Isnin, 2 April 2012

umah kubur ku

Oleh Mohamed Maliki Mohamed Rapiee


“RUMAHKU, syurgaku”. Itulah dua perkataan awal yang tercetus di fikiran penulis apabila mengungkap persoalan perumahan di negara ini. Setiap orang akan mengimpikan sebuah rumah mampu menjadi tempat perlindungan yang selamat, selesa dan lestari.

Malah, dalam banyak keadaan, rumah adalah ukuran kepada tahap sosioekonomi pemiliknya. Bagi sesebuah negara, ekologi perumahan juga boleh dijadikan ukuran tahap sosioekonomi dan pembangunan yang dilalui. 
Susun atur kawasan perumahan, jenis rumah dimiliki dan pilihan penggunaan bahan binaan juga sudah cukup jelas untuk kita membuat kesimpulan mengenai tahap sosioekonomi di sesuatu lokasi. Karakter sesuatu masyarakat mengikut ruang dan lokasi boleh dibaca dengan jelas melalui reka letak kawasan perumahannya.

Di Malaysia kita masih boleh menarik nafas lega kerana fenomena orang tinggal di bawah jejambat LRT atau di kaki lima bangunan masih dianggap kes terpencil dan di bawah kawalan. Jika ada pun pihak berkuasa tempatan seperti DBKL atau agensi penguat kuasa Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) masih mampu menangani masalah tersebut dengan baik.

Ia jelas berbeza dengan keadaan yang berlaku di negara tetangga Asean kita seperti Indonesia atau Filipina yang terperangkap dengan isu rakyat tidak berumah dan merempat di tepi jalan.

Masalah kian parah apabila jumlah rakyat kian bertambah dan terus sambung-menyambung untuk beberapa generasi. Fenomena sebegini adalah gambaran biasa yang terpaksa dilihat di kebanyakan negara yang membuktikan wujudnya pembangunan tidak seimbang menjadikan sesetengah masyarakat sebagai mangsa keadaan.

Rakyat yang tidak mampu memiliki rumah adalah kelompok masyarakat terkebawah.

Ruban Selvayanagam menulis dalam ruangan jurnal ‘Habitation for The Planet’ pada Januari lalu menyatakan analisis menyeluruh terhadap piramid perumahan menunjukkan bahawa tahap perumahan memuaskan adalah di luar kemampuan sebahagian besar majoriti rakyat di sesuatu negara. Lama-kelamaan ia akan mewujudkan jurang besar dalam kalangan rakyat.

Isu perumahan adalah isu lama membayangi permasalahan pembangunan seluruh dunia. Kelompok rakyat yang tidak mampu memiliki rumah juga adalah golongan rakyat yang terpaksa menelan kepahitan atas pelbagai tekanan hidup lain.

Ia ada kaitan langsung dengan isu pendapatan yang rendah, ketidakupayaan terhadap pengetahuan, hak dan undang-undang serta masalah perancangan keluarga.

Bagi sesebuah pentadbiran kerajaan (pusat dan negeri) pula, masalah perumahan rakyat adalah ukuran kepada kewibawaan serta keupayaan sesebuah pentadbiran menjalankan pembangunan yang mapan kepada rakyat.

Penulis melihat kini bibit-bibit masalah perumahan rakyat kian membesar di Malaysia. Aspek perumahan di negara kita bukan sekadar berkait rapat dengan hal keperluan tempat berlindung daripada hujan dan panas, namun yang lebih utama ialah menjadikan susun atur perumahan kita sebagai ruang sosial yang positif kepada rakyat untuk menyemai perasaan hidup bersama sebagai rakyat Malaysia.

Soal kaya miskin orang kita ada kaitan dengan rujukan kaum. Lebih jelas lagi ialah persoalan golongan Bumiputera yang rata-ratanya lemah pegangan ekonomi berbanding kaum Cina yang relatif lebih kuat dengan kuasa ekonominya. Bagi kaum India, juga perlu diberikan perhatian kerana generasi baru yang bertukar daripada latar belakang kelompok pekerja ladang kian berpindah ke bandar tetapi masih memiliki tahap ekonomi sederhana.

Sedangkan pemaju perumahan di negara ini menjalankan kerja dengan sikap kapitalis yang tulen. Mereka benar-benar berkiblatkan keuntungan. Pemaju sanggup berebut membayar harga tinggi bagi menguasai lokasi tanah yang strategik dan membina perumahan mewah.

Rumah mewah ini dijual kepada sesiapa saja yang mampu membelinya tanpa mengambil kira aspek keadilan sosial rakyat. Kerana itulah Rehda atau Persatuan Pemaju Hartanah Dan Perumahan Malaysia pernah mencadangkan agar peraturan mewujudkan kuota Bumiputera bagi perumahan mewah ditiadakan memandangkan banyak perumahan jenis mewah tidak terjual kepada golongan sasaran.

Ini adalah contoh tindakan pemaju perumahan yang sengaja menutup mata dan tidak memahami struktur sosial masyarakat Malaysia. Mengapa pemaju lebih berminat membina perumahan mewah sedangkan keperluan sebenar masyarakat kita adalah rumah jenis sederhana dan rendah?

Jangan jadikan dorongan pasaran sebagai alasan. Sebenarnya pemaju mencipta realiti palsu ini dengan menyasarkan pembeli yang hanya memiliki wang tetapi bukan pengguna yang sebenar.

Pembinaan perumahan mewah hanya akan menarik pembeli luar negara yang menikmati nilai tukaran wang yang tinggi dan menunggu masa nilai tersebut naik di pasaran dan menjualkan semula.

Akhirnya rumah mewah sekadar menjadi bahan tukaran jual beli golongan kaya. Kos bahan mentah juga meningkat kerana permintaan tinggi untuk pembinaan.

Kesannya harga rumah sederhana rendah juga meningkat. Mangsa sebenar adalah golongan sederhana rendah yang tak terkejar dengan harga rumah yang tidak munasabah.

Penulis sendiri hanya mampu menyewa sebuah rumah teres dua tingkat lima bilik sebanyak RM1,100 sebulan di Gelugor Pulau Pinang (rumah asal, tiada perabot dan tiada naik taraf). Hasrat hati untuk membeli rumah tersebut yang kini nilainya mencecah hampir RM700,000 masih belum terlaksana kerana tuan rumah keberatan.

Mungkin beliau ingin tunggu sehingga harganya mencecah RM1 juta menjelang 2020! Sedangkan rumah jenis yang sama di kampung halaman penulis di Batu Pahat, Johor tidaklah sampai RM300,000. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan