Sabtu, 13 Julai 2013

Dakwah


بِســـــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

آللّهُمَ صَلّیۓِ ۈسَلّمْ عَلۓِ سَيّدنَآ مُحَمّدْ وَ عَلۓِ آلِ سَيّدنَآ مُحَمَّدٍ
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الْعَظِيمَ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ
سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبرولاَحَوْلَ وَلا قُوَّةَ إلاّ بِاللهِ الْعَليِّ الْعَظيمِ

Suara saya amat merdu, 
bayangkan kalau saya bayan atau ceramah,
semua orang akan terpukau dgn kemerduan suara saya,
melebihi isi bayan yang akan saya perdengarkan...
macamana saya nak berdakwah?

Nabi Daud as suaranya apabila membaca kitab Zabur...
angin berhenti berhembus,
sungai berhenti mengalir,
burung di udara berhenti tiba-tiba...
dan esok ahli syurga akan diperdengarkan bacaan kitab Zabur olehnya,
yang mana mereka akan tercengang 40 tahun!!!
Tapi Nabi Daud as kerja utamanya ialah dakwah...

Saya sangat kacak,
Tak pernah ada gadis yg tidak menoleh bila ternampak saya,
melirik mata mereka...
saya khuatir bila saya pergi jaulah ziarah rumah ke rumah,
anak-anak gadis akan jatuh cinta dgn saya...
akan mengekori belakang saya...
bagaimana mungkin saya berdakwah?

Nabi Yusuf as seorang yg sangat tampan,
dikatakan tidak ada yg sebelum dan selepasnya hingga hari qiamat,
seorang yg melebihi ketampanannya...
katanya baginda as mewarisi kecantikan Sarah as,
yg kecantikannya tiada bandingan sebelum dan selepasnya hingga qiamat...
tercatit dalam Al Quran kisah Yusuf as,
apabila melintas saja wanita2 yg tadinya menghiris limau,
tanpa disedari telah menghiris jari2 mereka dek terpegun dgn ketampanan Yusuf as...
dan kelak ahli2 syurga akan memiliki wajah setampan Nabi Yusuf as...
MasyaaAllah...
Namun, kerja utama baginda as ialah dakwah ilAllah...

Saya sakit, badan lemah, tak berdaya...
sudah sekian lama saya menderita kesakitan,
macam tak mau sembuh2...
boleh makan?
emm...aaa...boleh lagi...
tapi, tak mampulah saya nak pergi dakwah orang lain...

Nabi Ayyub as sakitnya tak ada bandingannya...
lama dia menderita kesakitan,
ulat2 mendapat rezqi dari luka2 ditubuhnya,
namun dia tidak marah...
anak2nya semua ditimpa musibah,
mati semua...
yg tinggal dia dan isterinya saja...
namun berkat kesabarannya,
dan keredhoannya menerima ujian dan taqdir,
akhirnya dia kembali sihat...
dikurniai anak2 lagi...
dalam kesakitannya dia tetap berdakwah...

Saya sibuk!!!
Pengarahlah katakan...
hari cuti pun saya tak dapat rehat.
Kadang2 mesyuarat di luar kawasan berhari2...
kena pergi program kerajaan...
amanah rakyat dalam tangan saya...
takda masa saya nak berdakwah-dakwah ni...

Nabi Sulaiman as siapa yg tak kenal,
seluruh dunia di bawah takluknya,
pentadbirannya meliputi bukan saja manusia tapi jin,
angin, haiwan dan segala-galanya...
namun, baginda giat berdakwah kepada seluruh rakyat baginda...

Saya gagap, gugup, gabrah dan macam2 g lagi...
Takut org tak faham cakap saya...
Macamana nak dakwah orang?

Nabi Musa as...
Percakapannya tersekat-sekat...
namun bila Allah SWT perintah dia untuk dakwah firaun,
tiada apa alasan yg diberi!
terus dia sedia sambut takaza...
kemudian baru teringat, oh, percakapanku tak lancar...
lantas dia berdoa 'robbisy rohli, sodri...wayassirli amri...' dstnya...
dan mohon seorang untuk berganding dgnnya...Harun, saudaranya...
dan tidak lagi dia menoleh ke belakang, dakwah terusss!!!

Saya miskin,
nak makan pun tak cukup wang...
rumah pun hanya pondok kecil...
bagaimana saya nak gunakan harta, diri, masa saya untuk dakwah?

Nabi Isa as...orang yg paling zuhud di dunia...
hanya ada sekeping papan,
di pagi hari diletak papan itu di sebelah timur agar terlindung dari panas matahari pagi,
di waktu petang di letak papan itu di sebelah barat melindunginya dari bahang petang...
hartanya sebuah cebuk/gayung guna untuk ambil wudhu...
tapi dia buat dakwah sepenuh masa...

INGATLAH SETIAP KELEBIHAN DAN KEKURANGAN KITA BUKAN ALASAN UNTUK KITA TIDAK MEMBUAT KERJA DAKWAH SEBAGAI KERJA UTAMA KITA!!!
SEMUA KISAH PARA ANBIYA' TERCATIT DALAM KITAB AL-QURAN UNTUK KITA AMBIL IKTIBAR BAHAWA KITA UMMAT NABI AKHIR ZAMAN, KERJA KITA IALAH MENYAMBUNG KERJA NABI SAW AGAR AGAMA KEKAL HIDUP DI PERMUKAAN ALAM INI SEHINGGA SAMPAI MASA YANG DITETAPKAN OLEH ALLAH SWT...
AYUH! APA TUNGGU LAGI! BUATLAH KEPUTUSAN SEKARANG! KALAU KITA TIDAK BUAT KERJA, ALLAH AKAN PILIH ORANG LAIN UNTUK MENGGANTIKAN KITA!


INGATLAH, ALLAH TIDAK BERHAJAT KEPADA KITA UNTUK MENURUNKAN HIDAYAT, TAPI KITALAH YG BERHAJAT KEPADA ALLAH UNTUK MENDAPAT HIDAYAT...*Umi Ali*

Tiada ulasan:

Catat Ulasan