Khamis, 11 Ogos 2011

ekonomi merudum

ramziredang

"Pada saat artikel ini ditulis, index dowjones jatuh 520,82 mata, nasdaq 103,56 mata dan S & P 500 52,21 mata. Bursa bursahttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjBKjo3JOUcMB1_n1pzzxrbdgt8NyXCrIGYTOJTC8el37n18g9kTMrrFPDxpDck3MqcGFE-WqnX1eLCqfT9cgpMdXofE6oMV8X0Fq4UqMA5eIguSOyghYrbopgyszXfwQHpNq5Lai_fl1M/s320/saham-jatuh.jpg utama eropah pula mengalami kejatuhan sehingga 6.65%. BOA(bank of amerika) pula mengalami kejatuhan saham sebanyak 20 peratus pada minggu lalu. Semua ini memberi tanda mimpi ngeri yang lebih buruk dari krisis ekonomi dunia 2008 akan berlaku.

Bank of amerika memerlukan sekurang kurangnya usd50 billion untuk disuntik sebagai modal baru bagi memulihkan kerugian yang sedia ada. Lantaran itu bank of amerika mula berunding dengan pihak berkuasa pelaburan Quwait dan pihak berkuasa pelaburan Qatar, untuk menjual segala pegangan 17 billion dalam bank pembinaan Cina(CCB).

Ini semua akan menyebabkan keadaan di cina dan hongkong pula akan mengalami krisis kebimbangan baru. Selanjutnya mungkin akan menimbulkan kepanikan pasaran dan rasa ketidakyakinan pelabur.

Pada saat ini ramai pemimpin pemimpin ekonomi syarikat gergasi dunia telah mula mengambil cuti dan tidak berada dalam institusi kewangan mereka. Menggambarkan sesuatu yang tersirat,buruk dan lebih parah bakal berlaku tetapi cuba disembunyikan.

Langkah bank of amerika dan pelabur pelabur dari amerika menjual semua kepentingan kepentingan mereka di seluruh dunia akan memberi kesan pula kepada negara yang dilabur.

Malaysia adalah sebuah negara yang bergantung hampir 70% kepada pelabur dari amerika berbanding pelaburdari negara lain.

Pada ketika pakar ekonomi amerika memanggil persidangan beribu ribu pelabur, Ketua Pegawai Kewangan, Bruce Thompson menyatakan panggilan jualan aset sedang di pertimbangkan untuk meningkatkan dan mendapatkan kembali modal.

Bagi pakar ekonomi dari seluruh dunia, panggilan balik modal ini adalah sama ketika berlaku krisis Lehman Brother, sebelum ianya mengistiharkan bangkrap. Secara ringkasnya perbuatan yang dilakukan oleh amerika sekarang adalah selangkah sebelum kebangkrapan sedang berlaku.

Kerana kepanikan dari para pemain ekonomi dunia ini menyebabkan harga emas melonjak naik kepada yang paling tinggi dalam sejarah(usd1800 pada saat artikel ini ditulis). Ini adalah gambaran para pemain kewangan mula membeli dan menyimpan emas dengan banyaknya bagi mengatasi krisis teruk yang bakal berlaku. Yang nyata, krisis ekonomi ini bakal meranapkan ekonomi seluruh dunia termasuk blok eropah dan britain.

Malangnya, malaysia mempunyai seorang badut ekonomi muncul membuat lawak di tv kononnya Malaysia akan selamat dari krisis ekonomi. Padahal indeks bursa telah mula jatuh sebanyak 5%. Padahal kalau tidak kerana krisis ekonomi duniapun, malaysia tetap akan bangkrap sebelum 2016. Ini kerana sumber ekonomi utama iaitu minyak telah mula surut dan kering.Sumber minyak bakal kering sebelum 2016 kerana pengeluaran yanng dilakukan secara bermaharajalela. Perancangan penjualan yang sepatutnya bertahan selama 20 tahun telah dihabiskan secara membuta tuli  oleh para pemimpin korup malaysia lantaran itu ia akan habis sebelum tempohnya. Pada saat ini minyak adalah 45% dari sumber negara dan sepertimana ucapan pengarah petronas di amerika baru baru ini, sumber ini akan kering sebelum 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan