Thursday, 7 May 2015

kiasan Ilahi

Ayat kiasan rabbani 1
“Apakah orang yang merangkak dengan wajah terlungkup yang lebih terpimpin ataukah orang yang berjalan tegap di atas jalan yang lurus?”
[al-Mulk, 67:22]

Maksud sebenar
“Siapakah orang yang patut anda jadikan contoh tauladan? Siapakah orang yang sepatutnya menjadi ikutan? Orang yang beriman yang mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah, atau orang fasiq dan kafir yang sudah tersesat jauh?" 


Ayat kiasan rabbani 2

“Mengapa kamu (berbuat demikian)? Bagaimana kamu mengambil keputusan?

Atau apakah kamu mempunyai kitab (yang diturunkan Allah) yang kamu pelajari?”
[al-Qalam, 68:36-37]

Maksud sebenar
“Kau orang ni ada kitab sendiri ke yang turun dari langit, yang buat kau orang degil sangat ni? Kau orang dapat wahyu macam Nabi ke yang kau orang memandai buat kepala sendiri ni?"


Ayat kiasan rabbani 3

“Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?”
[as-Saff, 61:10]

Maksud sebenar
“Hang takmau masuk neraka kan? Hang mau dak Allah tunjukkan cara untuk elak diri dari neraka? Kalau hang takmau, memang rugi bak hang!"


Ayat kiasan rabbani 4

“Apakah manusia mengira, dia akan dibiarkan begitu sahaja (tanpa pertanggungjawaban)?”
[al-Qiyamah, 75:36]

Maksud sebenar
“Apa anda ingat anda boleh buat sesuka hati anda dan terlepas begitu sahaja? Dalam mimpi anda sahajalah!"


Ayat kiasan rabbani 5

“Maka jika kamu punya tipu daya, maka lakukanlah (tipu daya) itu terhadapKu.”
[al-Mursalat, 77:39]

Maksud sebenar
“Ok kalau kau hebat sangat, terer sangat, nah, cubalah permainkan Allah! Cubalah larikan diri dari azab Allah!"


Ayat kiasan rabbani 6

“Maka kemanakah kamu akan pergi?”
[at-Takwir, 81:26]

Maksud sebenar
“Hang nak lari mana? Dah takde tempat nak lari dah! Game over beb!"


Ayat kiasan rabbani 7

“…sampaikanlah kepada mereka khabar gembira iaitu azab yang pedih.”
[ali-Imraan, 3:21]

Maksud sebenar
(Yang ini rasanya tak perlu dah beritahu maksud sebenar. Sarkastik habis!)


Ayat kiasan rabbani 8 

“Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?”
[ar-Rahman, 55:13]

Maksud sebenar
“Oksigen Allah dah bagi free. Tinggal kat muka bumi pon free. Macam-macam nikmat yang Allah dah bagi. Dah, tak reti-reti lagi ke nak jadi hamba Allah yang bersyukur?"


Ayat kiasan rabbani 9

“Adakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang telah mati?”
[al-Hujuraat, 49:12]

Maksud sebenar
“Kalaulah bangkai ayam pon anda rasa nak termuntah nak makan, inikan pula bangkai mak, bapak, abang sulung, adik perempuan bongsu dan dua pupu anda kan? Ha macam tu lah jijiknya mengumpat ni!"


Ayat kiasan rabbani 10

“Pernahkah kamu memerhatikan air yang kamu minum? Kamukah yang menurunkannya dari awan atau Kami yang menurunkan? Sekiranya Kami mengkehendaki, nescaya kami menjadikannya masin; mengapa kamu tidak bersyukur?”
[al-Waqi’ah, 56:68-70]

Maksud sebenar
“Kalau benda sebasic air tu pon kau tak boleh nak buat sendiri, bayangkan lah benda-benda yang lain lagi, macam mata, darah, jantung, oksigen, nasi, kambing, ayam. Dah tu, susah sangat ke nak jadi hamba yang bersyukur?"

Peh. Kalau hati tu tak terasa macam kena hiris-hiris dengan pisau tajam lepas tu perah dengan limau nipis, tak tahulah. Paling koman pon rasa macam baru lepas potong bawang merah seguni.

Sentap bak hang!

1 comment: