Sabtu, 2 Mei 2015

tazkirah

❤Sollu Alan Nabiyy.❤
🏃jom Imbas kembali perkongsian yang lalu🏃

🌹Sedikit perkongsian drpd abg long afif di surau nur eman ums. 5/4/2015

👉 Abg long mulakan bicara dengan mengucap syukur pada Allah dengan berbagai nikmat yg diberi.
👉 bab syukur dan pembahagian syukur.

👉bab taat. Taat ada dua iaitu Taat yg disertai petunjuk dan taat yg disertai nafsu. Taat yg yg disertai petunjuk ini duduknya dlm maqam ikhlas, iaitu taat disebabkan allah semata dan bukannya kerana makhluk. Taat yang disertai nafsu adalah taat yg melihat kepada diri iaitu ananiyah. Taat ini taat taat melihat keakuan diri dan kerana makhluk, bukannya taat ikhlas kepada Allah.

👉 bab hidayah dan taufik. Hidayah itu adalah nur iaitu petunjuk drpd nur allah yang diberi kepada makhlukNYA yang terpilih.
Bab taufik. Taufik itu adalah pertolongan drpd allah.

👉abg long menyeru kepada hadirin supaya kembali kepada allah dengan meninggalkan maksiat yang dilakukan.

👉Mula masuk bab menafikan qudrat diri. Abg menerangkan tentang gerak dan diam itu asalnya drpd allah. Kita adalah makhluk allah yang tiada punya apa2. Segalanya drpd allah dan segala amalan kita , ibadat kita jua drpd allah semata, mustahil segala benda ada qudrat dan iradat sendiri, sedangkan solat, dan amalan soleh lain diperqudratkan, dan diperiradatkan drpda allah. Jika kita faham hakikat segala benda hak Allah, nescaya kita x akan nampak hak kita, solat kita dan segalanya. Hanya allah semata.

👉Bab nafsu yang tercela ujub takbur. Bab ini abg long menerangkan apa itu nafsu yang tercela yang bersarang dlm diri. Perlunya tazkiyatun nafs iaitu penyucian hati.

👉Refleksi diri ttg sifat menghukum. Kita x ada hak untuk menghukum org lain. Dinyatakan hadis rasulullah ttg dua org sahabt di zaman rasulullah. Satu seorang abid yang kerjanya ibadat kepada Allah namun rasulullah mengatakan bhw wanita ini ttp masuk neraka walaupun ahli ibadat. Kenapa? Kerana wanita itu mengurung seekor kucing sehingga mati.
Dan dibawa pula hadis kedua berkenaan wanita pelacur yang rasulullah nyatakan bhw syurga lah pengakhirannya. Kenapa? Kerana pelacur tersebut memberi minum kepada seekor anjing yang kehausan. Point yang ditekankan adalah, kita ini makhluk, x layak utk menghukum yang lain. Kita x tahu dalaman seseorang kecuali allah shj yang tahu. Kita hanya nampak luaran, kita hanya lihat pd kulit. Abg long memetik kalam alquran mafhumnya, allah x pandang rupa paras kita. Allah pandang hati. Hati adalah benda yg dipandang oleh allah. Allah x pandang amalmu. Jika allah pndg amalmu, nescaya org yg berdosa allah x pandang.

👉bab makhluk dan nilai s.
Dinyatakan berkenaan keperluan untuk menilai diri.

👉 Pmbahagian 5 alam.
Alam rohani, alam rahim, alam syahadah, alam barzakh, alam akhirat.

🌹*alam rohani.Abg long nyatakan mana asalnya penciptaan manusia n makhluk. Asalnya drpd satu di alam rohani. Memetik ayat quran alastubirobbikum.kolu bana syahidna. Kita dahulu pernah memandang n menyatakan baiah kepada allah swt dan menyaksikan sifat allah.

🌹alam rahim. Dimulakan dengan maksud sifat ar rahim. Siapa yg memberi makan kpd kita di alam rahim? Ibu ka allah? Allah lah yg beri kita makan. Allah lah yg menjaga kita. Keselamatan kita.

🌹alam syahadah. Apabila keluar alam rahim kita menangis hua hua hua. Tika itu kita menangis kerana rindukan sifat arrahim allah. Kita rindu kehidupan bersendiri dengan allah. Kita mencari2 allah. Akhirnya ayah menenteramkan kita dgn azan dan iqamat.
Abg long membahaskan apa itu hakikat azan n iqamat. Ayah memazankan pd kita tika kecil utk menenteramkan jiwa kita yg mencari allah. Dimana allah..dimana allah... Hua hua hua... Dia dia dia...
Makna azan itu... Allah lah tuhanmu duhai anak. Allah mu bersifat dengan sifat yang maha besar. Menyaksilah engkau anak pd allah tuhanmu, ketahuilah bahawa muhammad itu rasul allah.
Solatlah penghubung mu dgn tuhanmu. Bermesralah kamu dgn tuhanmu dlm solat. Hubungkan lah hati mu dgn allah melalui solat. Sungguh pd solat itu ada kejayaan. Ditutup kamu dengan sifat allah yang maha besar dan ketahuilah sekali lagi duhai anak. Allah lah tuhanmu.

🌹alam barzakh dan akhirat. Abg long ringkaskan kerana kesuntukan waktu. Kita datang drpd allah. Dan tempat kembali kita adalah kpd allah jua. Kg halaman kita bkn tempat tumpah drh kita. Asal kg kita adalah di akhirat. Disitu kita dtg.disitu jua kita kembali...
Abg long akhiri dengan puji pujian pada allah dan fatihah....

Wallahua'lam...

🌹🙏❤

Tiada ulasan:

Catat Ulasan