Rabu, 24 Disember 2014

PT3

Wahai pelajar, anda sebenarnya bersaing dgn rakan sebaya anda bukannya dgn ur senior or junior...

begini kisahnya, katakan ada 1000 pelajar menduduki final exam kemudian pihak terlibat (sy tak boleh dedahkan siapa, google sendiri) tetapkan 10% kena dpt A pd peperiksaan berkenaan iaitu melibatkan 10% = 100 pelajar, makanya graf akan berubah samada turun atau naik mengikut pencapaian pelajar, ia akan diturun atau dinaikkan sehingga menepati jumlah 100 pelajar dpt A,

sebagai cth tahun 2030 marks 65 melayakkan 100 dari 1000 pelajar utk dpt A makanya markah utk dpt A bermula dari 65, kalau 2031 marks 85 melayakkan 100 dari 1000 pelajar utk dpt A makanya markah utk dpt A bermula dari 85...

walaupun anda A tapi kualiti tak sama, ia bergantung pd pencapaian pelajar mengikut tahun yg berlainan, dats y perbandingan dgn junior & senior tidak valid... ada byk faktor yg perlu dipertimbgkn, aras kesukaran soalan tidak sama, ada tahun soalan senang, ada tahun soalan susah, ada hots (higher order thinking skill n etc), masakan anda nk bandingkan pipit dgn enggang, tidak adil bukan?

sy tak pasti umum tahu ttg hal ini atau tidak, just nk maklumkan bahawa tidak relevan utk anda membandingkan pencapaian pelajar dari tahun yg berbeda sebab penilaian yg dilakukan keatas mereka sama sekali tidak sama dan sillibus juga berubah ubah... despite this, sy kurang faham ttg konsep pt3, kenapa result merosot teruk, adakah sistem baru ini tidak lagi menggunakan percentage?

Bell shape or normal graph? Skewness to the right? yakni marks utk A telah ditetapkan dan tidak lagi berubah berubah mengikut pencapaian pelajar dan set soalan pd setiap tahun adalah sama aras kesukaran... mana mungkin aras kesukaran yg sama ditetapkn utk stp tahun sedangkan warna rambut pun lain lain... liability against teacher juga boleh diragui, adakah mereka semua membuat penilaian wajar dan adil dlm pemberian marks? adakah mereka berkelayakn?

pasti ada yg bias or ada yg terlalu strict or terlalu pemurah dlm pemberian marks, kalau ada guru yg bermasalah dgn students pasti tidak professional dlm pemberian marks... atau mungkin ada yg dpt markah tinggi walaupun kerja yg dibuat tidak setimpal dgn marks hanya sebab pelajar kesayangan.... sebenarnya byk kemusykilan disini... cuma kesian kalau ada pelajar yg menjadi mangsa ketidakadilan  

niat dan sistem yg nk diperkenalkan ini bagus dan lebih berkualiti, nak hasilkan independent learners cuma kaedah perlaksanaan tu kena dikaji semula dan diperbaiki... tak boleh pandang remeh hal ini... students yg berusaha pasti kecewa bila keputusan tidak memberangsangkan, kita sebagai tenaga pengajar kena pastikan engaging students in the learning process to increases their attention and focus...

kalau dah demotivated macamana nk kekalkan momentum kecemerlangan... memang la kena ajar students accept failure tp kualiti juga perlu dijaga... kurangkan exam oriented itu bagus cuma kena ada kaedah penilaian yg lebih telus dan berterusan... moral of d story : kita nakkan quality, jgn terlalu exam oriented dan hanya kejar grade semata mata... Let's learn, share and enjoy the teaching n learning session!
P/s : sy sebenarnya pelik, sibuk bebenor kebat, hots (higher order thinking skill), ada yg 10A 20A bagai tp ramai remaja sana sini pakai tudung pun tak, couple sana sini, cemerlang apanya kalau suruhan tuhan pun tak boleh nak akur? Tidak lagi menghormati org tua, hilang adap sopan???

Persoalan mike teman jawab dgn soalan juga... Antara ilmu dgn adab... Mana dulu mesti diajar???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan