Isnin, 30 April 2012

PJJ


SAYA ingin berkongsi pengalaman dengan pembaca mengenai masalah dihadapi pasangan akibat perkahwinan jarak jauh. Saya dan suami berkahwin pada awal 2009. Saya pekerja swasta di Seri Iskandar, Perak, manakala suami pula anggota polis yang bertugas di Cheras.

Selepas berkahwin, suami membuat permohonan untuk bertukar ke Perak. Selepas menanti sekian lama, tiada sebarang jawapan diterima daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengenai permohonan itu. Pada awal tahun ini, suami sekali lagi membuat permohonan dan hingga kini, hampir lima bulan berlalu, masih tiada sebarang jawapan.

Saya berasa amat sedih kerana tidak dapat menikmati kehidupan berumah tangga seperti pasangan lain.

Sebaik saja berkahwin, saya ditinggalkan suami keseorangan dan kemudian ditinggal berdua dengan anak. Kini kami ada dua cahaya mata. Kami terpaksa berkorban dengan masing-masing menjaga seorang anak dengan yang sulung berusia dua tahun dua bulan dijaga suami di Cheras, manakala saya membesarkan anak kedua berusia lima bulan.

Cuba anda bayangkan, bagaimana perasaan ibu apabila terpaksa berjauhan dengan anak yang dibesarkan sejak kecil? Rindu teramat rasanya. Tambah pula, apabila suami tidak dapat pulang berikutan terpaksa bertugas pada hujung minggu.

Masalah ini bukan saja membabitkan hubungan suami isteri dan hubungan dengan anak, malah banyak perkara termasuk dari segi kewangan yang banyak dihabiskan untuk perjalanan setiap kali pulang ke Perak. Kami bukanlah orang senang dan tambahan pula suami menghidap gastrik.

Hidup kami tak ubah macam pasangan yang sudah bercerai kerana terpaksa membuat haluan masing-masing dan ini sedikit sebanyak menjejaskan kualiti kerja kami yang seterusnya memberi kesan pada emosi anak-anak kelak.

Kami sering bertengkar apabila isu mengenai permohonan perpindahan ini dibangkitkan. Saya melalui pengalaman dua kali bersalin tanpa suami di sisi. Saya gagahkan diri pergi sendiri ke hospital dan alhamdulillah, saya dan anak selamat.

Tolonglah, semua ini amat menyeksa jiwa saya. Saat yang tidak saya lupakan apabila anak sulung menghidap demam panas sehingga kejang. Saya bagaikan mahu gila dan panik kerana tidak tahu berbuat apa-apa tanpa suami di saat itu. Nasib baik, ada jiran yang membantu.

Persoalannya, sampai bila saya harus menunggu? Adakah tiga tahun lagi atau sehingga saya tidak mampu mempertahankan rumah tangga yang dibina ini dengan membawa haluan masing-masing? Atau bila saya sudah tidak ada di muka bumi ini, baru surat kelulusan ‘Tahniah! Suami Anda Berjaya Berpindah Ke Perak’ baru sampai kepada saya.

Saya memohon jasa pihak PDRM supaya pertimbangkan nasib saya dan pasangan yang lain agar kami dapat menikmati kehidupan aman damai macam pasangan yang lain.

Saya tidak tahu lagi bagaimana usaha yang perlu saya buat untuk membolehkan suami dipindahkan ke Perak bagi memberi peluang kepada kami untuk hidup seperti pasangan normal lain.

SHAHIRA Seri Iskandar, Perak

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
kisah 2


SAYA ingin berkongsi pengalaman yang hampir sama dengan Shahira dari Seri Iskandar, Perak, yang disiarkan dalam ruangan ini minggu lalu.
Saya juga seorang isteri kepada anggota polis yang kini bertugas di utara tanah air sedangkan saya dan anak-anak menetap di Selangor.
Permohonan pertukaran suami saya dibuat beberapa tahun lalu, tetapi masih tiada jawapan.

Bukan kata akan dipertimbangkan, satu laporan atau maklum balas pun tiada daripada pihak atasan mahupun pengurusan.


Kami juga menghadapi masalah dari segi kewangan berikutan jarak yang jauh menyebabkan banyak perbelanjaan dikeluarkan untuk suami menjenguk kami di kampung.

Di samping itu, saya juga berdepan masalah ibu bapa yang uzur yang perlu perhatian.

Permohonan pertukaran ini bukannya dibuat untuk suka-suka, sebaliknya atas masalah yang membelenggu keluarga kami.

Saya berasa amat sedih dan terkilan kerana suami berjauhan dengan anak-anak dan orang tua yang semakin uzur.

Hendak berulang dua minggu sekali atau sebulan sekali juga amat membebankan.

Pertengkaran dan pergaduhan sudah menjadi lumrah dalam rumah tangga kami apabila saya mengutarakan permohonan mengenai pertukaran tempat kerja kepada suami.

Hal ini menyebabkan jiwa saya tertekan dan kesabaran kian terhakis.

Sampai bila saya dan anak-anak harus menunggu?

Hidup kami juga tidak ubah seperti pasangan yang bercerai, buat haluan masing-masing.

Kualiti kerja saya juga semakin merosot kerana semuanya diuruskan sendiri.

Jika permohonan pertukaran suami saya dibenarkan, ia bukannya menjadi masalah besar kerana dia masih boleh berkhidmat untuk negara.

Saya memohon jasa baik baik Polis Diraja Malaysia (PDRM) supaya dapat mempertimbangkan permohonan pertukaran suami saya ke Selangor.

Saya bukannya meminta terus ditukarkan ke halaman kampung, tetapi sekurang-kurangnya ke negeri yang dipohon.

Kami juga mahu hidup bahagia seperti pasangan normal yang lain.

DARWIESYAH
Sabak Bernam, Selangor

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
kisah 3


SAYA membaca kisah Shahira yang menyatakan bahawa beliau terseksa kerana kahwin jarak jauh dan kecewa kerana permohonan pertukaran suaminya tidak dipertimbangkan Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Sebagai seorang insan yang bertanggungjawab dan melalui situasi yang agak sama dengan Shahira, saya tampil untuk berkongsi pengalaman sendiri.
Saya seorang kakitangan kerajaan dan seorang isteri kepada seorang anggota polis yang bertugas sebagai jurufoto jenayah di Kedah.

Walaupun kami tinggal bersama, kami seolah-olah pasangan suami isteri jarak jauh.


Antara sebab yang saya katakan kami sebagai suami isteri jarak jauh adalah kerana kerja suami saya tidak tentu masa berikutan hari cuti pun suami saya akan dipanggil untuk menjalankan tugas.

Suami bukanlah orang yang tidak bertanggungjawab, tetapi atas desakan kerja, suami saya terpaksa abaikan isteri dan anak.

Berikutan masalah kerjanya yang tidak tentu masa dan kami sering ditinggalkan, pergaduhan sering kali terjadi kerana ketidakpuasan hati kerana bebanan tugas terlampau berat.

Saya akui bahawa sebagai penjawat awam, kami perlu bagi komitmen selaras dengan kenaikan gaji yang diterima baru-baru ini.

Tetapi bebanan tugas yang diterima suami tidak setimpal kerana alasan yang digunakan adalah kekurangan kakitangan di pejabat.

Sedangkan, dalam masa sama, kakitangan lain bersenang lenang di rumah bersama anak isteri, tetapi saya sendiri jarang bertemu dengan suami kerana bebanan tugas.

Tolonglah PDRM, jagalah kebajikan kami. Saya ingin merasakan bahagia bersama suami seperti orang lain.

NADIA
Kedah



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
kisah 4


SAYA terpanggil untuk turut memberi pendapat dan luahan rasa mengenai kahwin jarak jauh seperti Nadia dan Syahira yang disiarkan dalam ruangan ini minggu lalu.
Saya juga isteri kepada anggota polis dan suami sekarang berkhidmat di Sabah.
Saya mengakui pergaduhan kerap terjadi apabila mengutarakan hal pertukarannya ke Semenanjung.

Saya masih boleh bersabar dan enggan mendesaknya.


Apabila mendesak inilah yang menjadi punca pertelingkahan kami.

Saya tidak mengharapkan dia dapat ditukarkan ke daerah yang sama dengan saya, tetapi amat bersyukur jika dia dipindahkan ke Semenanjung dan saya boleh berusaha supaya berada dekat kami sekeluarga.

Saya amat berharap pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM), meletakkan rasa belas ihsan kerana terlalu sukar untuk membuat pertukaran sedangkan suami sudah membuat permohonan beberapa kali.

Bagaimana dia mahu melaksanakan tanggungjawab terhadap isteri dan anak serta ibu bapa jika berada terlalu jauh daripada keluarga?

Banyak kos yang terpaksa kami belanjakan memandangkan jarak yang begitu jauh untuk balik dan menziarahi keluarga.

Bayangkan pula jika keadaan terdesak atau masalah kesihatan yang dihadapi bapa suami yang mendesaknya membeli tiket serta-merta.

Saya bekerja di sektor swasta dan jika ada cawangan di Sabah, sudah tentu saya yang akan minta ditukarkan.

Namun, jika berhenti kerja dan mengikutnya, bagaimana dengan persekolahan anak dan kesihatan ibu bapa yang tidak mengizinkan?

Ia bukan perkara suka-suka kerana suami sudah berkhidmat di Sabah selama lapan tahun dan masih tidak dapat membuat pertukaran.


SHAIDA
Senawang,
Seremban



78 ulasan:

  1. camna nak dptkn contact no pn DARWIESYAH dari Sabak Bernam yang suami dia mohon pertukaran ke sleangor sbb suami saya pn polis di selangor nk mohon tukar ke utara..klu blh tukar suka sama suka boleh kot..klu ada cntct sy 019-4393907

    BalasPadam
  2. Shaida senawang. Husband kamu d sabah daerah mana? Husband sya skrg di bukit amn kl polis. Klau kmu berminat blh tukar suka sma suka tel sya..0146734062.

    BalasPadam
  3. kebajikan susah dalam polis ni.xnafikan.permohonan dah lengkap.ketua jabatan gagal beri respon.

    BalasPadam
  4. kerja untuk keluarga.kalo untuk diri sendir kerja kampung xapa.sy dh buat permohonan pertukaran dengan sebab munasabah.ketua bahagian gagal beri respon.jd fedup dgn kerja sbb kebajikan anak buah tidak diutamakan.mcna nk lahirkan produktiviti kerja yang berkualiti.pentadbiran pun xteratur.perlu perhatian pihak lebih berkuasa yang sedar akan hal ni.jika ada pandangan sama2 la kita share.tq

    BalasPadam
  5. assalam..suami sy btugas di johor 2010..smp skg blm tukar ke sabah..anak dh 4thun..sedih bila ank membesar tanpa bapa ni..lg satu kos kewangan kmi pun merosot sbb stiap 2bln kmi kongsi beli tket utk blk jb..suami sy asal sabah..jika ada sesiapa yg ingin blk ke jb..tukar dgn suami sy..dh x thn bjauhan bgini.. 0109323770 kol sy..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam... suami puan masih di johor ? nk tukar ke sabah kat mane ye ? suami sy di kudat.... apa2 boleh wasap sy 0132889200

      Padam
  6. suami saya bertugas di johor sebagai URB, saya nak suami saya berpindah ke sabah, kalau ada sesiapa yang berminat tukar suka sama suka pls contact 0198738667

    BalasPadam
  7. Sesiapa yg nak bertukar dr selangor / kl /n9 ke perlis blh whatsapp sy 0126498655...

    BalasPadam
  8. Salam sejahtera.. siapa nak tukar suka sama suka dari sabah ke kelantan contact sy 0145743538 / 0135441671..
    Terima kasih..

    BalasPadam
  9. ada ke yg nk tukar dri sabah ke johor.. klu ada contact jer 0198738667, suami sya nk blk sabah.

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum.. ada x yg nak tukar suka sama suka dari SABAH ➡️ KL.. skg btugas d kl nak pindah sabah.. pm 0135451979

    BalasPadam
  11. sapa yg nak balik semenanjung contact sya..0148867058..sya di penang nak balik sarawak..

    BalasPadam
  12. Suami saya di kelantan ingin bertukar ke kl sebab sy bkerja di kl...kami dah 3 tahun PJJ...sesiapa ingin tukar kelantan boleh hubungi 0176482378

    BalasPadam
    Balasan
    1. assalam,suami sy kpl trafik kl nak blk klantan..masih disana lg ke?

      Padam
  13. Suami sy dri port dickson, n.sembilan..nak tukar ke sbah klau boleh area sndakan.. hbungi 0195901104

    BalasPadam
  14. Suami saya di Pasir Puteh,Kelantan ingin bertukar ke Selangor. Kpd sesiapa yg ingin pertukaran ini, sila hubungi/whatsapp 016-3571350 (intan)

    BalasPadam
    Balasan
    1. suami sy dr kl nak blk klantan,klo masih blum tukar wasap sy sis 0197674004

      Padam
  15. Suami saya bertugas di ipd Kuala kubu bharu, selangor.. ingin bertukar ke ipd seremban 2, N9. hubungan kami hampir terputus sekarang ni.. semoga ikhtiar ini akan dpt menyelamatkan hubungan kami... ‭+60 11 1003 5771‬

    BalasPadam
  16. saya bekerja di petaling jaya ..ada sesiapa anggota dari kuching hendak berpindah atas suka sama suka..contact sya 0169852167

    BalasPadam
  17. Hi, ada tak mana2 nak tukar suka sama suka, suami saya berkhidmat d bukit puchong dan memohon pindah ke miri Sarawak. Saya memohon jika ada yang nak tukar suka sama suka boleh hubungi saya 0109536001

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh tukar macam tu sajakah?suami saya polis di selangor,setelah berkahwin kami semakin berjauhan.kerana saya bekerja di sarawak.dan family semua di sarawak.suami saya pun dah apply bertahun tahun untuk pulang ke sarawak.tapi tiada respon dari pihak atasan.

      Padam
  18. Hi, ada tak mana2 nak tukar suka sama suka, suami saya berkhidmat d bukit puchong dan memohon pindah ke miri Sarawak. Saya memohon jika ada yang nak tukar suka sama suka boleh hubungi saya 0109536001

    BalasPadam
  19. Hi, ada tak mana2 nak tukar suka sama suka, suami saya berkhidmat d bukit puchong dan memohon pindah ke miri Sarawak. Saya memohon jika ada yang nak tukar suka sama suka boleh hubungi saya 0109536001

    BalasPadam
  20. hi .ada x area sabah atau sarawak nak pindah ke penang .suami sy dr penang nak tukar ke sarawak atau sabah blh wasap saya 0109890976 .

    BalasPadam
  21. Salam... Anggota dr perak ada tak yg nk bertukar di IPD Ampang.. Ws 0104364498

    BalasPadam
  22. suami sy dr trafik kl nak btukar ke klantan,ade x yg nak tukar dr klantan ke kl?? wasap sy 0197674004

    BalasPadam
  23. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  24. Kakak saya pjj dengan suami dari anak satu sampai nak masuk anak 3 .. Kalau ada yang berminat polis nak tukar dari selangor/kl ke kelantan.. Boleh terus hubungi saya segera.. Fadhilina-0182715012

    BalasPadam
  25. Assalamualaikum.. Tunang saya skrg berkhidmat di Sabah. Kalau ada yang dari Semenanjung nak ke Sabah sila contact saya ye, 01121257645. Terima kasih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai.... Husbnd sya d smnjung 8 tahun.. Sedang menunggu yg sudi tukar ke sabah 013 8898837

      Padam
    2. dh tukar ke...sy pn nk hsbnd pndah ke sabah..hsbnd keje kat balai wangsa maju nk tukar ke sabah...tolong sy jika ada yg sudi tukar 0124090839 tq

      Padam
  26. Assalam.. suami sy brtugas d ipd kuala selangor.. sdh 3 tahun pjj sbb sy brtugas d sabah.. ssiapa yg brminat utk tukar sabah ke semenanjung, blh pm sy 01131595313. Tq.

    BalasPadam
  27. As'salam..suami bertugas d kelantan..parents suami dua dua sakit..abang suami pun sakit..berminat utk tukar sabah ke kelantan..blh pm 0198512394

    BalasPadam
  28. Assalam,suami sy l/kpl b’tugas di unit fru jb... nak pindah blk sbh,klu ada yg nak tukar contact 0149551871

    BalasPadam
  29. Assalam.suami sy l/kpl bertugas di kerian, perak.. kalau ada yang nk tukar ke selangor/pahang.bole contact 0169249791,tq,

    BalasPadam
  30. Assalam, suami saya bertugas di Cawangan Khas Bukit Aman. nak pindah ke Terengganu. kalau ada yang nak tukar boleh contact 0169798265

    BalasPadam
  31. Salam...dah 12 tahun dah pjj dgn suami...suami nak bpndah d srawak...bkerja d sandakan sabah...yg nak tukar suka sama suka boleh wssap 0143712884

    BalasPadam
  32. Hai.. suami sya l/kpl bertugas di Negeri Sembilan nak berpindah balik ke sabah.. Sekiranya ada yang nak bertukar suka sama suka boleh whtsapp saya 0165821667.. terima kasih 😊

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah bertukar ke puan?suami saya di sabah nak balik ke semenanjung

      Padam
  33. Suami bertugas di N9 mahu balik di Daerah Tangkak

    BalasPadam
  34. Suami btugas di perlis nk btukar ke kedah..0124185059

    BalasPadam
  35. Suami sy bertugas di nilai n9.. Nk blik ke kuantan.. Boleh contact 0166609761

    BalasPadam
  36. Salam smua..spa suami btugas di PJ/slgor nk balik N9..sy nk btukar ke Slgor..contact sy 0136754788

    BalasPadam
  37. Suami saya dari ipd ampang nk bertukar ke johor contact saya kalau ada yg nak tukar ye. Da setahun lebih.. Anak 3org kt kg. Sian ank2. Stiap kali kecemasan amik masa 3,4 jam utk sampai. Contact saya. 01128587678.

