Khamis, 9 April 2015

ikan & katak

Ada seekor katak 🐸 yg nampak nelayan.. sedang memancing... Jadi katak🐸  itu pun masuk kedalam air 🌊 dan ingin berjumpa ikan🐟 . Katak itu tegur ikan🐟  yg sedang memakan umpan nelayan.. itu.
Katak🐸  itu beritahu pada ikan🐟  "jangan makan cacing🐛  ni, sebenarnya ini perangkap, kalau kau makan juga, kau akan di tangkap, perut kau akan di belah.., kulit kau akan dibakar atas 🔥 api🔥 . mereka akn makan kau ( sebabnya katak🐸  ini tahu keadaan di atas darat )". Tapi ikan 🐟 ini tak ambil endah teguran si katak🐸  dan bila sahaja ikan🐟  itu makan umpan itu, ikan itu di sentap dan ditarik naik keatas.., ikan itu terkejut, dia nampak apa yang dikatakan oleh katak🐸  sebenar adalah benar. Dia yakin yg dia akan di bakar🔥 , kulitnya akan disiat.., perutnya akan dibelah. Ikan 🐟 itu sangat menyesal...
Tapi, tak ada dah peluang untuk kembali dalam air.🌊
Ulama' beritahu.
Keadaan sama pada kita manusia👫 ....bila ada orang 👦 beritahu kepada kita keadaan kita nanti, padang masyhar, balasan neraka, balasan syurga⛲️, azab neraka..,titian sirat, kita ambil tak endah saja. Bila sudah mati ,hijab akhirat akan dibuka.
Kita nampak manusia yg dibakar atas api🔥 🔥 . Orang yg akan diseksa kerana melakukan maksiat dan kemungkaran. Seperti mana keadaan ikan🐟  telah nampak apa yg berlaku di atas darat.
sahabatku yg disayangi Allah. Kita hanya ada satu peluang sahaja untuk beramal di dunia ini. Jadi jangan bazirkan usia 👶 👦 👴 dan keringat kita perkara yg sia-sia, terutamanya bab akidah pegangan kita islam. semoga Allah beri kita kefahaman . Aamiin Allahumma Aamiin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan