Khamis, 19 April 2012

Pakcik PTPTpu...


Hari ini, pak cik baca sinar harian, bebudak di dataran merdeka kena pukul. pak cik tengok terus youtube. memang ada mamat pakai cap baju hitam, gengster sungguh terajang budak, nak pukul budak. Wajar ker cara kita tu? betul ker tindakan kita itu? atas sebab dan dasar apa? ko bayar hutang ker atau bebudak tu yang bayar hutang? kalo ko tak belajar dan tak bayar hutang PTPTN, jangan la sentuh bebudak tu!!
Di Malaysia ini, Hanya Tajuddin Ramli sahaja dapat benda free dan boleh buat duit. Pertama, jual saham 8.00 seunit, pasti untung. pastu saham jatuh ke 3.60 seunit, diam-diam. Hutang pulak 500 juta boleh bill-out.
NFC dapat pinjaman mudah dengan interest rendah 2% ajer. diam-diam dan boleh buat projek macam-macam.
Bebudak PTPTN pulak kena pinjaman dengan interest berapa?. Nak bill-out jauh sekali. Kalo pinjaman ini untuk anak miskin, kenapa caj pentadbiran naik mencanak % nya. Kalo anak jantan, pulangkan! itu ker yang pak cik nak dengar. Esok, anak-anak pak cik macam mana nak sekolah? Caranya macam tu jugak ker? itu ker kita mahukan dengan penubuhan PTPTN ini? Itu kena fenomena yang kita nak lihat?
Bila bebudak dah kecoh, cuba tenangkan mereka. Office PTPTN kat sana dengan dataran merdeka bukan jauh. Cuba lawat, dengar keluhan mereka, Dari Putrajaya ke dataran merdeka pun bukan jauh. cuba dengar suara hati mereka dengan telinga sendiri. Susah ker?
Dulu, orang yang memegang jawatan dalam putajaya sekarang, tak pernah hadapi PTPTN. dulu semua banyak JPA sahaja. Masa itu itu banyak dapat pinjaman JPA. pernah tak mereka lalui seperti dengan kerenah PTPTN ini? Ada juga yang dapat biasiswa JPA. Sekarang, macam mana?
Kenapa kita terus mendiam diri? apa sebenarnya tugas kita ini? betul ker sikap kita ini?
Sebenarnya, seluruh rakyat Malaysia ini mengeluh bukan sahaja dengan kos sara hidup yang tinggi. Ianya juga melibatkan isu seperti quality rawatan kesihatan dan juga isu pendidikan. Bila kita tengok isu pendidikan seperti isu PTPTN. adakah itu cara kita?
Mungkin cara bebudak itu keterlaluan, ya betul. adakah selama ini kita mendengar keluhan mereka? apa tindakan kita? takan ini pun pak cik nak ajar? atau terus kita cakap, ini melibatkan atau kambing hitam dalam politik. Itu kah alasan semata-mata untuk melepaskan batuk di tangga?
PTPTN tiada salah disitu, yang salah adalah manusia yang mencipta, mengubal dan menguatkuasakan caj pentadbiran yang tinggi, dan lain-lain kos yang tersembunyi. Itu sahaja, dan mudah bukan?
Apa solution dia, kalo pak cik ada kuasa. Pak cik sendiri turun padang. Kalo PAS+PKR boleh turun padang bersama budak ini. Kenapa pak cik tak boleh turun padang. Sibuk sangat ker? Masih berkenaan politik ker? Seterusnya pak cik mendengar dan mengenal pasti permasalahan mereka. Pak cik akan cuba memenangkan mereka dengan jaminan untuk mengurangkan caj pentadbiran dengan tahap seminimum mungkin. LAGI PUN, SUMBER PTPTN DARI CUKAI RAKYAT JUGAK.
Sebenarnya, hari ini telah berubah. tetapi kita tidak pernah cuba berubah. Kita hanya terus mencipta permainan. Kerana kita sendiri tidak suka pada perubahan. tak kisah la, samaada PKR+PAS+UMNO, lihat-lihat la dan fikirkan la. Kami orang-orang tua, cuma melihat, lagipun PRU 13 ini dah dekat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan