Ahad, 17 Mac 2024

RM7

 Saya terima banyak pertanyaan daripada sahabat².. Tentang kadar zakat Fitrah yang perlu ditunaikan pada bulan Ramadhan ni, dalam keadaan tiada bekalan beras Super Special Tempatan (SST). 


Ramai yang mengadu, kebanyakan masyarakat yg sebelum ni menjadi kan SST sebagaimana makanan utama, kini terpaksa membeli beras import yang harganya lebih mahal berbanding beras SST.


Persoalannya...berapa kadar zakat Fitrah perlu ditunaikan oleh mereka yang menghadapi situasi sebegini. RM7 kah...? atau RM14 kah...? Atau bagaimana kah?


Bagi menjawab persoalan tersebut, berikut penjelasan saya:


Berdasarkan pandangan di dalam Mazhab as-Syafie, kewajipan zakat fitrah adalah berdasarkan kepada makanan asasi yg menjadi قوت البلد (makanan asasi majoriti) sesuatu penduduk.


Imam an-Nawawi menyatakan:

‎وَتَجِبُ مِنْ قُوتِ بَلَدِهِ

(Minhaj at-Tolibin)

Rujuk: https://alminhaji.com/matn/fast/


Berdasarkan pendapat ini, قوت البلد (makanan asasi majoriti) umat Islam di negeri Selangor adalah beras. Bukan gandum, atau jagung, barli, pizza atau cikidis dll. 😁


Berdasarkan Kajian Makanan Asasi Penduduk Negeri Selangor (Zakat Fitrah) yang dijalankan pada tahun 2022 yang dilaksanakan oleh LZS secara survey di lapangan, data kajian mendapati, beras SST 5% adalah kategori beras yang menjadi pilihan majoriti umat Islam negeri selangor iaitu sebanyak 46.03%.


Berdasarkan kajian ini, Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor telah menetapkan bahawa, beras SST 5% dianggap sebagai قوت البلد (makanan asasi majoriti) umat Islam di negeri Selangor. 


Berdasarkan ketetapan ini juga, kadar zakat fitrah yg wajib ditunaikan oleh umat Islam di negeri Selangor mengikut SST 5% adalah RM7.


Sementara itu, bagi mereka yg memakan beras selain SST, LZS juga menjalankan kempen menggalakkan umat Islam di negeri Selangor untuk membayar zakat fitrah mengikut jenis beras yang di makan. 


Asas kempen galakkan ini adalah berdasarkan kepada pendapat Imam an-Nawawi yang menyatakan:

‎وَقِيلَ: قُوتِهِ


Berdasarkan pendapat ini, seseorang itu juga boleh menunaikan zakat Fitrah berdasarkan makanan asasi yang ia sendiri makan (قوت نفسه). Bukan berdasarkan makanan yang menjadi makanan majoriti umat Islam.


Oleh itu, bagi umat Islam di negeri Selangor yang memakan beras seperti: 

• Beras Import Putih

• Beras Perang

• Beras Pulut

• Herba Poni

• Beras Wangi


Kadar zakat Fitarh yang DIGALAKKAN (bukan wajib) untuk mereka tunaikan adalah RM14.


Manakala mereka yang memakan beras seperti:

• Beras Basmathi

• Beras Jepun

• Beras Merah


Kadar zakat Fitrah yang DIGALAKKAN (bukan wajib) untuk mereka tunaikan adalah RM21.


Bagi mejawab isu ketiadaan beras SST di pasaran, apakah kadar zakat yang perlu ditunaikan oleh mereka yang sebelum ini memakan beras SST, akan tetapi mereka terpaksa membeli beras import yang harganya lebih mahal daripada beras SST.


Saya tertarik dengan pandangan yang dikemukan oleh pengarang Kitab al-Fiqh al-Manhaji A'la Mazhab al-Imam as-Syafie iaitu Sheikh  Dr. Mustafa al-Khin, Dr. Mustafa al-Bugho dan Sheikh A'li asy-Syarbaji yang menyatakan: "Makanan yang dimakan sewaktu musim susah dan kemarau tidak boleh dianggap sebagai makanan asasi".


Berdasarkan pandangan Masyayikh ini, mereka yang sebelum ini memakan beras SST, akan tetapi mereka terpaksa membeli beras import yang harganya lebih mahal daripada beras SST disebabkan berlaku isu "sorok bekalan beras SST", kartel atau sebagainya, situasi ini boleh dianggap sebagai situasi susah dan bukan situasi normal.


Oleh itu, kadar zakat yang wajib mereka tunaikan adalah tetap RM7 kerana mereka membeli beras yang mahal bukan dalam keadaan normal. Tetapi terpaksa.

 

Wallahu A'lam Bissowab.


Saya izinkan artikel saya ini untuk dishare dan disebarkan. Moga bermanfaat untuk ummah.


MOHAMMAD FARID BIN MOHAMMAD ZAINAL 

Ketua Jabatan Penyelidikan & Sekretariat Syariah

Divisyen Syariah & Dakwah 

Lembaga Zakat Selangor

Akhir zaman

 Tuhan Kau telah memberitahu kami

Tentang peristiwa akhir zaman

Peristiwa di zaman kami ini

Melalui lidah NabiMu


Di zaman ini ikhtilaf banyak terjadi

Firqah sesat tujuh puluh dua banyaknya

AlQuran dijadikan barangan dagangan

Isinya sudah tidak dihiraukan


Tuhan kekasihMu memberitahu

Dunia dijadikan barang yang diburu

Muslimin diseksa dan dihina

Oleh tangan-tangan kafir durjana


Tuhan NabiMu terus bermadah

Ilmu Akhirat ditinggalkan orang

Ilmu dunia dijadikan rebutan

Perempuan-perempuan dijadikan hiasan


Rumah-rumah syaitan penuh riang

Rumah-rumah Tuhan kosong dan lengang


Tuhan yang paling menakutkan

NabiMu pernah bersabda

Di akhir zaman yang paling jahat

'Ulama yang memandang dunia

Tabi'atnya busuk bak bau bangkai

Siapa tercium kan mati jiwanya


Tuhan NabiMu menyambung lagi

Terhadap peristiwa akhir zaman

Perempuan hilang malunya

Anak tidak hormati ibu bapa

Bahkan keduanya dijadikan kuli

Atau sudah tidak dipeduli


Tuhan penutup kata kami ceritakan

Dari lidah Nabi kekasihMu

Rezeki yang halal susah dicari

Ibarat mencari berlian berharga

Tuhan kekasihMu menjanjikan

Kedatangan mujaddid baru


Muslimin nasibnya akan terbela

Rumah-rumah Tuhan penuh riang

Rumah-rumah syaitan akan musnah

Perempuan-perempuan akan dilindungi

Anak-anak soleh dan solehah

Kebenaran kan pasti terbukti

Sabtu, 16 Mac 2024

Syurga buatmu

 


Kasih abang sampai mati


Alor Gajah : Seorang abang yang tidak tahan melihat sembilan adik hanya berbuka bubur nasi dan air kosong, dibelasah dengan kayu sampai mati oleh bapanya selepas menyatakan hasrat mahu keluar bekerja bagi mencari rezeki.


Dalam kejadian menyayat hati di Kampung Jawa, di sini, Muhamad Hafiz Abd Ghani, 17, ditemui mati oleh ibunya pagi tadi selepas dia dikatakan tidak sedarkan diri selepas dibelasah bapanya yang berusia 52 tahun, petang semalam.


Tragedi itu dikatakan berpunca daripada Muhamad Hafiz yang tidak sampai hati melihat sembilan adiknya hanya menjamah bubur nasi dan air kosong setiap kali waktu berbuka menyebabkan dia menyatakan hasrat untuk keluar mencari pekerjaan sementara.


Bagaimanapun, tindakan itu mencetuskan kemarahan bapanya yang dipercayai seolah-olah tercabar lalu membelasah anak sulung keluarga itu.


Menurut ibu mangsa Siti Habibah Ismail, 38, pertelingkahan antara anak dan suaminya bermula kira-kira jam 5 petang semalam hingga waktu berbuka sebelum mangsa rebah di ruang tamu dan dibawa masuk ke bilik.


Katanya, dia terpaksa memapah anaknya ke dalam bilik sebelum meminta bantuan jiran berdekatan untuk memanggil ambulans namun dihalang suami yang mendakwa Muhamad Hafiz hanya penat dan tidak cedera.


"Sepanjang anak terbaring dalam bilik, saya beberapa kali menjenguknya kerana risau sebelum mengejutkannya untuk bersahur namun tiada tindak balas dan menyangkakan anak dia masih lagi tertidur.


"Bagaimanapun kira-kira jam 8.30 pagi tadi, suami keluar rumah dalam keadaan tergesa-gesa tanpa membawa dokumen penting dan telefon bimbit menyebabkan saya curiga dan memeriksa keadaan anak sebelum menghubungi bantuan kecemasan.


“Pasukan paramedik yang tiba tidak lama kemudian mengesahkan anak saya sudah meniggal dunia," katanya.


Sementara itu Timbalan Ketua Polis Daerah Alor Gajah Deputi Superintendan Abd Rahman Jid berkata, mangsa dipercayai mengalami kecederaan dalaman akibat dipukul dengan objek keras menyebabkan mangsa rebah di ruang tamu sebelum anggota paramedik mengesahkan mangsa meninggal dunia.


Jumaat, 15 Mac 2024

Stem

 



Gelakkan diri sendiri.. satu realiti..

Respon adalah jenis pemikiran yang tak mampu nk mencakna realiti lokal.. apatah lagi utk melihat dunia pendidikan global.


1. Di universiti, calon guru diajar prinsip2 pendidikan dari pedagogi sampai psikologi..PCK dan CK..  dari menyediakan penilaian formatif sampai sumatif.


2. Di universiti Pendidikan Sains juga diajar dgn teori spt IBSE, meaningful learning, inquiry hingga cognitive dan social constructivism. Malah secara khusus kpd kaedah mengajar dan melakukan amali.


3. Bila calon2 ini mula berkhidmat disekolah, mereka mula berada dlm persekitaran yg rigid, semuanya telah diaturkan utk mereka.


4. Jika dulu di universiti mereka membuat kupasan pelbagai buku, kini mereka hanya perlu rujuk satu kitab sahaja - buku teks. Segala2nya tertumpu kpd satu buku inilah - jelas atau keliru. Jgn sekali nk tegur, pasti ada yg datang meluru, lalu dikatakan telah merujuk DSKP nan satu.


5. Jika guru baru ingin laksanakan SCL dgn maksud spt yg dipelajari di universiti, maka bermimpilah dia sehingga tersedar sekolah bukan realiti utk apa yg pernah mereka dipelajari. SCL di sekolah difahami sbg 'hands-on', dua perkara yg menyimpang jauh.


6. 'Science is fun with exploration' hanya wujud dlm tugasan di universiti dan sekolah di obersi, sedang sekolah di Sg Besi kena akur 'study science for examination'.


7.  KBAT di universiti diajar dlm konteks diskusi, interaksi dan presentation klu nk apply disekolah jawab tak abislah sbb silibus yg semakin tebal dan ditebalkan.


8. Taksonomi Bloom dipelajari di universiti utk menyediakan LO dan bertanya soalan aras rendah, sederhana dan tinggi, utk diikuti dgn intervensi, bukan merekodkan TP-TP yang makin lama makin mudah2 dimanipulasi. 


9. Selepas bbrp tahun di sekolah, guru pun lelah.. ikut sahajalah demi melaksanakan tanggungjawab dgn beban yang semakin bertambah.


10. Jika di negara maju, dgn autonomi dan guru yg fokus kpd PdP sahaja, support system yg mengutamakan PdP guru, empati kpd murid, silibus yg luwes ikut lokaliti, suasana lebih kondusif, membuka ruang kpd guru mengaplikasi apa yg diperolehi di universiti dan menguasai aplikasinya utk kemenjadian murid arus perdana.. sedang disini hanya gah dgn slogan yang tak bawa banyak makna...


Selamat bertarawikh.

OT

Khamis, 14 Mac 2024

Sahur

 *◈•┈┉━❀ ﷽ ❀━┉┈•◈*


*ASAL USUL MAKAN SAHUR*


📜Tahun pertama diperintahkan puasa Ramadhan, kota Madinah sedang dalam keadaan panas terik. Meskipun sebahagian sahabat sudah mafhum lantaran perintah serupa pernah ada dalam syari'at Nabi sebelumnya, namun menahan lapar dan dahaga tetap menjadi cabaran besar bagi mereka.


Salah satu sahabat Nabi Muhammad ﷺ yang taat adalah Qais ibn Shirmah رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ. Dengan penuh semangat, Beliau رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ menjalankan ibadah puasa tanpa sedikit pun mengurangi kebiasaan bekerja.


Maghrib pun tiba. Sampainya di rumah, Qais رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ bertanya  kepada isterinya menu apa yang boleh disantap untuk berbuka.


_"Maafkan aku, suamiku. Tak ada satu makanan pun yang dapat dihidangkan hari ini. Tunggulah, aku akan mencarikannya untukmu."_ Jawab isteri Qais.


Tak ada makanan yang tersedia, bukanlah perkara aneh. Kerana dalam kebiasaan puasa sebelumnya tidak dikenal kesunnahan makan sahur dan berbuka.


Kerana menunggu cukup lama, Qais  رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ terlelap. _"Kasihan sekali wahai engkau, Qais."_ Ucap sang isteri perlahan sekembalinya ke rumah, tanpa berani membangunkannya.


Pagi harinya, Qais رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ terbangun, menunaikan solat Subuh dan langsung kembali bekerja di ladang. Hingga pada waktu tengah hari, terdengar khabar beliau jatuh pengsan.


Apa yang menimpa Qais رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ akhirnya sampai ke telinga Rasulullah ﷺ. Nabi ﷺ termenung, kemudian Allah ﷻ menurunkan keterangan di dalam surah al-Baqarah, ayat 187:


_"Dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, iaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam."_


Nabi Muhammad ﷺ kemudian menyampaikan firman Allah ﷻ tersebut kepada para sahabat. Beliau ﷺ juga bersabda, _"Pembeza antara puasa kita dengan puasa ahli kitab adalah MAKAN SAHUR."_


Mendapat berita baik yang disampaikan Nabi ﷺ, para sahabat merasa lega dan gembira. Dalam fikiran masing-masing, mereka yakin, anjuran santap sahur itu semakin menjelaskan bahawa Islam adalah sebenar-benarnya agama keselamatan.

Selasa, 12 Mac 2024

Karomah



 Siapa pernah baca kisah 33 pelombong Chile terperangkap 69 hari dlm lombong?. Ia berlaku lebih kurang 11 tahun yg dulu yakni pada 5 Ogos 2010.  Bila dikeluarkan dari lombong tersebut, 33 org semua hidup dan sihat walaupun mereka hanya makan sesudu tuna seorang setiap 72 jam. Kisah ajaib ini boleh diakses dari youtube.


Setelah keluar dgn selamat, 2 org dari pelombong itu sebagai mewakili yg lain telah datang bertemu Sheikh Nazim Haqqani di Cyprus dan berbaiah tarekat naqsyabandiah dgn beliau.


Bagaimana mereka kenal Sheikh Nazim? Itulah rahsia keajaiban yg menyebabkn mereka terus hidup dalam lombong yg sempit dan kotor itu. Yakni kerana karomah waliyullah yg membantu mereka. Segalanya atas kehendak Allah jua.


Itulah teknologi ROH.


Bahkan pada hari di mana mereka dibawa keluar dari lombong tersebut semua mereka memakai tasbih yg diberi oleh 7 RijalulGhaib yg menjaga mereka. Mereka juga dilawati oleh ketua 313 tentera Al Mahdi yg datang dari Timur.


Mengapa hal ini terjadi? Sheikh Nazim kata untuk memberi peringatan dan keyakinan pada manusia bahwa karomah dan teknologi roh itu ada.


Pelombong itu semua telah bersyahadah semasa tertimbus di dalam lombong. Cerita berkenaan mereka masuk Islam dan setiap seorg memakai tasbih dileher sewaktu keluar dari lombong tersebut ditutup dgn baik oleh yahudi yang menguasai media massa dunia.


Sebab itu tidak ramai org tahu the truth that lies behind it walaupun ada difilemkan.Nama filem itu adalah The 33.


Kredit : Prof Nor Ariffin

Isnin, 11 Mac 2024

Cicir math

 Cnp

Kredit to

al mumin al kanta

REALITI YANG MENYEDIHKAN.


Benda ni guru2 lama dah tahu... Keciciran bahasa & matematik. Bila budak tercicir maka mereka dah tak boleh mengikuti pembelajaran yg akhirnya TERCICIR BERTERUSAN SAMPAI SPM.

Pembelajaran itu menggunapakai konsep masteri iaitu penguasaan bertahap / beransur2 sampailah tamat pengajian di U. Untuk kuasai tahun 2, murid kena kuasai silibus tahun 1. Untuk kuasai matematik di peringkat menengah, budak kena kuasai matematik di peringkat rendah. Nak kuasai algebra...? Budak kena kuasai +, -, x, ÷ juga pecahan.

Setelah pandai mengeja, budak kena pandai membina ayat & membaca. Sererusnya memahami apa yg dibaca. Budak tingkatan 4 kelas aku yg hujung, ntahlah... adakalanya aku tak faham apa yg mereka tulis. Mereka pandai malah lancar membaca, CUMA SAYANG MEREKA TAK TAHU APA YG MEREKA BACA.

Tahun lepas aku buat kajian kes kecil berkaitan dgn keciciran dlm tajuk pecahan. Aku bukan guru matematik. Aku guru BioSns 4 & 5. Aku buat kajian kes di tingkatan 1 kelas PJ aku semata2 nak tunjuk keciciran yg aku kata selama ini. Aku dah bentang peringkat negeri dlm talian. Cuma spt yg aku jangka TIADA PIHAK YG BERMINAT DGN ISU KECICIRAN. Mereka hanya berminat dgn KPI SPM. Aku dah bagi cadangan peringkat negeri & daerah. Seperti biasa... ini Malaysia bah... Cadangan tinggal kenangan... 😁😁😁 Mereka tak nanpak apa yg aku nampak.

Kesimpulan awal kajian kes aku, mmg ada keciciran matematik. Kamu tahu bila aku tanya mana lebih  besar nilainya...? 1/2, 1/4, 1/6 & 1/8. 100% BUDAK DALAM KELAS JAWAB 1/8. Kau rasa...?

Kenapa berlaku keciciran...? Banyak faktor. Berdasarkan pembacaan masa belajar, antaranya;
1. Kurikukum yg berat & padat.
2. PdP yg membosankan.
3. Kekurangan prasarana.
4. Bilangan murid per kelas.
5. Kualiti guru.

Jadi kalau budak2 di sekolah menengah dah tak minat belajar, bukan sebab penghapusan UPSR & PMR. Selain faktor gangguan "game" dlm talian serta laman sosial, MAKA KECICIRANLAH PUNCANYA. Budak dah "left behind" yg menyebabkan mereka bosan & "disenggage" dpd pembelajaran.

Aku hairan sampai sekarang, kenapa KPM/JPN/PPD TAK MINAT MENYELESAIKAN ISU KECICIRAN...? Bukankah kita dilatih dgn ilmu2 pendidikan yg FUNGSINYA MENYELESAIKAN MASALAH...?

Kita "problem solver" maaa...

Ingatlah yg KECICIRAN AKAN MENJADI LIABILITI BESAR BUAT KERAJAAN PADA MASA HADAPAN. Budak2 yg tercicir ini majoritinya akan menjadi penerima subsidi & bantuan dpd kerajaan. Makanya, sepatutnya "SIFAR CICIR" menjadi keutamaan. Biar mereka suatu hari nanti mampu beroleh perkerjaan berpendapatan tinggi melalui pendidikan yg mereka lalui. Sekurang2nya mereka akan menjadi pembayar cukai kpd negara.

#SifarCicir

Kpm

 Baru-baru ini saya ada membaca ulasan seorang penganalisis politik di dalam akhbar The Star mengenai trend sokongan rakyat terhadap parti-parti yang ada menunjukkan polarisasi kaum yang semakin melebar.


Sokongan orang Melayu kepada PN dijangka akan meningkat kepada 90% dalam PRU16 dan begitulah sebaliknya orang Cina keseluruhannya akan tetap menyokong PH walaupun mereka tidak berpuas hati terhadap prestasi kerajaan. 


Prasangka negatif antara kaum semakin menebal dan setiap perkara yang berlaku akan dilihat dari perspektif perkauman. Isu ini jika tidak ditangani secara tegas dan berani ia akan menjadi lebih kritikal. Apa yang menyedihlan saya ialah semua orang tahu penyelesaiannya tetapi tidak ada seorang pemimpinpun yang berani mengambil tindakan. 


Punca utama berlaku polarisasi kaum ini bermula dengan sistem Pendidikan. Kengganan kaum cina untuk bersama di dalam sekolah kebangsaan dan tidak adanya ketegasan oleh pemimpin utama negara memaksa pembelajaran satu aliran adalah punca kepada perpecahan kaum. Kedua-dua faktor ini hanya boleh diselesaikan jika ada keberanian politik oleh pihak kerajaan.


Mana mungkin rakyat boleh bersatu jika sejak dari kecil kita dipisahkan dan menerima sistem pendidikan yang berbeza. Hanya manusia yang tidak siuman mengatakan ia bukan punca perpecahan kaum. 


Sehingga hari ini majoriti orang Cina masih gagal menguasai Bahasa Melayu. Itu belum diambil kira isu agama dan budaya yang lebih kronik dan sensitive. Persoalannya; bolehkah negara melangkah ke hadapan jika perkara yang begitu asas ini tidak dapat diselesaikan?


Rancanglah apa pun, tubuhlah kementerian atau badan apapun, belanjalah banyak mana pun, semua itu adalah fatamorgana, Nampak indah tapi isinya tiada. Negara akan kekal berpecah, isu perkauman akan terus retak dan semakin merebak. 


Jadi jangan kita merintih kalau berlaku insiden-insiden yang boleh menggugat kestabilan negara kerana kita memang layak menerima akibatnya. Pihak kolonial akan ketawa kerana strategi mereka berjaya walaupun kita telah merdeka hampir 70 tahun.


Dulu kita menjadi rujukan negara-negara ASEAN tetapi sekarang kita sudah jauh ketinggalan. Banyak orang mengatakan rasuah punca utama kegagalan negara untuk maju, saya boleh setuju. Tetapi bagi saya punca utama yang menjadi penghalang besar kepada kemajuan negara adalah sistem Pendidikan. 


Bentuk pemikiran, emosi yang stabil, rasa kekeluargaan, kebersaman dalam kemajuan semuanya lahir dari Pendidikan. Selagi pemimpina negara gagal menerima realiti ini maka selagi itulah kita akan tetapi menjadi negara membangun bukan negara maju.


Aminuddin Yahaya

11 Mac 2024

Sabtu, 2 Mac 2024

Plykard

 Dapat 3A boleh sahaja lebih baik dari 10As ! 

Tak caya bacalah perlahan2..


1. Sekitar 2% pelajar SPM dapat 10 As. Walaupun mereka dapat 12 As sekalipun, mereka hanya boleh memilih SATU SAHAJA  kerjaya. itupun jika pencapaian mereka konsisten selepas SPM. Bagaimana dengan 98% yang lain ?


2. Tiada jaminanpun yang 2 % ini akan terus cemerlang ketika di IPT yang tiada lagi kelas tuisyen, latih tubi, teknik menjawab soalan atau prep malam2 spt mereka yang berada di SBP. Tiada.


3. Bagaimana dgn murid X yang dapat 3A, katakan dalam subjek Fizik, Moden / Add Maths kerana dia minat sangat Fizik dan sangat tinggi passionnya. Subjek lain sekadar B sahaja. 


4. Sama halnya dgn murid Y yang dapat 4A dgn Kimia, Bio, Add / Moden Maths. Subjek lain B dan ada juga C. Dia minat nak ambil bidang bioengineering atau chemical engineering.


5. Atau murid Z dapat semua B campur C, sebab minat nak ambil bidang komputer, jadi banyak menghadap komputer dari buku SPM. 


6. Apapun... jangan mimpilah murid X, Y dan Z dgn 3A, 4A atau tiada A nak angkat plakad... buat malu sekolah je... gi main jauh2. Yg best pihak sekolah yg pertahankan plakad tu pun tak pernah dpt 10As.


7. Tapi jangan tak tahu, X, Y dan Z juga boleh menjadi professional yang hebat dalam bidang yang mereka ada passion wpun tidak dipandang ketika mengambil keputusan SPM. 


8. Sebab itu, menunjuk2 banyaknya bilangan As bukan cara WARAS oleh orang waras dalam pendidikan. Percayalah, TIADA negara maju mana2pun yang tunjuk2 bilangan As ini. Biarlah itu pencapaian masing2 tanpa perlu ditayang2. 


9. Apatah lagi sekolah berlumba2 nak hasilkan pelajar semua As dan berlawan2 GPS pulak ... siap dapat mcm2 anugerah lagi.. tak tahu utk apa anugerah tersebut. Aku memang tak faham gelagat pemikir pendidikan negara.


10. Sekadar bahan fikir petang2 Ahad. Aku tak rendahkan pelajar yang dapat 10 As sebab aku pun ada 3 anak dapat 10 As / 11 As wpun mereka tak angkat plakad dan tak ditayangkan keputusan mereka dalam medsos, tetapi akhirnya mereka memilih SATU kerjaya sahaja termasuklah jadi TESL. Jadi ibubapa sentiasalah berikan galakkan wpun anak telah mendapat 10 A atau yang tidak utk teruskan minat mereka diperingkat pendidikan tinggi.


