Rabu, 8 April 2015

US

PERBEZAAN ANTARA UNCLE SAM, SAMIRI DAN SAM ANAK NABI NUH A.S

Sebenarnya ada perbezaan ketara antara Uncle Sam, Samiri dan Sam anak Nabi Nuh A.S.Mereka bertiga adalah 3 individu yang berbeza. Uncle Sam berasal dari nama Samuel Wilson, seorang tukang bungkus daging dari Troy, New York.

Adapun istilah “Uncle Sam” berasal dari peristiwa perang 1812. Pada saat Perang 1812, Samuel Wilson, seorang pembungkus daging memperoleh kontrak untuk membungkus daging untuk Angkatan Darat dalam Perang di utara. Daging yang dikirim kemudian dikemas dalam tong dan menjadi milik lembaga pemerintah, sehingga diberi identiti “US”. Saat menerima bungkusan daging tersebut, muncul lelucon dikalangan tentara bahwa identiti "US" tersebut adalah kepanjangan dari “Uncle Sam”, yang membungkus produk bukan United States.

Dari waktu ke waktu, diyakini, apa pun yang ditandai dengan initial yang sama (milik Angkatan Darat sebanyak itu) juga menjadi dikaitkan dengan namanya. Sejak saat itulah United States menjadi sinonim dengan Uncle Sam. Istilah ini semakin dikenal ketika dalam Perang Dunia I (1914-1918) seorang ilustrator dan designer poster Amerika bernama “James Montgomery” mengangkat nama Uncle Sam dan mengadaptasinya menjadi sebuah propaganda ke dalam sebuah poster berwujud kartun.

Sosok Uncle Sam digambarkan memiliki jangggut pendek,topi panjang ala tukang sulap dengan gambar bintang di tengah topinya sambil memakai jas berekor ala conductor muzik classic lalu lalu tangannya menunjuk dengan tulisan dibawahnya “I Want You” . Maka lengkaplah penyesuaian"Uncle Sam" sebagai simbol Amerika Syarikat.

Manakala Samiri adalah sosok tubuh yang disebut-sebut sebagai   Dajjal di akhir zaman, adalah dikatakan bayi yang dihanyutkan sama waktu dengan Nabi Musa A.S dihanyutkan.

Sedangkan Sam anak Nabi Nuh A.S adalah anak yang baik. Anak Nabi Nuh A.S yang ingkar kepada ayahnya adalah yang bernama Kan'an.

Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan