Rabu, 19 Jun 2013

miscomm

TAKKAN ITU PUN TAK TAU NAK FIKIR?

'Nanti abang singgah pasar beli ikan tau..'

Bersahaja suara makcik memberi pesan pada suaminya melalui telefon. Saya yang mendengar perbualan mereka, sedikit kehairanan. Laju mulut bertanya ;

'Makcik tak bagitau pun ikan apa nak beli, tak apa ke?'

'Alah, takkan itu pun pakcik kau tak tau nak pikir. Pandailah dia tu nanti.' Bersahaja lagi jawapannya, tapi penuh yakin.

Setengah jam kemudian, Pakcik balik dari pasar, menghulur seplastik bungkusan. Laju makcik membukanya. Berubah serta merta airmukanya yang sedang ceria berbual dengan saya.

'Ikan cencaru? Ya Allah, saya ni nak masak asam pedas. Mana sedap dengan cencaru. Tawar! Patutnya, awak beli ikan tenggiri atau ikan parang tadi.' Ngomelnya terhadap sang suami.

Pakcik yang tengah kepanasan baru sampai, makin panas hatinya dengan kerenah sang isteri.

'AwaK tak pesan nak ikan tenggiri. Awak cuma pesan beli ikan. Saya pun beli jelah ikan cencaru.'

'Alah awak tu.. semua nak kena bagitau. Malas saya nak bercakap dengan awak ni.' Laju tangannya menyentap beg plastik berisi ikan tadi, sambil mengomel-ngomel sendiri. Aduhai..

Anda pernah mengalami situasi seperti itu? Situasi yang pastinya mengundang marah dan tekanan bukan sahaja pada diri sendiri, malah melibatkan emosi dan perasaan orang lain juga..

Jika dinilai kisah di atas sepintas lalu, dengan mudah kita akan meletakkan beban kesilapan tersebut pada si makcik. Kenapa dia tidak beri arahan dengan jelas? Tak pasal2 pakcik kena marah. Namun, sedar atau tidak, adakalanya kita sendiri pernah membawa watak makcik tadi. Tidak mahu meluahkan perasaan dan keinginan kita dengan tepat, akhirnya gigit jari dan merana sendiri.

Ada seorang isteri yang mengadu dengan soal suaminya yang 'malas' membantu kerja2 rumah. Aduannya sengaja dibuat di depan sang suami. Maka ia bertukar menjadi satu sindiran yang menyakitkan halwa telinga sang suami.

'Orang lelaki sekarang ni memang malas tolong bini. Tau makan tido aje. Kok ye pun penat kerja, apa salahnya sesekali tolong buat kerja2 rumah. Sejuk sikit hati kita ni. '

Suaminya yang rasa tersindir dengan kata2 si isteri laju mulut menjawab.

'Nak tolong macammana? Kalau kita menyapu, dikatanya tak bersih. Kalau basuh pinggan, dikatanya tunggang langgang rak pinggan tu..ada aje yang tak kena. Bosanlah!'

'Memang betul. Ada ke menyapu sampah besar-besar aje. Yang kecik2 bawah-bawah sofa tu dibiarkan aje. Belum masuk cerita bab habuk yang bla..bla..bla..' Panjang leter si isteri.

Saya dan beberapa sahabat yang mendengar tersenyum kambing dan garu kepala dibuatnya. Aduhai..depan orang pun suami isteri ni boleh berbalah. Masalah kecil sahaja, tapi sebab tidak dibincangkan dengan baik, maka bertukar menjadi beban dalam rumahtangga.

Dalam hidup yang sangat penuh dengan ujian ini, kita seboleh-bolehnya harus cuba untuk meminimakan masalah yang ada. Luahkan keinginan kita. Nyatakan pengharapan kita dengan jelas. Jangan sesekali kita mengharapkan orang lain tahu apa yang ada dalam benak fikiran kita tanpa perlu kita memberitahunya. Ingatlah, mereka bukan kita dan mereka berfikir tidak sama seperti kita! Sebab itu pentingnya berterus terang. Ia jauh lebih mudah dan mampu menghindar banyak masalah.

Perhatikan beberapa contoh di bawah :

- Abang nanti beli ikan tenggiri sekilo ye. Cari yang masih segar tau, jangan beli yang dah lembik atau mata merah.

- Kalau abang tengok saya merajuk atau tiba-tiba marah2, abang cepat2 peluk saya ye. Biasanya, cepat hati saya sejuk kalau abang peluk saya. Kalau abang buat tak tahu, saya selalu rasa makin nak marah aje.

- Abang tolong sapu sampah kat ruang tamu jap. Saya nak mandikan ALia ni. Kalau sapu tu, jangan lupa sapu sekali yang bawah sofa atau meja tau. Takut Alia kutip masuk mulut nanti.

Ayat-ayat diatas adalah antara contoh penerangan yang cukup jelas terhadap 'pengharapan' seorang isteri terhadap suaminya. Ia dinyatakan dengan alasan munasabah malah lebih penting lagi, perkara tersebut dinyatakan SEBELUM IANYA BERLAKU..bukan selepasnya!

Seseorang yang ditegur selepas dia melakukan sesuatu kesilapan tidak mudah menerima teguran tersebut tanpa rasa bengang. Pasti ada sedikit rasa tidak puas hati dalam dirinya. Berbeza jika dia sudah dimaklumkan lebih awal tentang sesuatu 'tugas', tentu dia akan berasa lebih 'terpandu' dan lebih jelas dengan apa yang perlu dilakukannya.

Apatah lagi, setelah dia berjaya melakukan tugas tersebut dengan baik, kita mengiringinya dengan ucapan terima kasih dan pujian. Pasti lebih kembang hatinya dan makin bersemangat untuk melakukannya pada masa yang lain.

Sahabat,
Jika sesekali kita berasa kecewa dengan tindakan orang lain terhadap kita, mungkin kita perlu bermuhasabah diri juga. Adakah dia tahu apa yang ada dibenak fikiran kita? Pernahkah kita meluahkan pengharapan kita kepadanya dengan sejelas-jelasnya? Sebenarnya, banyak masalah akan selesai dengan jalan berbincang dan berterus terang. Ia jauh lebih baik dari kita memendam rasa sakit hati dan akhirnya kecewa sendiri.

Setelah kita berusaha, tetapi masih kecewa dengan hasilnya, barulah ia boleh dianggap sebagai ujian dari Allah. Tetapkan hati dan bersabarlah. Namun, sebelum kita mencuba untuk meluahkannya, ia tidak boleh dianggap sebagai ujian, ia mungkin satu kesilapan.

Ingat, jangan sesekali kita menghukum orang lain atas kesilapan kita. Jangan fikir mereka boleh fikir apa yang kita fikir.. Bantulah mereka memahami diri dan pemikiran kita..

' Dan orang-orang yang mengganggu serta menyakiti orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman dengan perkataan atau perbuatan yang tidak tepat dengan sesuatu kesalahan yang dilakukannya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan menuduh secara dusta dan berbuat dosa yang amat nyata.'
[ Al Ahzab : 58 ]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan