Selasa, 1 April 2014

garam


Buat Tukang Masak, Suri rumahtangga dan sape saje yg suka masak ini cara betul mengunakan garam dan juga untuk rawatan mengikuti cara Rasulullah....
Kita Disogok dgn fakta palsu... Ambik garam lbh blh kena drh tinggi (Ini protokol yahudi)


Back to cara hidup nabi... Sblm mkn nabi letak secubit grm di lidah utk elak santau dan tapis mknn yg akn di mkn... Sampai di tempat baru...nabi ambik grm dlu utk sesuaikan hormon tbh di tempat baru... Utk ubat penyakit rohani.. Air perlu di campur garam terutama sihir dan santau...knp?

Allah dah cipta garam adalah penarik toksid/asid/racun dalmm darah atau tubuh dan juga penarik unsur2 negatif, (pengamalan Pengamal Perubatan Islam untuk bersih rumah atau pagar rumah perlu tabur garam di sekeliling rumah. Garam juga unsur yg boleh balance balik sistem tubuh kita...ini sunnah kita...
Tapi garam boleh jadi rosak apabila dimasak atau bertindakbalas dengan suhu tinggi/panas.maksudnya kalau nak masak... Guna garam bukit dan jagan bubuh garam masa makanan gelegak atas dapur.tutup api dan biar suhu turun dulu.baru letak garam...kita panggil bubuh garam atas darat macam orang arab buat... Bubuh garam masa nak makan.
Sebab?garam ada sodium dan potassium... Tubuh perlu potassium lebih..kalau panas garam hanya tinggal sodium.potassium rosak dalam suhu panas.sebab tu kena darah tinggi.
Selok-eloknya di tempat makan sentiasa ada mangkuk kecil garam dan sunnah Rasulullah SAW mencalit secubit garam menggunakan jari kelingking kanan dan diletakkan ke lidah bahagian depan. Ianya akan mengaktifkan kelenjar enzim penghadaman. Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan