Tuesday, 12 May 2015

kuliah UAI

[23:10, 12/05/2015] ‪+60 12-333 1826‬: BUAT MEREKA YANG BERGELAR ISTERI
Mari kita muhasabah sebentar tlg baca & share pd ummah yg lain....
Saya terbaca sebuah kesah yg mana Si isteri menanggis mahu mandikan jenazah suaminya. Ayah mertua & polis forensik x benarkan. Sambil
menangis si isteri berkata, 'Ini janji kami suami isteri...jika abg pergi dulu kamu (isteri) mandikanlah jenazah abg, andai kamu yg pergi dulu (isteri), abg akan mandikan jenazah kamu....'
Ustaz yg nampak kelibat tersebut lalu berkata tiada menjadi hal kalau si isteri mahu mandikan jenazah
suaminya...Ustaz tersebut bersama beberapa org lain menemankan isteri tersebut memandikan jenazah suaminya. Dgn tenang isteri membasuh muka suaminya sambil berdoa, "Inilah wajah suami
yg ku sayang tetapi Allah lebih sayangkan abg...Moga Allah ampunkan dosa2 abg & satukan
kita diakhirat nanti.....". Membasuh tangan suami sambil berkata, "Tangan inilah yg mencari rezki yg
halal utk menyuap kami, moga Allah menberi pahala utk mu suami ku". Membasuh tubuh suami sambil
berkata, "Tubuh inilah yg memberi pelukan kasih sayg pd ku & anak2, moga Allah beri pahala berganda utkmu suami ku".Membasuh kaki jenazah suami sambil berkata, "Dgn
kaki ini abg keluar mencari rezki utk kami, berjalan& berdiri sepanjang hari semata2 mencari sesuap nasi, terimakasih abg....moga Allah beri kau kenikmatan hidup di akhirat & pahala yg berlipat kali gandanya".
Selesai memandikan jenazah suaminya, isteri mengucup sayu suaminya & berkata, "Terimakasih
abg kerana aku bahagia sepanjang menjadi isterimu& terlalu bahagia & terimakasih meninggalkan ku
bersama permata hatimu yg persis dirimu & aku sebagai seorg isteri redha akan pemergianmu
kerana kasih Allah pd mu".
Ps: Sedih & sayu membaca kesah ini....namun
tertanya pd diri berapa ramaikah diluar sana wahai
kamu isteri2 meletakkan suami ditempat paling
tinggi & mulia disisimu. Waimah apa atau siapa
atau bagaimana pun suamimu hormatilah ia.
Sementara suami ada didepan mata, kasihila dia,
mohonlah setiap hari keampunan drnya. Walaupun
kita si isteri ni bekerja, na
mun suami tetap syurga
buat kita. Inggatlah suami adalah pintu termudah
utk kamu ke syurga jika kamu inginkannya.
Wallahhualam.
** Jika tersentuh rasa hati, mohon SHARE
[23:57, 12/05/2015] ‪+60 12-984 3545‬: Assalamualaikum shortnote kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Surau Ladang Kuala Terengganu. Selasa | 12.5.2015

Kitab Fatwa Mufti Johor

Mayat

1. Jika mati mayat itu dinegeri itu tak perlu pindah mayat itu tanam di negeri lain kecuali di 3 negeri iaitu Madinah,Makkah dan Baitulmaqdis krn 3 3 tempat ni afdhol.Hok lain same saje darjat samada tok pelam,kubur di india,indon ke same belaka.

2. Jika jatuh kedalam liang kubur itu jika ade sedikitpun samada cincin atau harta org yg dituntut wajib dibongkarkan kembali krn nk tuntut balik harta org lain pd mayat itu walaupun sudah berada didalam perut.Tp hukum beloh perut org ni haram asalnya samada mati atau hidup,krn haram krn ia menyakitkan,org mati pun sakit jugok walaupun kite xnmpk,mayat pun merasai sakit jugok.Nabi kata jgn patahkan tulang mayat krn sakit tp hukum bedah mayat belah perut jugok diharuskan bile bertujuan tertentu cth mayat tu telan harta org,harta yg ditelan itu tidak hancur dan tuan harta ini mintak balik.Tapi kalu dia telan harta org tu dan harta itu akan hancur didalam perut maka haram belah cth kuih muih dok bulih r beloh.

3. Kite ni lambat org mati g beloh,lambat eksiden sikit sibuk nok beloh,duk ikut sgt ke org putih konon nk bedah siasat dok perlu doh kalu dok mustahak.Jangan beloh,seksa mayat kalu wak gtu.

4. Apapun jika ia menelan harta dirinya sendiri dok bulih kite gali kubur dan ambik harta itu krn iamya harta dirinya sdiri.Kalu dia telan playar pun hok milik dia sdiri dok bulih la gali.Leni org gali kbur semula yer wak lebih kurg je mentang2 bukang mok pok dia,ni jenis dok beriman belaka lah ni krn Nabi kabo doh kan kalu org lain suka bile kite buat ke dia maka kite pun suka kalu org buat baik ke kita.Kalu org lain dok suka bile buat ke dia kite pun mesti jgm buat bende yg org lain dok suka.

5. Kite leni kupik sepatutnye nmpk org miskin belanja la makan,jgn kupik gtu,keluar lah pitih lebih skit buat amal ke org miskin,bile kite suka org wak gtu ke kita maka kite buat la bia org suka.

6. Org dok sembahyang ni jenayah besor krn tgklah dlm hukuman hudud org yg dok smyg ni hukumannya dipancung sampai mati,kalu curi kerat tangan je tp kalu dok smyg pancung sapa mati.Jangan main,berat hukuman org dok mayang ni.

7. Kemudian boleh membongkar kembali kubur bg wanita yg telah mati tetapi ade anak dalam kandungannya yg masih hidup dibongkar dan dibelah perutnya krn dikire menyelamatkan nyawa tp kalu sudah mati haram dibelah akan perut ibunya itu.

8. Ngaji kene ikut tertib biar turut molek joh 1 joh 2 joh 3 dgn tok guru,jgn gaduh nk derah panda,lambat dgr tokseh arab mari nok tinggal tok guru,budok joh 2 bile tgk profesor ngajor dia pun kenang pahtu tinggal ngajian joh 2 maka bodo ah gtu,dokleh ah gtu ngaji ah bia kemas dulu joh 2 sapa joh 6,barulah kemas baru bulih g kat tggi2,ni sibuk sgt ikut toksyeh habib maulana sapa tinggal pengajian asas dok kene ah gtu.Ngaji dulu bia kemas.Leni ramai org semangat nok ngaji tp gaduh.Jadi kucalana skali ngaji leni.

9. Jangan ditindih org yg hampir akan kematian pd perutnye krn nok suruh mati derah,ni haram wak gtu krn dikire membunuh.Hidup mati ni Allah tentu belaka melainkan situasi tertentu seperti dlm peperangan baru bulih bunuh org,tembok sapa mati krn bperang dgn musuh islam.Atau hukuman bg org yg mebunuh hendaklah dibalas balik dgn bunuh baru diharuskan membunuh.

Soal Jawab

1. Saya ibu selalu solat bjemaah dgn anak sy 7 tahun bolehkah sy niat imam?

- Jawabnye solat itu sah tp jemaah itu tidak sah krn anak 7 tahun sudah mumayyiz maka boleh dia jd imam dan mok td dia jd makmum tp kalu tujuan nk ajar anak mak boleh duduk depan tp xperlu niat imam.

2. Ade x ulamak yg mengkaji hidupan di planet lain?

- Ade,dulu2 pakar2 islam lama doh kaji ilmu2 dunia leni pun masih ade ulamak mutaakhirin kaji hidupan yg ade dibumi atau planet lain,dulu ibnu sina karang kitab diterjemahkan bahasa keseluruh bahasa lain org putih rujuk kajian tokoh ilmuan islam jugok asalnye tp kite silap duk bangga ke org putih,cume Allah sahaja yg lebih tepat pengetahuanNya xdok tandingan doh pasa Dia Pencipta seluruh alam ini.

3. Saya nok nasihat kawan2 sy sy ajok dia g sura supaya bleh jadi molek bulih dok?

- Molek lah tu ajok kawan2 kite,jangan kite kondem kawan2 kite mentang2 kite leni sek sejid doh,jngn putus asa ajok kawan bermasalah buat pkara baik,jgn kondem dia plok dok kene ah gtu.Ajok sokmo buat pkara molek.

4. Bulih dok kite maki org?

- Tengok keadaan lah adekala bulih,nok maroh org pun bulih cth org nk pecoh rumoh kawan kite nk curi rumoh jerang kite jd kite jerkoh kite maroh maka bulih ah krn nk selamatkan harta kawan kite,bahkan kalu kite maki perkara yg Allah suruh maka xdok mslh cth surah tabbattiada tu bermaksud Allah maki kpd Abu Lahab,ayat maki ah tu,jd kalu baca surah tu dlm solat boleh jd batal ke solat?Dok saloh la krn kite baca pada tempat yg betul tp kalu nk baloh dgn jiran2 nk maki kawan2 kite ngasor gtu dok boleh la tgk tujuan dan keadaan jugok sbb tu pkataan bodo xleh buang dalam kamus bahasa melayu krn kite boleh gune pkataan bodo tu bile kene pada tempatnya.

5. Kalu anjing jilat air dlm gelas tu air tu najis dok?

- Air tu akan jd najis dan gelas tu wajib basuh 7 kali,sekali basuhan mesti dr air tanah.

6. Tok imam naik 5 rakaat mayang zohor makmum tegur doh tp dia wak keras je makmum nk wak guane tunggu ke mufarokoh?

- Jawabnye boleh tunggu krn mybe imam ade melakukan kesalahan pd rakaat sebelumnye mnybabkan tak sah rakaat dan dia hendak ganti rakaat baru atau ade jugok pandangan kata afdhol mufaroqoh krn mungkin imam sudah bingung xdok mslh.

7. Apa hukum pakaian lelaki kpd perempuan?Cth baju tshirt lengan pendek?

- Bab pakaian ni ade 3 keadaan kalu kite tahu doh bile jual kpd dia ni dia akan tayang aurat depan org ramai cth kite tulung jahit tulung jual tulung potong pakaian org yg mmg dia tahu dia ni akan dedah aurat krn dia model maka dok bulih berurusan dgn dia samada jual atau tolong pkara yg dosa itu,kalu kite dok tahu dan rolibnye dia beli baju kecik tu dia akan pakai ke suami dia atau pakai bukan utk dedah kpd umum maka harus jual pakaian itu pd dia,atau kite dok tahu dia ni akan dedah aurat atau tidak sebaiknye ikut waqi"leni memandangkan ramai org lagho dan lalai bab pakaian maka bile dia nk beli baju ketat2 atau kecik2 atau seksi2 tu nasihat la kabola ke dia dok bulih paka depan org ramai.Baru comel niaga gtu.Leni ok doh skit rama doh org tutup aurat,80 an dulu dok rama tutup aurat leni baguslah rama doh reti bab aurat.

8. Isteri sy jururawat kalu sy xmbuh izin dia bkerja boleh x sbb ia kait kerja dgn pegang aurat pesakit?

- Xdok mslh dia nk kije pun krn suami izin,kalu nk rawat pesakit boleh xperlu pegang aurat pun rawat la dgn cermat dimaafkam bile rawat bile keadaan memerlukam saja xperlu susoh2 buat pkara2 yg xperlu buat nk rawat guna sarung tgn ke ape ke tp sebaiknye isteri duduk rumah la jaga anak jaga pakaian suami masok nasik tu yg terbaik krn kite mampu doh tanggung dia bia dia duduk rumah ah didik anak kita kalu mampu bia kite saje la susoh kije cari makan beri dia rehat drumoh xdok mslh kalu dok mampu nk suruh isteri kije xdok mslh jugok bulih belaka cume sebaik baiknye isteri ni duduk rumoh jaga rumohtangge.

Wallahua'lam semoga perkongsian ini bermanfaat pakat share dari page Koleksi Shortnote Kuliah Ustaz Azhar Idrus deh

No comments:

Post a Comment