Friday, 8 May 2015

race hiway

APAKAH YG PERLU KITA LAKUKAN UTK KESELAMATAN DIRI KITA JIKA MEMANDU KETIKA ADA LUMBA HARAM DI JALANRAYA?

Tips ini mungkin bermanafaat utk kita jika ada lumba haram kereta/motosikal ketika kita sedang memandu!!!

1) PALING PENTING!!! JANGAN SESEKALI MENUKAR LORONG KENDERAAN ANDA. Jangan panik. Kekalkan lorong kenderaan anda. Pelumba2 ini akan memotong kenderaan anda walau di mana lorong pun kenderaan anda berada. Tindakan menukar lorong secara tiba-tiba akan menyebabkan diri anda dalam situasi bahaya, kemungkinan besar akan berlaku kemalangan jika kenderaan anda digesel atau dilanggar dari belakang.

2) ELAKKAN KENDERAAN ANDA BERADA SELARI DENGAN KENDERAAN DI SEBELAH KANAN ATAU KIRI. Kerana pelumba2 ini akan memotong secara zig zag di antara ruang kosong. Apa yg perlu kita lakukan adalah bagi ruang utk mereka memotong. Lajukan atau perlahankan kenderaan anda, supaya ada ruang untuk mereka mencelah di antara kenderaan kiri kanan anda, selebihnya itu tugas mereka. Tetapi jangan sesekali membrek untuk memperlahankan kenderaan, cuma sahaja angkat atau tekan sedikit 'paddle' minyak. Lampu brek begitu cepat sekali tindakbalas reflek drpd pelumba2 haram ini, jika tindakbalas mereka lambat, pasti kenderaan anda akan dilanggar.

3) TURUNKAN SUNSCREEN JIKA ADA DICERMIN BELAKANG. Mereka ini sedang berlumba, dan mengambil keputusan untuk memotong di sebelah kanan atau kiri bergantung kepada 2 atau 3 kereta di depan kenderaan anda. Untuk tindakbalas ini mereka perlu pantas untuk membuat keputusan. Dengan menurunkan 'sunscreen', mereka dapat melihat kenderaan di depan anda melalui cermin kereta anda dengan cara ini mereka dapat membuat keputusan untuk memotong di sebelah kiri atau kanan. Cara ini juga dapat mengurangkan risiko untuk kita terlibat sama di dalam kemalangan. Biarlah mereka beredar cepat dari sekeliling kita.

4) KEKALKAN KELAJUAN KENDERAAN ANDA. Walaupun anda memandu laju. Pelumba2 ini lebih laju lagi. Jangan panik teruskan memandu. Jangan membrek secara tiba-tiba. Mereka ini tetap akan cuba memotong kenderaan anda meskipun ada yg akan menggunakan lorong 'emegency' sekalipun.

Mereka ini tidak fikirkan keselamatan diri mereka atau orang lain ketika mereka berlumba, tetapi kita yang masih waras perlu mengambil sedikit tindakan bijak untuk mengelak dari berlakunya kejadian yang tidak diingini.

SEMOGA BERMANAFAAT. Silakan SHARE kepada yang baru atau yang masih kurang lagi pengalaman memandu di jalanraya pada waktu malam di. BERHATI HATI DI JALAN RAYA

No comments:

Post a Comment