Saturday, 21 July 2012

telur neraka

Sedikit info berkaitan RIBA, copy dari Ustaz Ibnu Batoota.

Fenomena budak asrama,kisah benar berlaku kat aku masa di asrama afrika:

-KISAH IBNU BATOOTA DAN TELUR-

Kawan= K
Ibn batoota= IB
Ustad= U

K: bro,ada telor tak?aku nak masak meggi ni..esok aku ganti balik....

IB: nak telor org ke telor ayam?

K: telor ayam la moron...

IB: ok.....(bg telur sebijik,saiz besar,gred A)

Esoknya....

K: abg telor,ni telor ko yg aku pinjam semalam...nah...

IB: less teach(kurang ajar) punya budak...pape pun,trima kasih.....

................
................
Err.....
Tapi.....

K: tapi apa?ni telor ayam bukan telor buaya...

IB: ye aku tau,tapi telor ni kecik,gred F,aku bagi smlm telor besar,gred A....

K: aku nk buat mcm mana,kat kedai jual ni je...ala kira halal la ek...

IB: aku tak kisah...cuma dlm mazhab syafie,makanan yg ditukar dgn makanan,wajib sama rata dari segi sukatan,saiz,berat,jenis,gred....kalau tak...jadi RIBA!

K: ha??

IB: AKU TAK NAK MASUK NERAKA SEBAB TELOR!!!!!!

K: Wei!!rileks la...!!!

IB: huh..huh...(slpas ditenangkan)

K: jom tanya ustad psl ni....

Esoknya..dlm kelas...selepas cerita kt ustad..

U: ye,jadi riba,habis aar korang!!masuk neraka sebab telor!!!

K dan IB: TIDAAAAAAAAKKKKKK!!!!!!

U: hehehehehe...dah2,pegi smyg taubat..lps ni jgn buat lagi...

CELAKA PUNYA TELOR!!!

Pengajaran: aku yakin benda ni byk berlaku kat korang..dan lepas ni jgn buat lagi...kalau korang nak pakai telur,gula,garam,buah,makanan2 lah,JANGAN GUNA AKAD PINJAM...tp akadkan sbg hadiah...dan bila ganti balik pun,gunakan akad hadiah..sbb kalau pinjam makanan,wajib bayar dgn makanan tu jugak..kalau tak jadi riba...

No comments:

Post a Comment