Tuesday, 1 April 2014

TAUBAT ROH

PERKONGSIAN
KULIAH TOKKU PG
````````````````````````````

(refreshment eL ghiffary's script code)

_______________________________________

"BUKAN yg mengulangi mintak ampun(taubat) itu masaalah,tapi yg tak mintak ampun itu masaalah..

Kerana seorg yg meminta ampun,bererti Allah nak memberi keampunan..

Selagi mana kita nak jadi baik,maka Allah SWT sentiasa membentangkan rahmatnya..

Cuma isunya ialah 1 benda,..
Isunya sekarang ialah..ADAKAH KITA MASIH BERPELUANG BERTAUBAT ATAU TIDAK..
KERANA APA???
= KERANA PINTU TAUBAT..IA ADA WAKTU TERTUTUP..
~ BUKAN ALLAH TIDAK TERIMA...TAPI SETIAP PERKARA ..ADA MASANYA...

~ Allah SWT tak terima sebab masanya sudah tamat..

..Dan kita pun dalam kehidupan seharian tuan2...terikat dgn masa..
Kita tak akan terima 1 benda kalau masanya sudah tamat..
Tuan2 beli susu,kalau masanya sudah tamat..tuan2 sanggup minum???
Tuan 2 beli mana2 produk,kalau tarikhnya dah habis,tuan2 pasti reject..

Allah dah ciptakan perkiraan & undang2 manusia dgn masa..dia ada tempoh..
Dlm jualbeli..kita ada tempoh masa..
Baik dlm muamalat2 yg lain pun kita ada masa..
Kita sentiasa cakap tempoh & tempoh..itu sunnatullah...
Demikian juga Allah jadikan hidup kita ini dgn tempoh & masa..

..Dan Allah telah jadikan tempoh taubat itu dgn masa..masanya bila???

Masanya = 2

Pertama..bila matahari naik dari sebelah BARAT..
Selagi mana kita pandang matahari naik dari sebelah timur,maka ia masih ada masa...

Yg kedua..ketika mana nyawa kita berada di halkum..
Masa itu tuan2,kerana Allah sudah membuka HIJJAB..
Rahsia yg selama ini rahsia,sudah tidak menjadi rahsia..
Maka rahsia bila dah bocor rahsia,maka tak guna lagi menjawabnya..

Dia umpama cikgu dah bagitau jawapan,maka tak guna lagi kita menjawabnya..
Selagimana ujian berjalan,cikgu tak bagitau jawapan..

Allah menjadikan dunia ini ujian..

Bila ujian itu tamat..?

…BILA???

…Bila nyawa berada di halkum..
~ Kita nampak malakul maut..kita nampak tempat kita di syurga@neraka..
Kita nampak semua benda yg selama ini Allah ghaib kan dari pandangan kita..
Yg Allah sebutkan bhwa sifat orang beriman mesti percaya pada benda ghaib...& benda ghaib ini akan terbuka bila tiba masanya...
Dan manusia bila tiba masa,maka Allah akan bukak HIJJAB..

Hari ini mata kita ni ada HIJJAB...& tuan2 hanya dapat melihat orang2 yg berada di hadapan..
Namun HIJJAB ini akan terbuka sedikit demi sedikit..
Akan datang 1 hari,kita tak akan nampak orang yg duduk depan kita..

~ TETAPI kita melihat MALAKUL MAUT!!!

Walaupun org lain di sekeliling kita...kita takkan nampak..
Hari ini Allah jadikan kita nampak seluruh manusia,kita cuma tak nampak malaikat..kita tak nampak iblis..
Allah hijjab semua benda tu sebagai ujian..Allah hijjab..

Tapi kelak bila tamat waktunya,maka Allah akan buka KASYAAF...
KASYAAF bagi org soleh,Allah beri dia sebelum dia mati lagi..dia dapat melihat perkara2 yg baik2..
Tapi bagi semua manusia,samada dia beriman atau tidak,Allah akan beri dia ketika nyawa berada di halkum..
Semua org kalau dia nak mati,dia akan nampak semua benda yg selama ini dihijjab..dia akan nampak malaikat2..bukan sekadar malakul maut..dia akan melihat malaikat2 rahmat,bahkan malaikat2 azab..
BAHKAN DIA AKAN MELIHAT ROHNYA SENDIRI!!!

Hari ini tuan2 tidak dapat melihat roh..Rasulullah S.A.W. bila cerita kisah org yg mati,kenapa mata mayatnya CELIK(terbeliak)..kalau org kita,kenapa org mati matanya celik,.kempunan nak makan nasi lemak la tu..tu yg terbukak mata...dia tak Dan mkn nasi lemak..
Padahal dlm islam,takde istilah kempunan bagi org2 nak mati ni..

Bila Abu Salamah meninggal matanya celik..
Org jahilliyyah dulu dia fikir,kalau org mati celik ni,mati yg buruk..
Dlm filem2 pun kita tengok kalau org yg mati pelik ni,matanya celik(terbeliak)..kalau mati dlm iman ni matanya tutup..senyum..

Sebenarnya mati yg celik,bukan mati yg buruk..tapi itulah gambaran manusia dibukak kasyaaf melihat roh..

Rasulullah S.A.W. pernah bersabda yg bermaksud : "SESUNGGUHNYA ROH BILA DIPEGANG MALAKUL MAUT,MAKA MATA AKAN MELIHAT.."

Hari ni saya & tuan2 tak dapat melihat roh..kita dihijjab,..dlm badan saya ada roh,dlm badan tuan2 ada roh..tapi bolehkah kita melihat roh???
Walaupun kita cuba nak melihat roh,kita tetap tak boleh tengok..kita di hijjab,ada hijjab.."

Tetapi bila sampai masanya roh ini keluar dari jasad..dia bermula naik dari hujung kaki..ke lutut..naik ke pinggang kita..kemudian ke dada kita...& membentuk ombak pernafasan yg tersekat2..umpama bernafas pada lubang jarum kerana terlalu sikitnya(sempit).
Sebagaimana kata Amru bin Al 'Ash : "Umpama badan aku dihempap oleh batu besar..& aku bernafas pada lubang sebesar lubang jarum.."

Masa tu bayangkan,betapa nazaknya..hembusannya kuat,tapi anginnya keluar slow...sehingga roh itu keluar melalui mulut..
Sebagaimana ditiup masuk roh ikut mulut & dia keluar juga ikut mulut..

Ertinya tuan2,bila detiknya tamat waktu diterimanya taubat,ialah bila roh kita Allah ambik...maka dua keadaan inilah kita kena hati2..

Allah S.W.T. tetap menerima hamba2Nya mengulangi taubatnya..
dgn dia berbuat dosa lalu bertaubat,buat dosa lalu taubat..
...& kita rasakan kalau begitu,maka kita boleh ulangi maksiat..

= Maka kita katakan : "Benar...kalau awak yakin,awak masih berpeluang bertaubat..
Tetapi yakinkah awak?
Bahawa waktu itu masih ada?
Dan yakinkah awak bahawa Allah akan berikan lagi ilham(hidayah) & kekuatan untuk bertaubat?"

YAKINKAH AWAK??????"

= Tak yakin...

~ Maka Jangan ulang ~

Sebaiknya mintaklah pertolongan dari Allah agar saya tak mengulanginya..
Mintak pertolongan dari Allah supaya saya kuat & tabah untuk terus menjadi org yg baik selama2nya..."

~ wallahu a'lam ~

_______________________________________

: Ustaz Mat Esa Deraman @ 04/11/13
*kuliah"Bertaubat Kpd Allah"

No comments:

Post a Comment