Isnin, 6 April 2015

dosa

16 Jamadil Akhir 1436H
06 April 2015M

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتهُ

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم

Dosa itu meresahkan jiwa kerana orang yang berdosa bukan sahaja menentang Ilahi tetapi menentang hati nuraninya sendiri.

Dosa bukanlah perkara remeh kerana dosa akan membawa manusia ke neraka, iaitu tempat azab yang paling dahsyat. Kita mesti benci dan takut melakukan dosa sepertimana kita tidak mahu tercampak ke dalam api neraka. Dosa itu menjadi punca murka Allah kepada kita. Apabila Allah murka, hidup kita tidak akan diredhai di dunia mahupun di akhirat. Kita lihat sahaja akibat yang berlaku kepada kaum-kaum terdahulu oleh kerana dosa yang mereka lakukan.

Allah inginkan kita belajar daripada pendosa. Banyak ibrah yang boleh diambil daripada sisi gelap sama seperti sisi terang pada sesuatu peristiwa. Bak kata pepatah, yang baik dijadikan teladan, yang buruk (jahat) dijadikan sempadan. Setiap pendosa pasti akan mendapat balasan, samada cepat atau lambat sahaja. Impak dosa pasti berlaku.Firman Allah yang bermaksud:
“Sesungguhnya hawa nafsu itu akan sentiasa mengajak kepada kejahatan”.
(Yusuf: 53)

Al-Nawwas bin Sam’an al-Ansari bertanya kepada Rasulullah SAW,
“Apakah yang dimaksudkan dengan kebajikan dan dosa?”
Baginda bersabda yag ertinya:
“Dosa ialah apa yang menimbulkan resah di hati kamu dan kamu benci jika ia dilihat orang”.
(Hadith Riwayat Muslim)

Kita terlupa bencana akibat dosa boleh datang dengan tiba-tiba. Rasulullah SAW pernah berdoa memohon agar Allah tidak menurunkan bala bencana ketika gerhana berlaku. Baginda akan solat dengan penuh tawaduk dan Baginda berdoa yang bermaksud:
“Tuhanku! Tidakkah engkau telah berjanji untuk tidak mengazab mereka (umat Islam), dan aku  berada bersama mereka . Tidakkan engkau telah berjanji untuk tidak mengazab mereka (umat Islam), sedangkan mereka adalah orang yang bertaubat”.
(Hadith Riwayat Abu Daud)

Itulah sikap yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW, insan yang maksum daripada dosa dan dijamin masuk syurga. Dengan segala kelebihan itupun Baginda masih tidak terasa ada jaminan keselamatan daripada bala bencana. Sinisnya, bagaimana nasib kita yang setiap masa bergelumang dengan kemungkaran dan kemaksiatan, kadang-kadang hidup di tengah kota yang dikelilingi premis dosa? Walau bagaimanapun, bencana alam atau apa jua musibah dan lain masalah  sebenarnya boleh membawa rahmat jika kita dapat mencungkil ibrahnya yang tersirat. Ia boleh diumpakan sebagai racun kepada hati yang derhaka kepada Allah tetapi penawar kepada hati yang tunduk dan patuh kepada Allah.

Daripada Thauban RA, Nabi SAW bersabda yang maksudnya:
“Sesungguhnya seseorang insan terhalang daripada mendapat rezeki lantaran dosa yang dilakukanya”.
(Hadith Riwayat Ibnu Majah)

Bertaubatlah. Jika kita bertaubat, Allah berjanji akan menghapus semua akibat dosa buruk kita. Pintu taubat masih terbuka luas untuk kita. Allah SWT berfirman yang ertinya:
“Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang itu, Allah akan menggantikan kejahatan mereka dengan kebaikan, dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”.
(Al-Furqan: 70)

Justeru, jauhilah semua dosa-dosa kecil atau besar dalam hidup kita dan sentiasa menghidupkan hati kita dengan iman dan taqwa dan sentiasa muraqabah  dengan Allah SWT.

Semoga kita  semua diampunkan oleh Allah SWT  terhadap  dosa-dosa kita yang telah lalu dan akan datang dan di beri-Nya rahmat dan keredhaan-Nya didunia dan akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan