Isnin, 15 Disember 2014

syaitan

apabila seorang manusia pernah sekali mbuat satu kejahatan. maka iblis akan mgarahkan seekor syaitan utk duduk disisi manusia itu. maka kerja syaitan itu utk mghasut lagi manusia itu agar mbuat sekali lagi kjahatan itu.
setelah diulangi kjahatan itu, syaitan dah tak main hasut-hasut lagi. tapi syaitan akan mghembuskan ke telinga manusia rasa seronoknya apabila buat kejahatan itu.

contoh, pernah kita tinggalkan solat secara sengaja. sampai satu masa, kita akan ulangi utk tinggalkan solat lagi. dan sampai satu tahap, bila kita tinggalkannya sudah tidak berasa bersalah atau berdosa. akibatnya lihatlah skrg, mungkin ramai orang yg tinggal solat tanpa rasa bersalah. bahkan ada mempersenda atau mbuat tanda2 sinis thadap orang lain. atau yg lebih teruk, berasa seronok tidak bersolat. sebab itu ada yg sampai mengatakan, tak solat pun takpe janji hati baik.

dikatakan setiap kejahatan yg manusia lakukan, ada setiap ekor syaitannya sendiri. kalau manusia kaki judi, ada syaitan judi. kalau kaki arak, ada syaitan arak. kalau manusia kaki rasuah, ada syaitan rasuah.
kalaulah manusia ada buat 10 kejahatan, dia ada 10 syaitan yg sentiasa duduk disisinya.

kerana dikatakan, bahawa bilangan syaitan itu lebih banyak dari bilangan manusia di dunia ini.

maka marilah kita, kuatkan diri dgn lebih mendekati Allah SWT. jgn tinggalkan solat dan kusyukkan solat dgn mpelajari cara solatnya yg betul. mjadi manusia yg benar-benar mualim dan solihin. kerana dgn mbetulkan diri utk mjadi manusia yg benar2 beriman dan mahmudah, itulah cara agar semua syaitan2 itu lari daripada diri kita.

wallahu a'lam(pkongsian sdikit ilmu yg tak seberapa... Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan