Jumaat, 12 Disember 2014

sandarkan pd Allah

Perkongsian dr sabahat

Tak boleh dgr nama 'Kak Syaza'. Satu2nya nama role model saya. Dia lah insan pertama yg kenalkan saya dgn usrah. Ya Allah.
Masa mula2 saya masuk uitm dulu, saya tak pernah tahu psal tarbiyah. Tudung saya atas dada, ikhtilat tak berapa jaga, mcm2 lah. Mgkin tak teruk, tapi memang, perasaan cinta pd Allah dan islam kurg ada.

Bila masuk uitm, pertama kali saya terduduk sebelah perempuan yg tinggi, tudungnya labuh sangat. Tak berapa cantik tapi saya senang tgk dia
Hari demi hari, orientasi, taklimat, saya perhati je cara dia
Mmg, dia tudung labuh, mcm org tudung labuh yg lain saya nampak sebelum2nya tapi saya dpt rasa dia sgt lain

Jujurnya saya kata, selama ni yg saya nampak, org tudung labuh biasa akan berdakwah melalui percakapan, berdakwah dgn nasihat, dan mcm biasa saya dh kalis dgn semua tu
Tp dgn dia, tanpa dia sebut apa2 pun dh buat saya tertarik
Masa taklimat, kalau lelaki yg berceramah, dia tak akan pandang lelaki tu. Dia akan pandang dinding, pandang bawah, pandang tepi..
Tp dia dengar.

Lepas tu kalau dlm orientasi, masa bersenam, dia bersenam sekali. Tp bila tiba part tonggek2 dia akan berdiri tegak tak akan ikut
Lepas tu dia tak pilih kasih. Dia kawan je dgn semua org dan org freehair pun senang dgn dia
Dh lepas seminggu saya perhatikan dia, tiba lah waktu kelas. Ditakdirkan saya dpt duduk belakang dia.
Saya tanya dia, "nama siapa?"

Dia jawab "syazana, panggil syaza." lepas tu dia senyum. Saya tanya lagi, sbb muka dia nmpk matang dan dia mmg tinggi. "umur?"
Masa tu saya 18. Dia jawab, "20.." terus saya panggil dia akak. Sebelum ni dia belajar kt sunway college tapi tak boleh bawak.. Dia berhenti terus masuk uitm. Sbb tu dia tua sikit 2 tahun
Sejak dari tu mmg panggil dia kak syaza.

Masa dh start p&p dia mmg sgt humble. Takde pun nampak pandai ke apa ke, tapi ya Allah... Setiap kali belajar, walaupun tanpa test atau quiz, kalau lecturer dh habis ajar mesti dia akan tanya soalan2 yg tak terlintas di fikiran kami.

Dari cara dia mmg dh dpt agak, cara dia berfikir tak sama macam kami semua
Lepas tu, hadir lah test, quiz, everything and she scored 100% tak pernah bawah 96%. 96% tu lah markah dia yg paling rendah saya tgk
Sampai saya jeles lah dgn dia. Saya tanya org yg serumah dgn dia, apa dia buat smpai pandai?

Budak rumah kata dia biasa je. Cuma solat tak pernah tinggal, lepas subuh dia tak akan tidur dan paling menarik, masa dia dtg bulan, dia akan bentang kain batik ikut arah kiblat dan berzikir seolah2 dia boleh solat.
Saya tanya 'hah? Kenapa pelik sangat?'

Budak rumah dia kata, 'entah. Dia mmg macam tu. Haritu ada tanya kenapa, dia ckp, supaya dh kahwin nanti dan ada anak, anaknya akan tgk, hubungan dgn Allah tak pernah putus meskipun Allah bg kita cuti..'
Tegak bulu roma ni bila dgr. Sumpah, tak pernah saya lihat org luarbiasa mcm ni.

Biasa tapi luarbiasa
Sampai lah satu hari saya terbuka hati nak tanya dia sesuatu. Ditakdirkan pulak saya dtg awal dan dia dh ada dlm kelas, terus saya duduk. Lama jugak lah termenung nak tanya ke tidak.
"akak, kenapa akak pakai tudung labuh?"

Dia pandang saya, senyum dan tanya saya balik, "awak rasa, kenapa?" dari cara dia tanya, dia bukan menyindir.

Biasanya kalau saya tanya org tudung labuh yg lain diorg akan jwb panjang lebar sekali hadis sehempuk ayat quran selebar semendang. Tp tidak dia.
"er... Sbb akak alim? Hehe."

"bagi awak, alim tu mcmana?" katanya sedikit ketawa mcm lucu tgk saya.
'lah dia soal aku pulak? Lagi lah aku tak tau! Hahahaha!' - monolog dlm hati. Tergaru2 kepala.

"er,, alim tu mcm akak lah. Pakai tudung labuh, kuat igt Allah.. Erm."
Lepas tu dia ketawa smbil geleng. "akak tak alim, akak masih jahil lagi. Akak pakai mcm ni sbb akak org islam, mcm awak."

Secara automatik saya rasa malu dan pegang tudung saya.
Dia smbung lagi, "kita sembah Tuhan yang sama, kan?"
Saya angguk.

"Tanya lah hati." dia senyum lagi. Secara automatik saya terfikir2 dan fikir apa yg dia kata...

Okay lah. Sng cerita, dia mmg a good role model. Bijak, suka mencari peluang, mudah didekati oleh sesiapa sahaja. Dari cara dia yg serba boleh itulah saya sentiasa berbual dgn dia n berdamping dgn dia. Ditakdirkan sem kedua saya dpt serumah dgn dia, barulah saya nampak cara hidup dia didepan mata.

Hahaha. Dia mmg sgt biasa sahaja. Yg buat saya sayu bila teringat...
Tiap kali dia tidur dia akan mengigau. Tp apa yg dia mengigau tu lucu + mengkagumkan.

"jazakillah ukhti.. Ok2 esok syaza datang." "ya Allah, aku futur!" "asbahna muqminan haqqan!" antara2 apa yg dia mengigau. Yg buat saya kagum ialah, fuh. Pegangan dia tu kuat betul smpai mengigau2.

Yelah, katil double decker. Saya tidur bawah katil dia. Sebijik2 apa yg dia ngigau saya dgr. Lepas tu, mmg saya tgk, apart from solat tepat waktu, selalu mengaji, berzikir atas kain batik masa uzur, tak ada yg lain yg luarbiasa.
Melainkan sesuatu yg Allah dh takdirkan saya ternampak.

Diari dia. Dalam tu penuh dgn keluh kesah dia yg tak pernah dia cerita. Saya menangis baca. Insan gagah seperti dia rupanya ada lagi banyak masalah berbanding kita semua. Dan tak ada satu pun dari catatan dia yg tak diakhiri dgn "sungguh, Allah itu maha memudahkan segala kesulitan. Aku berserah."
Dan ditengah2 buku diari tu saya sempat nampak "1000 impian sebelum hayatku tiba."

Dalam tu lah tercatatnya semua amal harian dia yg ingin dia lakukan sebelum dia mati. Termasuklah tak tinggal berzikir meskipun cuti. Benda simple pun dia tulis. "tak mungkir janji." "satu hari 100 alhamdulillah" "husnuzon meski pada seorang cikaro"
Mcm2. Rupanya itulah kekuatan dia: Allah, dan ingat mati.

Saya dgn rela hati cakap dgn dia nak masuk duni tarbiyah, dia terus belikan saya sehelai tudung bidang 48 & sepasang handsock. Saya pakai, saya rasa selesa. Alhamdulillah. Usrah dia mmg sgt best, ada game sirah, ada part tajwid, tazkirah yg sgt best, dan hati saya terpaut masuk usrah, tak tinggal lagi dah.

Alhamdulillah, pointer saya makin tinggi walaupun sibuk dgn usrah... Sng cite, dia mmg gagah. Bab dugaan dia sgt berat lah.
Akhir cerita, masa last exam saya nampak dia bengkak mata.

Tak tidur malam sampai lah ke hari exam. Ditanya2 kenapa dia tak jawab. Dia masuk dewan mcm biasa, tup2 dia keluar awal. Paper kemudiannya dia buat mcm tu lagi. Sampai habis.

Last sekali saya tanya masa dia nak cepat pergi ke sesuatu tmpt, "akak nak pergi mana? Kenapa mata akak bengkak?
"ayah akak meninggal 2 hari lepas. Akak kena balik, doakan akak tau."

Dia peluk saya lama, itulah kali terakhir saya berbicara dgn dia. Saya rasa sebak sbb dua hari ayahnya meninggal tu lah paper kami padat. Tapi dia tak balik. Dia stay kolej. Betapa luluh hati ni tgk dia gagah..
Dia last skali kosongkan kolej. Tgk dia tak balik2, kami semua pun kemas lah barang balik kampung. Tu lah kali terakhir. Lost contact. Nombor dia dh tukar, facebook dh tak guna dah, tak ada satu pun saya dpt trace. Semua dh kehilangan dia skrg.

Akhir sekali saya nak cerita pasal psl ilmu.
Saya pernah bertanya pd kak syaza,
"akak, saya baca banyak kali nota2 saya. Tiap2 lepas kelas kot. Tp kenapa saya masih bebal lagi? Saya tgk akak rilek je dh dpt high marks"

Dia jawab, "Syaro, ilmu tu cahaya. Cahaya tak akan hinggap pada benda yg kotor, cuba syaro fikir balik, ada tak apa2 yg syaro dh buat smpai ilmu tak mahu lekat pd hati?"

Saya fikir, banyak. Saya berjimba dgn kawan, saya masih ada crush, saya suka mengumpat, saya suka menyampah kt lecturer. Lecturer lambat ckit masuk kelas saya dh menyampah dah.

Terus sejak tu saya koreksi diri saya, saya jaga hati saya dari buat maksiat, walaupun sekecil2. Dan alhamdulillah sampai skrg, tak perlu struggle sgt dlm study, dh dpt faham sedalam2nya.

Akhir sekali, ayat kak syaza, "Apa2 yg disandarkan pd Allah, yg lain2 urusan akan tertembak sama tanpa perlu work hard. Ingat, syaro. Allah."
Okay, dah sekian tu je cerita kak syaza utk harini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan