Ahad, 15 Julai 2012

Runtuh



Dengan berlakunya runtuhan papan tanda atau sign board gergasi Pusat Penyelidikan Universiti Malaysia Terengganu di Bukit Kor, Marang ini maka bertambahlah koleksi runtuhan di Terengganu..

Runtuhan ini dilaporkan telah berlaku pada 9hb Julai.. kalau orang Terengganu tak boleh nak fikir lagi kenapa sering berlaku runtuhan demi runtuhan di Terengganu ni... entahlah..

Tapi Ahmad Said  MB Terengganu kata banyak insiden binaan runtuh berlaku di negeri ini adalah akibat pemaju mengabaikan integriti mereka demi mengejar keuntungan singkat.

Integriti korok mung Mat Said.. Kalau projek RM100,000  yang diluluskan Kerajaan tapi dapat kat Kontraktor yang buat projek tu cuma RM20,000 nak jaga integriti apa ke bendanya.. 

Macam mana tak runtuh projek nak kena bagi siap, budget dah tinggal sikit pasal filter berlapis-lapis.. ya lah dari yang tandatangani 'Letter of Intend' (LOI) sampai ke yang jaga stor semua mahu komisyen.. macam itulah jadinya..

Masa design structure guna mild steel angle 1/4" tebalnya.. structure analysist pun berdasarkan mild steel angle 1/4".. tapi pasal budget dah tinggal ciput.. material pun kena tukar.. dari 1/4" jadi 1/8"..

Depa kata.. bukan rasuah tapi komisyen.. Najib yang ajar..

Baca apa Mat Said kata ni...
MB: Kontraktor, pemaju perlu jaga intergriti bila laksana projek

KUALA TERENGGANU - Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said hari ini mengingatkan kontraktor dan pemaju projek agar sentiasa menjaga nilai integriti, profesionalisme dan kepentingan awam bila melaksanakan projek yang diberikan.

Menurut beliau, banyak insiden binaan runtuh berlaku di negeri ini adalah akibat pemaju mengabaikan integriti mereka demi mengejar keuntungan singkat.

Menurut beliau, lebih malang lagi insiden itu membabitkan prasarana awam seperti sekolah, jambatan, kemudahan sukan dan sebagainya, malah ada kes-kes yang membahayakan nyawa.

"Insiden-insiden ini mendedahkan kepada kita bahawa ada segelintir di kalangan pengusaha bidang ini yang mengabaikan nilai integriti, profesionalisme dan kepentingan awam," katanya pada Seminar Transformasi Pembinaan dan Pembekalan dan Summit 2012 selama empat hari di sini.

Teks ucapannya dibacakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri Datuk Za'abar Mohd Adib.

Ahmad berkata pemain-pemain sektor pembinaan dan pembekalan yang mampu bertahan lama dalam bidang mereka adalah kerana mereka memberikan perkhidmatan terbaik dan berkualiti.

Sementara itu, Ahmad mencadangkan agar kontraktor dan pemaju melebarkan  aktiviti perusahaan mereka ke luar sempadan negara.

Presiden Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama) Datuk Moehamad Izat Emir berkata seminar itu untuk melahirkan lebih ramai pengusaha dan pemain-pemain Bumiputera dalam sektor pembinaan yang berkemahiran.

Beliau berkata transformasi adalah penting bagi memastikan usahawan Bumiputera dapat kekal kompeten dan berdaya saing dalam era ekonomi yang mencabar. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan