah tersebut bermula dgn SubhanAllah..maha suci Allah yg tidak bergantung kuasaNya pada benda2 lain. Mksudnya kuasa Allah yg maha besar tidak terbatas, dan tak boleh difikir dgn akal manusia.

Allah boleh jadikan TIADA MASA..tahukah kita? Cnth kisah nabi ibrahim a.s menurut perintah wahyu kena sembelih anaknya nabi ismail a.s. Pisau dah letak dileher..kita mklum kalau proses penyembelihan korban..pisau kne tajam..letak je dah darah. Kekuatan seorg nabi = 40 ahli syurga, kekuatan seorg ahli syurga = 100 org lelaki biasa..oleh itu kekuatan seorg nabi = 4000 lelaki biasa. Pisau dah dileher, bila sembelih, bertukar mnjadi qibasy..dari syurga pulak tu! Mana logik akal...kuasa Allah kurang dr sesaat tu cnth kuasa meniadakan masa!

Sambungan ayat pertama surah isra yg mnceritakan pjalanan Rasulullah SAW dr masjidil.haram ke masjidil aqsa. Kenapa dr masjid kepada masjid jgk? Boleh je Allah nk bwk Rasulullah SAW dr rumah baginda terus ke langit dan sidratul muntaha tapi tidak!

Jibril bukak bumbung rumah Rasulullah bersama Mikail dan bawa,baginda ke masjidil haram utk mencuci hati baginda dgn iman dan hikmah. Rasulullah perasan yg mlm itu istimewa sb biasanya,Jibril ketuk pintu rumah dan bagi salam.

Kenapa dr masjid ke masjid? Allah nak beritahu pada,kita semua,bahawa ini adalah proses,tarbiyyah iaitu pendidikan. Dan kita semua kne ingt, tarbiyyah itu iaitu apa2 perkara, hidupkan masjid setempat kita! Itu antara,mesej utama isra miraj.

Sebab tu masa hijrah, baginda dirikan masjid dulu, takde nk pikir mana tempat nk tidur dan tinggal dimadinah.

Kegagalan bnyk perkara zaman kini kerana tidak mnggunakan masjid sbg institusi pentadbiran dan aktvt umat islam. Begitu juga solat 5 waktu bnyk dirumah drp dimasjid 😭

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment