Selasa, 3 April 2012

Restu ilmu pelajar PDT KMS-hehdi PSPM II

Apa yang berlaku… Pasti ada hikmahNya… 

Kisah seorang Raja. Baginda bermain pedang dengan adiknya. Tak sengaja tertusuk ke betis. Luka yang amat dalam. Baginda memanggil bendahara. Syak yang adiknya ingin merampas kuasa. Tapi bendahara kata tidak. Semua yang berlaku pasti ada hikmah-Nya. Baginda marah lalu memenjarakan bendahara.

Setelah luka di betis sembuh Raja pun pergilah berburu. Baginda tersesat lalu ditangkap oleh manusia kanibal. Dengan izin Allah parut kesan dari luka yang dalam menyelamatkan baginda dari dikorbankan. Kanibal hanya nak makan daging manusia yang sempurna fizikalnya. Bukannya yang cacat. Baginda pun dibebaskan dan terus berlari menuju ke istana… Terngiang-ngiang di telinga… kata-kata bendaharanya.

Baginda terus membebaskan bendaharanya. Diceritakan segala pengalaman baginda ditangkap kanibal. Ingatkan bendahara nak marah kat Raja sebab menzaliminya… tetapi dengan lembutnya bendahara berkata “semua yang berlaku pasti ada hikmah-Nya”… Raja Tanya “apa hikmah-Nya’..??? cuba cer cerite sket..

Jawab si bendahara “katakanlah dulu Tuanku tak penjarakan saya. Dah tentu saya ditangkap bersama-sama dengan Tuanku. Tuanku ada kesan parut dan cacat di betis kesan luka main pedang. Tapi teman sempurna fizikal. Tak cacat. Pasti teman dah dikorbankan oleh kanibal. Tuanku pula dibebaskan pulang ke istana”.

Hikmah tuanku penjarakan teman… teman tak ikut sekali Tuanku berburu. Tak pasal-pasal Tuanku rasa bersalah… sebab teman mati Tuanku hidup lagi. Bersangka baik lah kepada Allah. Allah tidak terikat kepada tempat dan waktu… Mohonlah kepada Allah nescaya Allah maqbulkan..>! amin

Raja terus insaf lalu menadah tangan memanjat kesyukuran ke hadrat Allah yang maha mengetahui apa yang terbaek untuk hamba-hamba-Nya yang soleh.

P/s- Apa pengajaran dari kisah di atas pada diri anda wahai pelajar PDT KMS-hehdi????.... nak menyalahkan orang lain? Salahkan taqdir? Akhirnya salahkan Allah atas kegagalan kite di matrik? Sapa kita di sisi Allah? Sedut O2 pun Allah bagi percuma… Ubah taqdir anda sekarang supaya cerah masa depan. Insya Allah!

Nak kata subjek kimi-‘A’! susah? … Biarlah kita susah sekarang wat jawapan tutor… semoga senang kita di dalam dewan peperiksaan menjawab PSPM II… agi idup agi ngelaban… !! Renungkan! Maka di kesempatan ini teman dan seluruh pensyarah kimi-‘A’! PDT mohon kemaafan dari mike sumer atas segala salah silap… terkasar bahasa sepanjang teman sumer ajar mike sem II nie…
Teman dan seluruh pensyarah kimi-‘A’! PDT KMS-hehdi juga dengan ini menghalalkan segala ilmu yang telah kami ajar. Tak de nyer nak sorok-sorok ilmu. Kami tak nak bulan bintang angkasa lepas dari anda semua… kami hanya nak anda skor A kimi-‘A’! dalam PSPM II. Boleh kan????...

Aha,,,,, Oho…. Wow….!!! … Sekian Jumpa lagi sem hadapan… Ceria-ceria selalu. Insya Allah



1 ulasan:

  1. pagi tadi dengar cerita yang sama dekat radio ikim.sebelum tu pun dah baca cerita ni dalam buku 'u-turn'. penulis dan penyampai cerita tu ustaz yang sama. tak silap ustaz Alimuddin.. menyentuh hati...setiap yang berlaku ada hikmahnya...palinh penting pecaya pada Allah...ada satu cerita dari buku 'u-turn' tu menarik juga..tajuknya- disebalik celahan pasir tersembunyi hikmahnya..

    BalasPadam