Jumaat, 19 Julai 2013

guru mesia

"Terkejut kita apabila mendengar berita Astro Awani melaporkan komen seorang bekas Pengarah Pendidikan Malaysia Allaudin Mat Dom mengatakan guru pelatih yang ada di IPG dan sudah menamatkan latihan perguruan di IPG perlu bersedia menukar profession kerana jawatan guru sudah kurang atau tiada. Kita tidak tahu bahawa mungkin ini bukan idea dia tetapi idea Menteri Pendidikan Baru Deris Jusoh yang sengaja dilontar untuk test market.

Persoalan nya mengapa pihak kementerian beriya-iya sangat mahu pelajar cemerlang melayu menjadi guru kalau mereka akan di campak macam sampah di hujung latihan perguruan mereka.Sekarang pemohon pre service teacher dengar dengar nya kena 7A.

Perlu di ingat bahawa status guru pelatih di IPG ialah pre service teacher yang bermakna mereka telah menjadi guru tetapi perlu di latih dahulu saperti juga polis tentera nurse dan bomba. Sebab itu lah mereka mendapat elaun sebelum mendapat gaji apabila di lantik kelak.

Alangkah rugi nya masyarakat Melayu apabila pelajar cemerlang mereka yang sepatutnya menjadi engineer oil and gas dan scientist tiba tiba di perdaya sebegini rupa. Ini jelas satu kezaliman kepada guru pelatih, masyarakat guru dan ibu bapa guru pelatih.

Untuk menyalahkan kes lanjutan pencen umur 60 sebagai alasan melakukan zalim kepada guru pelatih juga ada lah satu helah yang jahat. Adakah Kementerian Pelajaran tidak ada jawatan kuasa unjuran keperluan guru negara mengikut ratio bilangan rakyat per guru serta bukankan mereka dengan senang dapat mengetahu berapa ramai guru akan bersara pada tahun hadapan 2014 ( batch pertama saraan 60) dan berapa ramai patut di latih 5 tahun sebelum itu.

Adakah kementerian pelajaran yang dapat mengeluar Pelan Induk Pendidikan Negara versi 2 tidak berkeupayaan mengurus pendidikan negara sehingga tidak dapat unjurkan pengambilan dan penamatan perkhidmatan guru. Yang paling kartun nya pula guru sekolah yang ada yang sudah tidak minat belajar di galakkan untuk menyambung part time degree pendidikan di university swasta dan universiti tempatan. Kalau dah tahu bilangan guru berlebihan mengapa di sponsor lagi guru yang tua membuat degree. Bukankah ini menjejaskan lagi guru pelatih muda.

Kalau lah masaalah kewangan menjadi masaalah negara mengapa pula ada yang mencadang guru bahasa inggeris dari india untuk mengambil alih tempat guru pelatih tesl. Adakah sekarang kroni BN sudah mencium wujud nya peluang dari kontrak membekal guru dari luar negara ke sekolah Malaysia walau pun menjejas peluang orang Melayu menjadi guru.

Sebenarnya sekarang pihak Kroni BN sudah merintis jalan untuk mencuri duit melalui sistem pendidikan malaysia sehingga terdengar desus desas ada kroni BN sendiri yang sudah merancang membina pusat latihan guru swasta untuk melatih guru tempatan dan luar negara.

Kita harap kerajaan jangan mempermain mainkan sistem pendidikan Malaysia kerana sudah beberapa kali sistem pendidikan kita di peringkat rendah menengah dan tinggi sudah gagal namun rakyat masih bersabar.

Lihat saja kegagalan pengajaran sain dan math dalam BI yang menyebabkan tercicir anak luar bandar. Lihat saja kegagalan pengajian tinggi menghasilkan pelajar yang di kehendaki oleh pasaran kerja, Lihat saja bagaimana BN menghancurkan pasaran kerja tempatan dengan mengambil pekerja asing. Saya rasa Menteri Pelajaran sekarang elok lah meletak jawatan kerana gagal merancang dengan baik masaalah pendidikan negara."
 


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=7430

Tiada ulasan:

Catat Ulasan