Friday, 20 September 2013

Azan

Kisah Azan VS Zina

Rasulullah saw bersabda, “Jika sebuah kampung ada orang yang azan, Allah akan menjaga kampung tersebut dari azabNya pada hari itu.”

Pernah air sungai di kota Baghdad, Iraq melimpah disertai hujan lebat, sehingga hampir menenggelamkan seluruh kota. Pada masa itu, ada orang soleh di kota tersebut bermimpi. Dalam mimpinya, dia menyaksikan dari tepi sungai Dijlah limpahan air yang mula mentengelamkan perkampungan. Dia hanya boleh melihat sambil berkata,

“La haula wala quwwata illa billah. Baghdad akan tenggelam.”

Masih dalam mimpinya, tidak selang lama, datanglah dua malaikat yang berwajah manusia. Terjadilah perbualan di antara keduanya,

“Apa yang diperintahkan kepadamu?”

“Menenggelamkan kota Baghdad. Tapi perintah itu kemudian dicabut lagi.”

“Kenapa?”

“Malaikat penjaga malam melaporkan bahawa malam tadi di kota Baghdad berlaku tujuh ratus perzinaan. Allah murka, dan memerintahkan aku menenggelamkan Baghdad. Kemudian malaikat penjaga siang melaporkan ada tujuh ratus azan dan iqamat, sehingga Allah mencabut perintahNya kerana pengumandang azan dan iqamat.”

Orang soleh itu lantas terbangun dari tidurnya. Air sungai terlihat berkurang sedikit demi sedikit. Baghdad terhindar dari musibah besar yang akan menelan jutaan korban.

* * *

Mari kita bersyukur di kalangan kita masih terdengar laungan suara azan dan iqamat di masjid-masjid apabila masuk waktu.
Tanpa kita sedari, kemungkinan berkat para muazin itulah kawasan kita terhindar dari musibah akibat perilaku dosa yang semakin hari semakin teruk.

Wallahualam...

( Dikutip dari kitab Tatsbitul Fuad Bab 1 muka 354 karangan asy-Syeikh Ahmad bin ‘Abdul Karim al-Hasawi asy-Syajjar al-Ahsai,murid dan pembantu al-Imam ‘Abdullah bin ‘Alwi bin Muhammad al-Haddad )

No comments:

Post a Comment