Friday, 20 September 2013

durhaka ----> ke neraka!!

balik2 salah guru. balik2 salah guru. semuanya salah guru. budak ponteng salah guru. budak mengawan dalam kelas salah guru. pembelajaran tak kreatif salah guru. terlalu pentingkan pencapaian salah guru.

apsal tanak kaji kenapa guru2 tu menjadi tak kreatif? menjadik too academical wise?

kenapa tak nak hentam kementerian pelajaran yg selalu sangat tukar syllabus? kenapa tak nak hentam kementerian yg tak konsisten dalam dasar2 depa? kenapa tak salahkan puak2 pengampu kat atas nun yg mementingkan grading? mementingkan rating sampai memberikan tekanan extra kepada guru2 utk perform dr segi akademik? kenapa tak sentuh ttg adanya sekolah yg tak de padang sukan langsung mcm smk danau kota? kenapa tak nak lihat masalah guru yg dihujani pelbagai kerja tambahan yg memenatkan sepanjang minggu? 

guru2 ni nampak rileks dol tapi sorg pun tak tau tekanan yg depa hadapi melainkan guru tu sendiri. dengan nak menghadap guru besar yg tuntut academical performancenya, pastu guru besar tu pun kena menjawab dgn pihak jabatan, jabatan kena jawab dgn kementerian, dgn pereangai budak2 zaman skang yg karut marut..hish! patutnya jangan tunding jari kat guru semata2.

or else, tukang bagi pandangan kat paper ni ke tukang kritik lelebih ni ke cuba jadi guru kejap. tgk berapa lama korg bertahan.

sekadar paparan tepi - ini adalah senarai perkara yg digariskan KPM utk guru2 folo dalam mendenda para pelajar. soalan aku - dgn sebegini punya banyak kekangan, budak2 akan jd makin disiplin atau makin mcm beruk? sapa yg gariskan benda tu? guru gak?

hentam la KPM tu woiii...
 — bersama Norzaidah Zainudin dan 6 lainnya.


No comments:

Post a Comment