OT, Rembau

Selasa, 27 Februari 2024

Ayat manzil

 utk yg terkena sihir


Jgn keluar rumah selagi belum pulih


Biasanya hari ke 7 malam ke 8... 


Kuar jin yg kacau kita. 

Kepala setinggi siling

X bbaju


----------------==-----------------------------


Bacaan Ayat Manzil


Surah Al-Fatihah

Surah Al-Baqarah Ayat 1-5

Surah Al-Baqarah Ayat 163

Surah Al-Baqarah Ayat 255 (Ayat Kursi)

Surah Al-Baqarah Ayat 256

Surah Al-Baqarah Ayat 257

Surah Al-Baqarah Ayat 284

Surah Al-Baqarah Ayat 285

Surah Al-Baqarah Ayat 286

Surah Al-Imraan Ayat 18

Surah Al-Imraan Ayat 26

Surah Al-Imraan Ayat 27

Surah Al-A’raf Ayat 54-56

Surah Al-Isra’ Ayat 110-111

Surah Al-Mukminun Ayat 115-118

Surah Al-Shaffat Ayat 1-11

Surah Ar-Rahman Ayat 33-40

Surah Al-Hasyr Ayat 21-24

Surah Jinn Ayat 1-4

Surah Al-Kafirun

Surah Al-Ikhlas

Surah Al-Falaq

Surah An-Nas

Padu

 Sedikit perkongsian

[UTK org swasta dan kerajaan  yg ingin menolak]

Boleh salin dan tampal sekiranya Ketua Jabatan minta surat tunjuk sebab anda tidak daftar dalam sistem PADU.





——————-

Tuan/Puan,

SURAT TUNJUK SEBAB TIDAK DAFTARKAN DIRI MELALUI PANGKALAN DATA UTAMA (PADU)

Perkara di atas adalah dirujuk.

2. Saya ……………….. merujuk kepada surat Tuan/Puan bertarikh … yang meminta saya memberikan sebab kenapa tidak daftarkan diri melalui Pangkalan Data Utama (PADU) seperti saranan Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

3. Selain dasar kerajaan sendiri tidak mewajibkan warganegara mendaftarkan diri. Saya tidak berdaftar melalui PADU kerana:

• Saya tidak ditawarkan perlindungan, bantuan dan subsidi secara automatik selepas mendaftarkan diri.

• tiada jaminan data peribadi terpelihara , tidak disalahguna dan dikongsi dengan agensi atau pihak luar.

• tiada peruntukan undang-undang yang mengikat Kementerian Ekonomi berkongsi data peribadi saya dengan pihak luar.

• Maklumat profil saya lengkap yang boleh diperolehi di HRMIS - Sistem Pengurusan Maklumat Sumber Manusia.

• Tiada pekeliling rasmi perkhidmatan dikeluarkan dan mewajibkan Penjawat Awam mendaftar melalui PADU.

• Akta Omnibus belum digazetkan sebagai akta bagi membolehkan perkongsian data dengan penyimpanan awan di kalangan agensi-agensi kerajaan.

4. Diharap sebab-sebab yang dinyatakan oleh saya diterima. Saya dengan suci hati tidak berniat ingkar arahan tetapi sehingga kini tiada arahan wajib dikeluarkan melalui Pekeliling Perkhidmatan.

5. Kerajaan melalui Kementerian Ekonomi juga perlu bertanggungjawab dalam kenyataan yang dibuat kerana Ketua Jabatan terkeliru sehinggakan beranggapan setiap Penjawat Awam wajib berdaftar melalui PADU.

[yang Masih Belum Daftar P.A.D.U]




Salin dan tampal

Isnin, 26 Februari 2024

Kimi-A!

 Kertas 2 - Kimia SPM 2023


Bahagian A
1. Composite /matrix /helmet /meaning of composite material
2. What is Proton number/calculate mass of isotope / ✅
3.saturated unsaturated fats
4.hot pack / calculate temperature rise of substance (given H value)
5.empirical formula (CuO) /meaning ✅
6. Salts and acid diagram what is white when cold yellow when hot✅
7. Covalent bond and Hydrogen bond /Large Molecular size
8.proton number/ meaning / atomic structure✅

Bahagian B
9. Latex (coagulation) ✅
10. Electrolytic cell /voltaic cell /E node value/cell notation✅

Bahagian C
11. Carbon  compound ( fermentation) ✅

Berdasarkan perkongsian topik2 fokus cg Komathy smlm.. klau cmpur skali dgn perkongsian cg Sakina dan cg Marlina.. rsanya 100% kluar🥰🥰🥰

Sabtu, 24 Februari 2024

PBD

 SISTEM PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD): IMPLIKASI DAN KESANNYA TERHADAP MASA DEPAN PENDIDIKAN


Hari ini tamatlah sesi temuduga untuk kemasukan ke Kolej Vokasional. Kali ini saya menjadi penemuduga untuk kursus Teknologi Automotif. Salah satu kursus paling 'HOT' dan 'laku keras'. Permohonan yang sangat tinggi, sedangkan kouta kemasukan yang sangat terhad.


Jadi, pemilihan fasa pertama saya tetapkan keputusan PBD Math, BM dan BI semasa di tingkatan 3 sekurang-kurangnya TP3. Kerana ramai calon yang memohon berada pada tahap TP4 dan TP5 (TP6 paling tinggi dan TP1 paling rendah). Perkara pertama yang melintas dalam otak saya ialah 'waa...hebat-hebat semua yang memohon kursus Teknologi Automotif'.


Tetapi sesuatu yang sangat memeranjatkan saya berlaku, 60% pelajar yang mempunyai keputusan Math TP3 dan keatas hanya memperolehi kurang daripada 40% markah Ujian Saringan Math (hanya soalan asas matematik). Pelajar pertama yang saya temuduga mempunyai keputusan PBD TP4 untuk subjek Math tetapi hanya memperolehi 20% Ujian Saringn Math. Pelajar ini mengakui memang bermasalah dalam subjek Math, dia sendiri pun tak tahu macam mana dapat TP4. 


Untuk kepastian, saya mengemukakan soalan 5/2 (5 bahagi 2). percaya atau tidak...pelajar ini gagal menjawab. Semua jari tangan dia sudah guna untuk membuat kiraan, tetapi tetap gagal menjawab. Pening, panik dan bengong kejap....saya macam tidak percaya apa yang berlaku depan mata.


Saya memutuskan untuk menjalankan kajian ringkas untuk calon yang memperolehi markah Ujian Saringan Math kurang daripada 50%. Saya mengemukakan cuma TIGA soalan asas. Soalan pertama 5/2 (5 bahagi 2), soalan kedua 7/2 (7 bahagi 2) dan soalan ketiga 9/3 (9 bahagi 3). Percaya atau tidak, 80% pelajar gagal menjawab ketiga-tiga soalan tersebut😓😓😓. Ini bukan ceritaan rekaan tuan-tuan dan puan-puan, siapa tidak percaya..boleh jumpa saya, saya simpan segala eviden. Dalam hati saya, patutlah negara kita menduduki kedudukan PISA tercorot dia ASEAN. Jauh ditinggalkan dengan dunia ketiga.


Saya tidak mempunyai pengetahuan tentang sistem Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) yang diamalkan di sekolah, tetapi saya merasakan ada sesuatu yang perlu dilihat semula dalam sistem ini. Macam ada 'SAKIT' yang memerlukan 'UBAT'.


Bukan niat untuk mengkritik, cuma ingin melihat masa depan pendidikan yang gemilang dan tiada anak-anak kita yang teraniya dengan sistem pendidikan yang kita jalankan.



https://www.facebook.com/share/p/62xE3hr22DGd4ZTg/?mibextid=CTbP7E


----- x ----- x -----


Bila saya memberi pandangan ikhlas secara tegas berdasarkan fakta pendidikan rasmi yang ada, ada pihak (khususnya dalam group 'Kami Guru Malaysia' dan 'Guru Share') yang kata saya bukan guru seperti mereka, jadi tak payah nak masuk campur urusan sekolah. Sebenarnya, saya juga adalah seorang guru KPM yang telah memulakan penempatan saya sebagai PPP di sekolah pedalaman Sarawak. 


Ada pula pihak yang 'di atas' (bukan dari universiti saya) yang beri peringatan secara teks dan sampai bersurat rasmi mendakwa kononnya saya tidak sepatutnya menegur dasar pendidikan negara. 


Hakikatnya, saya tidak pernah menegur apa juga dasar kerajaan. Saya tidaklah sebodoh itu untuk wewenang menegur dasar kerana saya sangat tahu untuk mengubal sesuatu dasar kerajaan, prosesnya sangat rumit, teliti, mengambil masa yang panjang dan melibatkan pelbagai pihak. 


Saya hanya memberi pandangan tentang kelemahan pelaksanaan sahaja. Itupun berdasarkan fakta rasmi yang ada. Antara menegur dasar kerajaan dengan memberi pandangan demi menambah baik pelaksanaan adalah dua perkara yang sangat berbeza. 


Misalnya, saya sokong penuh dasar PBD, tetapi saya memberikan pandangan tentang pelaksanaan PBD yang saya yakin tidak akan menjayakan pentaksiran pendidikan yang berkualiti. 


Saya sokong penuh dasar MBMMBI, tetapi saya berbeza pandangan terhadap pelaksanaan DLP kerana ia pada pandangan saya telah melanggar dasar Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar sistem pendidikan negara seperti yang terkandung dalam Akta Pendidikan 1996, Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 dan kedudukan Bahasa Melayu dalam pelembagaan. 


Saya sokong penuh dasar pendidikan untuk membantu pendidikan Bumiputera melalui SBP dan MRSM, tetapi biarlah pelaksanaanya benar -benar untuk membantu murid bumiputera berpotensi dari keluarga miskin. Bukan lagi untuk Bumiputera kaya raya.


Saya sokong dasar pendidikan untuk memperkasa semua sekolah harian, tetapi saya tidak bersetuju dengan amalan yang membezakan sekolah dengan label Kluster Kecemerlangan, Prestasi Tinggi dan sebagainya. Mengapa pelaksanaannya perlu dibeza-bezakan? 


Saya sokong penuh dasar kerajaan untuk menoktahkan isu sekolah daif. Begitu juga dengan isu sekolah yang sesak murid di bandar besar. Saya tahu rakyat mahu isu sekolah daif dan sesak ini diselesaikan segera. Anak-anak mereka sedang hilang pengalaman pembelajaran yang berkualiti kerana keadaan sekolah yang daif dan sesak. 


Seperti juga ibu bapa  yang lain, saya juga mahu bertanya mengapa isu sekolah daif masih belum selesai? Mengapa begitu lambat?  Ini adalah soalan kami sebagai rakyat berkaitan isu pelaksanaan bukannya  mengkritik dasar kerajaan. 


Bila saya memberikan pandangan, bukankah itu semua memang tugas hakiki saya sebagai ahli akademik yang diamanahkan untuk menjalankan penyelidikan, penelitian dan memberikan pandangan tentang pelaksanaan sistem pendidikan negara. 


Mereka suruh saya diam. Saya kata ok, saya akan diam. Bukan sebab takut, tapi sebab saya nak fokus sepenuhnya perhatian, masa dan tenaga saya pada memahami isu pendidikan. Saya tidak mahu berbalah dengan sesiapa pun. Jauh sekali bermusuhan. 


Malah pandangan saya tertumpu hanya pada isu sistem pendidikan, bukan 'serangan' pada mana -mana individu. Saya diam sebab saya tak mahu hilang fokus untuk terus berkongsi isu pendidikan dengan masyarakat. 


Saya tahu, berbalah dengan mana -mana pihak yang berkepentingan kepada sistem tidak akan membangunkan kualiti pendidikan negara. Kita semua ada tanggungjawab bersama untuk memberikan apa sahaja idea dan pandangan yang ikhlas untuk kebaikan pendidikan anak-anak. 


Anda baca perkongsian di bawah. Anda akan lihat sendiri keadaan pendidikan anak-anak kita. Inilah keadaan sebenar. Sampai Matematik semudah itu pun tak boleh nak jawab. Peliknya mereka capai TP4 (maksudnya ditaksirkan sebagai Faham, Tahu dan Boleh Buat dengan Beradab). 


Kalau beginilah keadaan sistem pendidikan negara dan kita sebagai ibu bapa masih boleh berdiam diri dan ada pihak yang masih juga nak menafikan masalah pendidikan negara yang semakin kronik kerana nak jaga kedudukan dan jawatan, saya pun tak tahulah apa nak kata lagi. 


Terus Terang. Saya rasa sangat kecewa. Mungkin inilah nasib kita...

Rabu, 14 Februari 2024

Rule autoshow

 *Sedikit info ringkas tentang permarkahan dan rules didalam kategori Autoshow*


 *NO.1 Kebersihan/ kekemasan* 

 ▶️  Aksesori/jajan2 perlu susun atur dgn kemas atau letakkan satu tema dlm setiap design dan aksesori yg ingin di tmbh.

Permainan kaler juga penting bagi menampakkan keserian dan ini semua dpt memberikan markah tambahan.


*NO.2 PESERTA TAHU KATEGORI APE YG DIA MASUK*

▶️Perlu tahu, ape kategori yg nak masuk. Jika tidak pasti Tanya pada juri atau yg lebih arif.

▶️.Digalakkan utk ubahsuai kereta ikut kategori yg ingin diketengahkan..

▶️jangan buat kereta ikut suka hati.. caca marba..asal boleh saja..kerana semua ini sedikit sebanyak boleh mengubah cara pemarkahan diberi


*NO3. MAKSUD KATEGORI STANDARD DALAM DUNIA AUTOSHOW* 

▶️ Bukan standard  kilang/atau standard kedai / itu bukan di panggil Autoshow .ai di panggil show Room.

( Itu maksud saya ..tetapi takda masalah kereta MCM ni masuk cuma untuk dapatkan markah anda perlu ada assesori atau penambahan 


▶️Didalam kategori 

standard 

❌Tidak boleh ada sunroof

✅kerusi depan / dalaman masih dikekalkan yg asal /kalau ada balut adalah satu kelebihan 

✅Engine masih standard.

✅Skacting/Body kit boleh /masih jenama/ model sama 


*NO.4 Standard Modified*


✅Engine tetap standard 

✅Yg ada sunrof ( terus ke kategori ni )

✅Tukar kerusi 

✅body kit model lain dibenarkan tetapi tidak menyeluruh 

-✅custom tidak over melebihi 70%

✅ kerusi mesti ada walaupun tukar/custom dan  lain2 design 

✅lain2 MCM biasa


*NO.5 KATEGORI MODIFIED*

Antara ciri2 didalam kategori modified

❗❗❗‼️‼️


♨️Tukar engine

♨️pintu gunting 

♨️Airsus

♨️body part

♨️airbrush

( Tak melebihi 50%)

♨️Dan lain2 

( Antara balut dengan faiber custom ..Markah paling tinggi adalah faiber custom dan kegunaan barang2 Chrome



*NO6.Kategori Extreme*


Di antara nya


♨️body full airbrush 

♨️dalaman diubah suai sepenuhnya.

♨️tukar engine /pintu gunting /Airsus dan lain2



*NO 7 KATEGORI vip styles*

♨️kereta berkonsep kan ala vip ..

♨️ kemas/ interior/ design yg  menarik 

-♨️kesesuaian colour

-♨️kerusi dikekalkan asal dan balut

-♨️ Engine yg menarik / 

Kegunaan barang2 Chrome adalah satu kelebihan 

♨️saiz sport rim /tayar 

Semua ini adalah markah2 yg di ambil kira


*( Didalam Spek vip ..kegunaan faiber kustom tidak di boleh kan .sekiranya bahagian audio ada custom mestilah di balut dengan kain ..*


🫵🏻-kegunaan sticker tidak di galakan di dalam konsep vip styles 

 

*NO 8 kategori olskool*


-♨️berkonsepkan barang dan penampilan ori..

♨️kekalkan barang asal..sekiranya kereta olskool pakai *pintu gunting atau balut kerusi* ini sudah lari dari konsep sebenar ..ia sudah ke *kategori modified*


-*kategori JDM / MDM*

MDM (Malaysia Domestic Made)

MDM brg yg Ori dr Malaysia Dan rare..rare bermaksud yg lebih lama dan original dr Malaysia tanpa ada modified brg2 kacuk contoh audio system,rim Dan lain2..

- Bermaksud lg lama brg rare beserta log book atau pn sijil pengesahan 


JDM (Japanese Made Domestic)

- JDM bermaksud brg2 yg di perbuat dr jepun

- Brg yg rare pn di ambk kira dr yg ikut concept yg betul serta di serta kn log book atau pn sijil pengesahan brg tersebut..

- Point yg lebh tggi jika kereta itu made in Malaysia tp telah di convert jd sebiji sperti made in jepun sebagai contoh myvi tukar kpd passo mengikut spec yg betul

Khamis, 8 Februari 2024

PADU

 *Sedikit perkongsian* "*untuk org swasta dan Kerajaan  yg ingin menolak* ”


Boleh salin dan tampal sekiranya Ketua Jabatan minta surat tunjuk sebab anda tidak daftar dalam sistem PADU.


——————-


Tuan/Puan,


SURAT TUNJUK SEBAB TIDAK DAFTARKAN DIRI MELALUI PANGKALAN DATA UTAMA (PADU)


Perkara di atas adalah dirujuk. 


