Isnin, 8 Disember 2014

jangan lawan guru

Iktibar drpd kisah Syeikh Qadir Jilani ketika remajanya bersama dua org lg bersamanya telah mendatangi dan ingin menemui seorang ulama sufi yg terkenal ketika itu di Iraq. Tujuan atau niat mereka utk bertemu ulama sufi itu tidak sama. Seorang drpd mereka bertujuan atau berniat utk menguji ilmu ulama tersebut. Seorang lg ingin mengenakan ulama tersebut. Sedangkan Syeikh Qadir hanya ingin belajar dan menuntut ilmu dr ulama tersebut. Ketiga-tiga mereka berhasil mencapai tujuan drpd pertemuan tersebut. Ttp sebelum mereka pulang, ulama sufi itu ada memberitahu satu perkara yg akan berlaku kpd diri mereka pd masa depan.

Beberapa tahun kemudian ianya menjadi kenyataan. Apakah yg terjadi? Seorang yg bersama Syeikh Qadir dahulu ingin mengenakan ulama sufi itu, akhirnya telah murtad dan mati dlm keadaan murtad. Tidak dapat mengucap kalimah tauhid. 

Seorang lg dahulu yg bersama Syeikh Qadir yg ingin menguji ulama tersebut, telah sibuk dgn harta dunia sampai akhir hayatnya. Dia telah menjadi penjaga baitul mal. Setiap hari kerjanya mengira harta baitul mal shj. Tidak ada masa kpd perkara lain. 

Sedangkan Syeikh Qadir sendiri, yg dahulunya ingin belajar dan menuntut ilmu drpd ulama sufi itu, akhirnya telah menjadi ulama yg hebat dan menjadi sebutan ramai krn ilmunya dan akhlaknya. Karamah sering shj dpt disaksikan oleh org ramai yg menuntu ilmu dan bertemu dgn beliau. 

Begitulah kasyaf(boleh melihat masa depan) ulama sufi yg ditemui oleh Syeikh Qadir Jilani dan dua org yg bersama dgn beliau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan