Tuesday, 16 July 2013

inbox

Suatu hari, seorang gadis jelita menerima satu private message di INBOX Pecebuknya. Ditiliknya dulu siapa sender. Kalau muka hensem, baru buka. Kalau DP kartun, ignore. Kalau DP Islamik, ignore. Kalau DP politik, block.

Kebetulan yang inboxnya itu jejaka kacak. Dibukanya mesej dan dibalas sapaan jejaka itu.

Jejaka: Terima kasih sudi approved saya jadi kawan awak.

Gadis: Sama-sama

Jejaka: Boleh saya tanya soalan tak?

Gadis: Saya single. Jangan risau, bukan tunang sesiapa. Bukan awek sesiapa. Bukan isteri sesiapa. Saya hak milik ibu dan ayah saya. Jelas?

Jejaka: Bukan itu yang saya nak tanya.

Gadis: Habis tu?

Jejaka: Saya nak tanya, awak dah minta izin ibu ayah awak ke letak gambar posing banyak-banyak ni kat Pecebuk? Dah tanya pendapat ustaz dan ustazah?

Gadis: !!!!!!!!!!!!!!!!

Jejaka: Takpe. Kalau belum, minta dulu kebenaran ya. Saya bukan apa, mak saya suruh cari yang taat pada ibu ayahnya. Hormat ustaz ustazah. Itulah baru calon isteri mithali.

Gadis: !!!!!!!!!

Jejaka: Kenapa awak taip "!!!!" je?

Gadis: Boleh tak awak lenyap sekarang juga dari mata kitee? Sakit pullak hati kitee ni!

Jejaka: Ops. Baiklah. Mak saya ada pesan, nak cari isteri tu carilah yang boleh dengar nasihat, boleh dibimbing dan dengar kata serta penyabar lagi sopan santun orangnya. Assalamualaikum.

Gadis tu terus memblock jejaka itu tanpa segan silu lagi. Panas hatinya.

Tiba-tiba masuk mesej baru di INBOXnya. Eh, muka jejaka tu lagi. Kan dah block tadi.

Jejaka: Sori, ni akaun ke-2 saya, cuma nak bagitau...awak tak jawab salam saya lagi tadi tau.

Gadis: "WAALAIKUMUSSALAM WARAHMATULLAHI WABARAKAAAATUHHHH!!!"

Cerita: Muhammad Rusydi ( Rusydee Artz )

No comments:

Post a Comment