2. Saya ……………….. merujuk kepada surat Tuan/Puan bertarikh … yang meminta saya memberikan sebab kenapa tidak daftarkan diri melalui Pangkalan Data Utama (PADU) seperti saranan Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).


3. Selain dasar kerajaan sendiri tidak mewajibkan warganegara mendaftarkan diri. Saya tidak berdaftar melalui PADU kerana:


• Saya tidak ditawarkan perlindungan, bantuan dan subsidi secara automatik selepas mendaftarkan diri. 


• tiada jaminan data peribadi terpelihara, tidak disalahguna dan dikongsi dengan agensi atau pihak luar.


• tiada peruntukan undang-undang yang mengikat Kementerian Ekonomi berkongsi data peribadi saya dengan pihak luar.


• Maklumat profil saya lengkap yang boleh diperolehi di HRMIS - Sistem Pengurusan Maklumat Sumber Manusia.


• Tiada pekeliling perkhidmatan dikeluarkan dan mewajibkan Penjawat Awam mendaftar melalui PADU.


• Akta Omnibus belum digazetkan sebagai akta bagi membolehkan perkongsian data dengan penyimpanan awan di kalangan agensi-agensi kerajaan. 


4. Diharap sebab-sebab yang dinyatakan oleh saya dapat diterima. Saya dengan suci hati tidak berniat ingkar arahan tetapi sehingga kini tiada arahan wajib dikeluarkan melalui Pekeliling Perkhidmatan. 


5. Kerajaan melalui Kementerian Ekonomi juga perlu bertanggungjawab dalam kenyataan yang dibuat kerana Ketua Jabatan terkeliru sehinggakan beranggapan setiap Penjawat Awam wajib berdaftar melalui PADU. 

 *yang Masih Belum Daftar P.A.D.U*


Salin dan tampal 


Salam Khamis

Rabu, 7 Februari 2024

Hafiz quran

 SISTEM PENDIDIKAN SAINS - TAHFIZ  KITA HARU-BIRU DAN TIPU


1. Maafkan saya (apologetik 😁).


2. Sebenarnya saya "agak berburuk sangka" terhadap aliran tahfiz sains sama ada di MRSM atau sekolah menengah di bawah Kementerian Pendidikan. Saya guna kalimah "agak berburuk sangka" menggantikan kalimah "scam". Lebih manis dan mesra.


3. Bagi saya, sistem pendidikan kita bercelaru dan haru-biru antara belajar sains tulin dan hafaz Quran.  Kita mahu apa sebenarnya? Kita mahu anak-anak kita hafal Quran atau belajar sains tulin? 


4. Eh, kedua-dua sekalilah. Hafal Quran dan belajar sains tulin.  Barulah kita ada doktor hafiz, engineer hafiz, arkitek hafiz, ahli farmasi hafiz dan jururawat hafizah (sekadar contoh).


5. Istilah-istilah tersebut telah disalahfahami oleh kebanyakan ibu bapa. Ramai ibu bapa sudah kena "scam" lantaran istilah itu. Bagi ibu bapa, tamat tasmi' atau memperdengarkan bacaan di hadapan guru, maka "hafiz"lah anaknya.


6. Maka jika anaknya lulus belajar kejuruteraan misalnya, maka jadilah anaknya engineer hafiz. Padahal, Quran yang dihafal oleh anaknya semasa di MRSM atau sekolah tahfiz sains sudah pun hanyut seperti tidak pernah dihafaz. Adakah ibu bapa tahu hal ini?


7. Quran di hafaz untuk diingat. Ukurannya ialah boleh dibaca dalam solat dengan lancar selancar membaca surah tiga Qul. Bukan sekadar habis tasmi' di hadapan guru saja. Jika habis tasmi' tapi tak ingat, tak ada beza pun dengan tak hafal. 


8. Sebab tu saya kata, sistem kita berserabut dan haru-biru. Apa yang kita mahu? Melahirkan lulusan dalam bidang sains tulis atau melahirkan penghafaz Quran? Sistem kita berterabur. Apa yang kita dapat hanyalah syok sendiri dengan istilah engineer hafiz.


9. Semak baliklah sistem ini. Kita hormati idea pihak yang memperkenalkan sistem ini suatu masa dulu. Tidak keterlaluan jika saya katakan, idea ini lahir bukan dari "lulusan aliran sains yang hafaz Quran", tetapi lahir dari orang politik yang mahu dilihat sebagai "pemimpin yang ada idea".


10. Seharusnya kita lebih fokus. Biarkan aliran tahfiz benar-benar melahirkan hafiz yang mantap dan alim dalam bidang agama. Biarkan aliran sains tulin pula fokus kepada aliran itu untuk melahirkan lulusan sains yang cemerlang.


11. Tak perlu campur-aduk. Sistem campur-aduk yang ada ini tidak membawa kita kemana-mana kecuali syok sendiri. Saya tahu, menteri pun sebenarnya syok sendiri juga dalam hal ini. 


12. Apa alternatif untuk pelajar sains tulin mendalami Quran? Alternatifnya ialah pendedahan tentang "ayat-ayat sains" dalam al-Quran. Bawa pemikiran mereka melihat betapa sains berupaya mengungkap mukjizat al-Quran dalam realiti kehidupan semasa.


13. Ini lebih bermanfaat berbanding sekadar tasmi' dan hafal, kemudian lupa. Bukan lupa biasa, tapi lupa seperti tak pernah hafal. Sudahlah lupa, tak faham pula apa yang dihafal. 


14. Hasilnya, subjek sains tulin tak fokus sebab perlu hafal Quran kerana mahu gelar doktor hafiz. Hafaz Quran pun tak kemana-mana sebab tak ingat hafalan dengan mantap bahkan lupa semuanya.


15. Saya hanya boleh bersuara di sini. Dan saya tahu suara saya tak kemana-mana pun. Tetapi sekurang-kurangnya suara saya ini membuka minda beberapa kerat ibu bapa yang terlalu teruja dengan harapan untuk memiliki anak bertitle arkitek hafiz.


Zola,

Yang Hafal Quran.

Rabu, 31 Januari 2024

Ekjem

 Izinkan aku memberi sedikit luahan dan pandangan sebagai seorang guru sempena tahun ke-10 perkhidmatan. 


TL;PR (Too Long; Please Read) 🤣 


1. Sebelum ni kita ada LINUS. Di hujung penilaian, mesti lepaskan semua budak. Tak boleh budak tu tak lepas semua konstruk. 


2. Datang menteri baru, hapuskan LINUS. Cubaan memperkasa PBD. 


3. Datang menteri baru lain pulak, hapuskan UPSR terus. Masih mahu memperkasa PBD, meletakkan PBD sebagai satu2nya instrumen utama dalam penilaian murid. 


4. PBD pun ada pincangnya. Secara dasarnya, memang boleh letak deskripsi sekian TP sekian tahap yang harus dicapai oleh murid. 


5. Tapi, pengisian data oleh setiap panitia pun berbeza. 


6. Contoh, dalam BM takde kolum nilai dan sikap murid. Dalam MT ada. 


7. Makna kata, sungguh pun budak tu tak pandai dan menguasai kemahiran kognitif, asalkan sikapnya bagus dalam kelas dan menyiapkan kerja rumah yang diberi dengan tekun, masih boleh dinilai dengan TP yang tinggi pada kolum nilai dan sikap tersebut. 


8. Tapi harus diingat, tak semua panitia ada kolum tersebut dalam penilaian dan pengisian data. 


9. Datang menteri baru lagi, kita dihidangkan dengan UASA, instrumen tambahan untuk menilai kognitif murid. 


10. Sebelum ni, alasan yang diberi semasa pemansuhan UPSR adalah taknak melahirkan generasi yang exam oriented. 


11. Sudahnya, generasi yang lahir bukan sekadar tidak exam oriented, malahan adab dan akhlak mithali yang ingin dicapai dengan pelaksanaan PBD pun semakin sayup dari pandangan. 


12. UASA hadir bersama idme. Pengisian data dalam idme terbahagi kepada PBD dan UASA. 


13. PBD mengikut TP, dan UASA mengikut jumlah markah yang dimasukkan oleh guru mata pelajaran per 50. 


14. Apa yang kita tak tahu adalah, markah per 50 tadi rupa2nya ditukarkan menjadi TP (yang tidak dimaklumkan langsung tentang julat penggredan) pada dashboard guru kelas. 


15. Makna kata, guru mata pelajaran nampak sebagai markah yang dimasukkan, tapi guru kelas akan nampak sebagai TP. 


16. Persoalannya, apa rasional menjadikan markah tersebut dalam TP yang sangat subjektif untuk difahami? Kenapa tak boleh kekalkan je markah tersebut dalam bentuk angka?


17. Sungguh begitu, dalam segala macam kekalutan, orang atasan di langit ketujuh nun sana pula hadir dengan keinginan dan kemahuan data yang cantik. 


18. Cuba kita fikir sejenak. Cerita nak data cantik ni dah zaman berzaman pun. Tak pernah berubah. Data yang sampai pada orang atasan semuanya data yang cantik yang telah diubah mengikut selera mereka supaya sekolah tidak dipersoalkan dan guru tidak dipersalahkan. 


19. Tapi sampai bila kita nak hidup dalam kepura-puraan? Data yang cantik tidak akan dapat menafikan masalah anak2 kita di peringkat akar umbi. 


20. Cikgu2 tersepit, antara integriti sebagai seorang guru dan kepatuhan sebagai seorang pekerja. 


21. Bayangkan, kalau kita sentiasa nak hidangkan data yang cantik pada orang awam dan orang atasan, bukankah maknanya kita sebenarnya menipu?


22. Jadi cikgu ni katanya pekerjaan yang mulia, tapi kalau dah sampai menipu data, mana letaknya maruah dan integriti kita sebagai seorang guru?


23. Bila cikgu2 mengeluh dengan sikap sambil lewa pelajar sekarang, kononnya satu jari tuding orang empat jari tuding diri sendiri. 


24. Pusing punya pusing, cikgu jugak yang salah bila anak murid malas dan tak pandai. 


25. Orang pernah tahu tak struggle yang cikgu tu hadapi? Orang pernah berhadapan tak dengan murid yang kita sentiasa kena suap dengan jawapan untuk setiap soalan?


26. Benar, peperiksaan bukanlah satu2nya instrumen untuk menilai tahap kognitif murid. 


27. Tapi, kita tak boleh nafikan peperiksaan adalah instrumen yang paling berkesan dalam menilai tahap kognitif murid. 


28. Nak nilai adab, sahsiah apa semua tu jangan campur adukkan dengan penilaian kognitif. 


29. Benar, bukan semua gajah boleh diuji berenang, bukan semua ikan boleh diuji terbang. 


30. Tapi, pada aku, sebenarnya semua memang ikan dan boleh berenang cuma mungkin ada yang berenang laju, ada yang berenang perlahan, ada yang power berenang kuak lentang, ada yang berenang kupu2. Semua pun ikan dengan tahap kemahiran yang berbeza. 


31. Yang penting, kita kena buat sesuatu dengan keadaan pendidikan kita yang semakin membimbangkan. Kalau perlu uturn pada sistem peperiksaan, uturn jelah demi kemaslahatan bersama. 


Cukuplah 31 point sempena hari yang ke-31 bagi tahun 2024 ni. Harapnya, masih ada sinar buat sistem pendidikan negara kita. Jangan dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran 🥹


Begitulah,

Yang tersakiti,

Cikgu Zulaikha

Cikgu cabuk je 😅🥲

Khamis, 18 Januari 2024

TBE

 Salam Madani adinda YBM Fadhlina Sidek 

Pemikiran streotype - The Butterfly Effect (TBE)


1. TBE melanggar kebiasan streotype yang menyatakan bahawa 'usaha yang banyak akan mendapat lebih banyak hasil'.. atau 'lagi byk terma berkaitan berfikir, lebih meningkat pemikiran' atau 'dgn exam semua subjek termasuk moral, murid akan lebih bermoral'..  Idea ini telah menjadikan pelbagai sistem pendidikan yang sedia rumit menjadi semakin kompleks dan mbuang masa.


2. Jika dinisbahkan kepada DSKP, ia spt idea stereotype dgn memadatkan DSKP seawal mungkin untuk hasilkan murid yang semakin hebat, sesuatu yg tidak dilakukan oleh mana2 negara maju diawal2 persekolahan.


3. Dalam satu sistem yang kompleks spt pendidikan, satu perubahan besar, gagasan besar belum tentu boleh menghasilan sesuatu yang juga besar, malah lebih mudah terjebak dan terbukti pula telah menambah pelbagai kesulitan demi kesulitan yg berterusan.


4. Maka wujud fenomena TBE, yang semakin ketara dalam 4IR bila satu usaha 'signifikan yang kecil tapi smart' boleh menghasilkan kesan yang jauh lebih besar dalam satu sistem yang interconnected, tanpa mengundang komplikasi.


5. TBE adalah analogi seekor kupu-kupu mengibarkan sayap, yang sangat kecil tetapi boleh menghasilkan ribut taufan yang besar. Menaikkan silibus, memadatkannya, menambah konten boleh membawa dan telahpun membawa kepada pelbagai kesulitan..


6. Aku selalu cadangkan, DSKP di sekolah rendah boleh di'buang' 25% yang bukan core concept dan menjadikan selebihnya 75% lagi dipermudahkan... dgn subjek sukan, seni, musik, moral adalah subjek aktiviti, aplikasi, bukan exam.


7. Dgn langkah mudah membuat pengurangan ini.... akan berlaku ombak besar yg akan melanda pendidikan seluruh negara dgn perubahan antaranya..


a. masa untuk guru  fokus kepada tajuk yang lebih superior akan BERTAMBAH


b. murid yang 'slow' boleh mendapat INTERVENSI yang intensif


c. guru boleh menambah AKTIVITI bagi meningkatkan pemahaman murid


d. murid yang  belum menguasai 3M, ada celah masa yang mencukup untuk diajar


e. BURN-OUT guru dapat dikurangkan


f. ANSUR MAJU yang lebih realistik


g. Mengembalikan keseronokan belajar dgn menambah aktiviti


h. Mengurangkan BEBAN guru 


i.  Guru boleh menjalankan PBD dengan lebih tersusun dan berkualiti termasuk embed nilai moral juga


j.  Buku teks lebih santai dan kurang bilangannya.


k. Tiada bengkel diperlukan untuk guru, hanya satu surat siaran memaklumkan pengurangkan tersebut.


l. Bila SEMUA mata pelajaran dikurangkan 25%, secara akumulasi akan mengurangkan tekanan kepada murid yang diadvantages, tanpa mengurangkan kelebihan kepada murid advantages


m.  Senarai ini boleh tambah lagi...


8. Kenapa pemikiran spt ini TIDAK TERDETIK pun dalam minda  pimpinan atasan, apatah lagi nak diharapkan pimpinan pertengahan yg lebih mengiayakan apa sahaja yang datang kepada mereka lalu mempertahankannya..


9.  Banyak lagi langkah yang boleh membawa kepada TBE namun tidak kesampaian untuk difikirkan oleh minda2 stereotype dlm pendidikan negara. Yang mereka tahu hanya utk menambah supaya nampak kerja yg dibuat yg berlonggok akhirnya kpd guru sehingga nk gubal soalanpun hyru hara. 


10. Langkah pengurangan di atas tidak memerlukan tambahan slot atau 7, 8, 9 hatta 20 teras, program, duta, perasmian, town hall yg buang masa dan bajet.


Aku ❤️ sayang kamu !


OT

Selasa, 16 Januari 2024

Old car

 10 “Wajib Tau” jika nak pakai kereta lama 


Nak Membebel ni. Hadam dulu 10 perkara ni kalau tuan2 nak main kereta lama/ klasik ya! 


1) Tidak Sempurna 100%


Kereta lama dah berusia 20-40 tahun mana sama dgn kereta baru keluar kilang. Kdg2 ada yg x kena contoh comot di seatnya, butang x berfungsi atau tercabut atau panel kayu sedikit pudar. Nak mcm baru boleh- kena keluar modal utk buat semula. Itupun takkan dpt 100% Sempurna, 90% itu mungkin.


2) Feel Berbeza


Jgn samakan bawa kereta Honda City terbaharu atau Bezza dgn kereta lama. Mestilah berbeza- pedal minyak dan breknya berat, bodynya berat- perlukan tenaga utk menekannya bukan ada turbo. Kalau dtg test drive kemudian cakap kereta ni x sama dgn kereta anda- memang lah kerana dia kereta lama! Teknologi Berbeza, Feel Berbeza. 


3) Pomen adlh Sahabat 


Jangan sibuk berangan, sebaiknya cari pomen berdekatan yg boleh anda percayai. Tak lah panik kalau ditakdirkan kereta rosak kan. Menggelebah nanti kalau xde pomen. 


4) Banyakkan Kawan


Pakai kereta lama ni kena banyak kawan- sebab dieorg tau mana nak cari barang, apa mungkin punca masalah kereta dan boleh tolong kalau sadai di tengah jalan. Jgn lah hanya menjadi “keyboard warrior”. X Sadai X Otai: Ingat tu kawan2 


5) Kena ada Jiwa


Kalau takde jiwa baik jangan main kereta lama/ klasik. Apa maksudnya? Jiwa tu maksudnya “menerima kereta seadanya & faham ragam dia”. Sebuah kereta lama- kdg2 mesti ada masalah, tak mahal dan susah utk repair, kena sabar dan terus berjiwa. 