    BalasPadam
  38. Adik perempuan sye skrg di ipd kota bharu....kalau boleh nk tukar ke pahang
    ...kalau ade yg nk tukar...whsp sye...

    www.wasap.my/60128649078/syakinah

    Terima Kasih����

    BalasPadam
  39. Hi, suami sy IO Jsj bertugas di IPD Kluang, Johor.. klu boleh nak pindah Sabah. Siapa2 yang nak pindah balik Johor boleh contact 0168152301. Terima kasih 🙂

    BalasPadam
  40. Hi..suami sy bertugas di peneng..ingin bertukar ke kl/Selangor atau pahang..klu Ade yg nak tukar suka Sama suka contact 0148174126. Skg sy sarat mengandung..harap Ade yg nak tukar.. Terima kasih

    BalasPadam
  41. hi...ada siap2 yg berkeje di ipd kota kinabalu nak tukar ke wangsa maju kuala lumpur tolong wsp sy 0124090839..harap ada yang sudi tukar dgn hsbnd sy tq tt..

    BalasPadam
  42. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  43. Hi..suami sy bertugas di Kluang,Johor..Tp kami nak tukar ke Sibu ,Sarawak atau mana mana tmpat di Sarawak..Ada x sesiapa yang sudi tukar?kalo ada..sila wsp sy 0176070186

    BalasPadam
  44. Hi..suami sy bertugas di kuantan..ingin bertukar ke negeri sembilan..klu Ade yg nak tukar suka Sama suka contact 01169741589 Skg sy sarat mengandung..harap Ade yg nak tukar.. Terima kasih

    Reply

    -6974 1589

    BalasPadam
  45. Assalamualaikum, suami sy di langkawi nak tukar ke terengganu@perak@phg@kelantan.. asalkan dpt kluar dr langkawi ja.. Ada sapa2 nk tukar whatsapp 0179084208

    BalasPadam
  46. Assalamualaikum.... FRU wakaf tapai Terengganu nk ke Selangor ...ad sape2 nk tukar wssap sy 0193924219

    BalasPadam
  47. Suami sy Dr Sabah ingin swap ke Kuantan/Bentong..Blh ws sy 01131682398

    BalasPadam
  48. Assalamualaikum , suami sy sekarang dekat selangor nak tukar ke utara , ada yg berminat tukar suka sama suka ? Tak kisah mana2 asalkan belah utara boleh ws saya 0133503722

    BalasPadam
  49. hai, suami sya bertugas di kinarut sabah, nak tukar ke sarawak, ada sesiapa dari sabah yg nk tukar ke? wsap sya 013 8282302

    BalasPadam
  50. Hai suami sy bertugas di negeri sembilan nak pindah ke sabah,ada y dari sabah nk kesmenanjung ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah bertukar ke tu puan?suami saya dari sabah nak bertukar ke semenanjung

      Padam
    2. Salam puan, suami saya bertugas di Sabah nk balik semenanjung.. kalau tak keberatan, mohon hubungi saya di 01121257645. Terima kasih puan.

      Padam
    3. Dah bertukar ke puan?suami saya di kudat sabah nak tukar ke semenanjung. Boleh hubungi saya 0148220141

      Padam
  51. suami saya bertugas di Batu Gajah Perak dan nak minta tukar ke negeri sembilan . ada sesiapa ? boleh hubungi saya Farehah 0136359463

    BalasPadam
  52. Ada yg nk bertukar ke semporna , sabah boleh contact wsap 0197433598

    BalasPadam
  53. Ada orang yang nak bertukar ke sabah, boleh contact saya di 0148220141

    BalasPadam
  54. Salam semua.. suami saya bertugas di Sabah, nak balik Semenanjung.. kalau ada yg nk tukar sama suka blh hubungi sy 01121257645. Whatsapp link - https://wa.link/eu3mq9 terima kasih..

    BalasPadam
  55. suami saya bertugas di Batu Gajah Perak dan nak minta tukar ke negeri sembilan . ada sesiapa ? boleh hubungi saya Farehah 0136359463

    BalasPadam
  56. Suami sy bertugas d Sarawak.. ingin bertukar ke Sabah.. Bole hubungi sy 01131626273 ...

    BalasPadam
  57. Suami saya di Perlis. ingin Bertukar ke Sabah..boleh hubungi saya 0164022170

    BalasPadam
  58. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  59. Bertugas Di Kluang Johor, sape² Anggota Di Klang, Selangor YG nak swap Ke Johor pm 0196440539

    BalasPadam