Saturday, 13 July 2013

korek idun

oleh: wacanaku

Korek hidung ketika puasa batal ke tak?
Selamat berpuasa bagi yang berpuasa! He he.. Memula pun dah ayat sarkastik kan.... Betul la tu... Buat apa nak wish selamat berpuasa bagi yang tak puasa kan.. Harap-harap yang tak puasa tu berpuasa la yer... Sebab puasa nie satu ibadat wajib yang banyak membantu menyihatkan tubuh badan  kita... Tak rugi pun berpuasa.... Bagi yang berpuasa pulak.. banyak sangat perkara yang sebenarnya tak membatalkan puasa...tapi duk anggap membatalkan puasa.... Antaranya ialah...

Muntah - Muntah nie yang batal hanyalah muntah DENGAN SENGAJA.... Maksudnya muntah yang sengaja dibuat....Contohnya macam yang selalu model-model buat tu... Dijolok-jolok ke dalam mulut nak paksa muntah... Haaa....tu batal la tu... Tapi kalau muntah tak sengaja macam perempuan yang kene morning sickness pepagi tu kan... Tak batal puasa.... 

Korek Hidung - Adalah dipersetujui ramai ulamak... yang korek hidung nie batal... JIKA anda korek hidung tu sampai ke dalam otak! he he... Maknanya korek hidung diklasifikasikan sebagai tidak membatalkan puasa... Kalau korek hidung pastu makan taik hidung dengan sengaja...yang tu batal! 

Korek Telinga - Yang nie pun sama macam korek hidung.... Tidak batal.. So jangan simpan taik telinga tu sampai berkerak semasa anda berpuasa... korek je tapi jangan sampai ke otak...Kalau tetap rasa was-was... Korek lepas azan maghrib.. orang lain duk bantai nasik, korek bantai korek telinga... sonang citer..he he he

Berkumur - Ada sesetengah orang tu takut nak berkumur dalam bulan puasa... Berkumur tak membatalkan puasa.. tapi jangan terlampau kerap sebab ada sesetengah ulamak kata berlebihan boleh membawa ke arah batal puasa.... Minum air kumur tu komfem batal! Takde kompromi.. So jangan minum air kumuran ketika ambek wudhu'.

Suntikan - Kalau untuk berubat seperti suntikan insulin atau suntikan demam... Tidak batalkan puasa...  Tapi kalau suntikan glukosa yang biasa untuk tak bagi lapar tu... kalau sengaja nak kurangkan kelaparan... Dipersetujui batal...Perlu rujukan yang lebih mendalam...

Kentut dan sendawa - Jika kentut dengan sengaja di khalayak ramai... Memang sengaja cari pasal la kan... ha ha ha Tapi tetap tak membatalkan puasa... Batal air semayang je... Sendawa pun tak batal.. air semayang pun tak batal ikut mazhab kita.. Bukan stakat kentut... terberak pun tak batal puasa... So, jangan ada sesape yang cuba tahan kentut dan berak ketika puasa yer... Trajis nanti..he he

Kentutlah sepuas hati...Puasa tak batal yer..:D

Kahak - tertelan kahak memang sah-sah tak batal... Sebab "ter" tu... Tapi mengikut ulamak... kahak nie kalau setakat kawasan tekak tu... masih boleh ditelan...kalau dah terkeluar ke bahagian depan lidah... Dah keluar habis dah dalam mulut.. yang nie patut dibuang..jangan telan kerana dianggap membatalkan puasa... 

Keluar air mazi - Yang nie pendapat ulamak bercampur... Tapi yang paling ringan, dan jugak ikut mazhab syafi'e... tidak membatalkan puasa... Walaupun tak batal...dari mana sumber penyebab keluarnya air mazi tu tetap menguruskan pahala puasa korang... Sah-sah tengok atau membayangkan sesuatu kan... :)

Keluar air mani - Kalau tak sengaja macam mimpi... tidak membatalkan puasa.... kalau keluar air mani kerana ghairah atau berfikiran lucah... itu dianggap SENGAJA dan sah-sah membatalkan puasa.. WAJIB QADHA.. So.. wish-wish la bermimpi selalu...hahaha.. Pun boleh....

Haaa... tu ler yang selalunya menjadi perkara popular masyarakat nak tahu pasal puasa nie... Padahal ada banyak lagi perkara yang lebih penting... Contohnya... PUASA TIDAK AKAN SEMPURNA JIKA IBADAT WAJIB LAIN TIDAK SEMPURNA.... Faham? Maksudnya puasa korang mungkin jatuh ke kategori sia-sia jika korang TIDAK SOLAT.... Solat nie tiang agama... Apa-apa ibadat yang dibuat dikira dalam perhitungan jika solat tidak ditinggalkan..... Ramai dari kita duk pentingkan korek tak korek je... Tapi solat buat main-main... Mulut bila bercakap tak jaga... Sila faham konsep berpuasa mengikut konteks agama... bukan bahasa yer...

Sama juga dengan melihat rancangan yang sia-sia dan mendedahkan aurat di TV... Mengurangkan pahala berpuasa kita... Duk dengar lagu je memanjang...duk tengok golek-golek ala-Korea atau Bollywood... tu semua mengurangkan pahala... Dan jika berlebihan... Mungkin puasa kita jatuh ke tahap...SIA-SIA.... Lapar dan dahaga je dapat... Pengisian.....KOSONG.

Itu pentingnya penghayatan... Puasa nie satu ibadat rohani dan jasmani... Jasmaninya untuk kesihatan tubuh badan terutama kesihatan sistem pencernaan kita... Rohaninya... kita dapat merasai susah-payah golongan yang susah... Kita berpuasa cuma dari subuh hingga ke maghrib... Orang miskin nie berlapar kekadang sehari suntuk dan kalau dapat makan pun nasik dengan kicap je... Cuba bayangkan... Betapa banyak nikmat hidup yang kita dah dapat.... dan apa yang kita dah buat dengan nikmat tu? 

P/S: Puasa ikhlas kerana Allah dan selalu mengingatkan diri..bahawa Allah sentiasa melihat apa yang kita buat...

No comments:

Post a Comment