6) Duit x perlu banyak


Main kereta lama ni x perlu banyak duit. Banyak brg murah2 itupun kalau kita rajin bertanya dan buat perbandingan. Kalau repair, x perlu sekaligus nanti kering poket tu. Takde duit? Parking tepi dulu. Bila ada duit baru repair. Senang kan?


7) Jgn Sibuk Perkara Remeh Temeh


Bila Pilih kereta lama, jgnlah beri perhatian kepada perkara yg Tidak Utama (remeh temeh), seperti kena ada elektrik seat, kena ada reverse sensor atau kena ada sunroof. Yg paling penting- Kondisi Kereta adakah ia dijaga baik oleh ownernya.


8- Cantik itu Subjektif


Semua benda boleh bikin, kalau reput buat bodynya. Kalau bocor tukar getah nya. Kalau pudar cat semula. Itu kereta anda- jika cantik dan sempurna di mata anda- cantiklah dia. 


9- Harga nya “Berbeza”


Jgn samakan 1 kereta lama. W123 Sedan contohnya ada yg berharga 5 ribu ada yg berharga 40 ribu. Terpulang pada kemampuan masing2. Kalau suka beli, kalau x suka cari lain. 


10- Racun itu Benar, Pengsan itu juga Benar & Berdiri!


Nah anda sudah tau 10 perkara Wajib memiliki kereta lama/ klasik. Jika anda Hadam 10 perkara itu- bolehlah mula Perghhh Pengsan Berdiri! 🤣🤣🤣


Salam Sayang ❤️

AZRIL BAHAMAN 

Pengasas Klasik Mercedes Malaysia 🇲🇾 

Pencetus Perghh Pengsan Berdiri

Ahad, 14 Januari 2024

Suspensi


 Suspension - Multilink/ Wishbone vs Torsion Beam

Zaman 70s 80s 90s ialah di mana zaman letusan idea meledak. Di era ini ekonomi memang boom dan hampir seluruh pemain industri cuba cipta 'kelainan'. 


Peminat automotif pula mempunyai kekuatan kewangan atau dijangka akan beli jugak kereta di zaman itu. Zaman tiada internet, gajet dan hobi ketara yang lain, statistik menunjukkkan, masyarakat akan pilih kereta jugak sebagai satu cara nak habiskan duit lebihan. Jadi sales terjamin.


Bila sales terjamin, duit untuk R&D pun banyak, dan mulalah imovasi dengan unlimited budget.


Jadi antara inovasi yang berjaya ke production ialah


- Citroen dengan suspensi pneumatic


- VW Combi Bus dengan suspension belakang yang agak kompleks bagi sebuah bas sekolah


- Porsche 924 guna teknologi yang diperkenalkan oleh Alfa 75 / Alfetta , menggunakan transaxle untuk 50-50 handling


- Mazda dengan lightweight chassis dan meneruskan idea engineering penyokong kuat N^ZI iaitu enjin Rotary dari Felix Wankel  


- Honda dengan double wishbone kesemua roda untuk kereta entry level


- Audi dengan Quattro dia, sampai kena banned di BTCC 1997


- BMW setia dengan imej 50-50 handling I6 dan RWD


- 911 dengan keras kepala nak jugak enjin duduk di belakang axle belakang dan Turbo....sebab tu dapat jolokan The Widow Maker...banyak dah yang mati terbunuh disebabkan design sangat radikal ini...


- R32 Nissan terlalu over engineered, terpaksa diharamkan di ATCC atas permintaan Ford dan Holden ( Sierra RS menangis tak boleh folo R32 di Bathurst..butthurt betul )


Jadi zaman ini penuh dengan identiti masing masing.


Kalau beli majalah berkaitan kereta, seronok baca teknologi masing masing.


Jadi di zaman ini, pemain industri sebenarnya mewah dan tiada masalah untuk serapkan teknologi ke model production.


Jadi zaman ini,sistem suspensi Torsion Beam hanya untuk kereta level murahan sebab kos nak hasilkan agak rendah.


Maksudnya ia bukan pilihan utama untuk jenama premium mereka.


Sebab itu Honda lama handling dia sedap. Saya ada sebuah SV4 dan juga EG9 ( milik adik ) dan handling dia sewaktu layan corner di jalan pergunungan ala Akina Touge ( Jalan Minyak Beku , Batu Pahat ) memang padu.


Maksud padu ialah, bila ambil selekoh , ianya disampaikan dengan confidence level yang tinggi untuk percaya jentera tersebut mampu selesaikan tugas kritikal, iaitu ambil korner sahaja.


Ada satu perasaan yang susah nak diterangkan dengan ayat, lebih kurang seperti ini ...makin tekan , makin kena sedut ke bumi.....


Itulah perasaan yang diberikan jika naik EG9 atau SV4


Kemudian, abah ada Proton SAGA 12V MegaValve dengan rim 13 inci dan muffler Remus yang original.


Jadi saya pun uji jentera yang sama di Minyak Beku Perfecture jugak, confidence yang ada di Honda tiada di Saga. Jadi tidaklah berani nak tekan melebihi had dia, dahlah jentera ini agak liar di bahagian belakang....


Masa itu manalah pandai nak bezakan Double Wishbone vs Torsion Beam


Dah dewasa ni, bila banyakkan pembacaan barulah faham ...


Ok apa beza dia ?


Double Wishbone dan Multilink membolehkan roda  berinteraksi dengan permukaan jalan secara indipendant atau isolated.


Dalam bahasa mudah, apa juga info di sampaikan, dia hanya berinteraksi dengan roda tersebut sahaja. Info tersebut tidak akan disampaikan ke roda lain.


Jadi, jika Honda EG9 berinteraksi dengan permukaan jalan, kesemua 4 roda akan berfungsi dengan ruang lingkup sendiri, tiada force transfer ke road lain. Dan akhirnya menghasilkan pemanduan  yang padu sekaligus berjaya mempengaruhi di pemandu untuk menambah keyakinan, boleh pergi lagi ni cornering speed...haa mcm itulah ayat dia


Torsion Beam pula dia akan berkongsi maklumat permukaan jalan dengan roda sebelah dia. Contohnya Proton Saga saya langgar lubang maha gergasi di Jalan Pasir Gudang di roda kiri, maka force transfer akan berlaku dan roda kanan pun terima juga gegaran akibat pelanggaran lubang tersebut dan mengurangkan traction.


Sebab itu hanya fighter yang mahir sahaja mampu

jinakkan jentera lumba SAGACUP di litar Sepang. 2:44 kan rekod sekarang kelajuan paling pantas.


Tapi langit tidak selalunya cerah, kemelesetan ekonomi dunia mula terasa sejak awal permulaan 2000 lagi dan kekangan kewangan mula memaksa pemain industri mula mengunakan teknologi murahan untuk kekal survive


Nak restore balik suspension Honda Double wishbone dengan money power di 2024 ni pun demam, mahal wooo ( betapa kuatnya currency zaman dulu )


Honda pun mengalah selepas 13 tahun setia dengan double wishbone depan belakang ke McPherson Strut di depan dan Double Wishbone di roda belakang malah ada juga model Type R guna Torsion Beam di belakang


Tapi disebabkan manusia itu kreatif dan sentiasa maju ke hadapan, teknologi Torsion Beam yang level dia cap ayam di zaman 80s, kini digunakan model Hot Hatch yang premium seperti Renault Megane RS Trophy Edition


Cuba check video Trophy memecahkan rekod fwd stok kilang di Nordshleife


Jadi, stigma Torsion Beam ni cap ayam masalahnya masih kuat di kalangan Boomers, sebab mereka degil, sukar terima perubahan dan nostalgic :D 


Torsion beam kalau didatangkan dengan chassis yang berat seperti S70 dan dibantu oleh teknologi suspensi moden di zaman 2023A ini, ianya selesa dan motorsports oriented sebenarnya.


Torsion Beam sangat suka permukaan jalan yang licin dan rata, litar lumba kan dah tentu rata, jadi kat situ dah nampak advantage dia.


Jadi dah tiba masanya kita tinggalkan era 80s - 90s dan mula menerima acuan baharu teknologi automotive


Haaaa lawanya montot Tesla S di waktu senja dan lampu bentuk C tu menyala ...


Rujukan

- Honda FD McPherson / Double Wishbone

- Inspira McPherson / Multi Link

- Perdana V6 McPherson / Double Wishbone

- X70/X90 McPherson / Multi Link