Tuesday, 2 September 2014

Temboro

××Perjalanan ke Temboro××
Alhamdulillah kami sekeluarga berpeluang mghantar adik pulang ke madrasah Pesantren Al Fatah Temboro Jawa Timur..kami berlepas dri klia dua... perghh..serius jauh berjalan ke balai berlepas.. xmcm Lcct n KliA lama...turun di surabaya dgn selamat di jemput pak supir sigget +6281332991479(ni no beliau..kalau nk jalan2 surabaya n nk ke temboro..mmg murah n baik sgt2 juga sempoi n beriman juga karkun)..

kami di bawa berehat dulu di hotel di kawasan surabaya..malam hari kami makan di restoran apong ramawati makan gurami(kaloi) 3 rasa...huhu.. first time makan ikan kaloi mak eloi2..pg esok nya kami di bawa ke ampel untuk menziarahi Maqam Wali dan Daie Bumi Jawa Hazrat Syeikh Sunan Ampel Rah..kemudian begerak je Gersik untuk menziarahi Maqam Sunan Giri rah..sambil2 tu kami shopping kupiah n rida..murah2 kot...

akhir sekali kami menziarahi maqam Sunan Maulana Malik Ibrahim rah..malam tu kami bermalam di Madiun satu kota yg sgt berdekatan dgn Perkampungan Islam Temboro..keesokkan paginya kami pergi ke puncak gunung Temboro yg di panggil Kota Sarangan..masyAllah..sgt2 cantik pemandangan n sejuk seperti di Cameron highland...ada tasik semula jadi dan dunia buah-buahan...kami menaiki bot laju ambil angin sekitar Kota Sarangan di puncak Temboro..makan sate kelinci(arnab) kenangan manis buat kami..bila senja baru lah kami turun ke perkampungan Islam Temboro..berdekatan dgn temboro kami brhnti di kota magetan(pusat barangan Kulit Indonesia)..pelbagai barangan kulit di jual dgn harga yg sgt murah..kami teruskan perjalanan memasuki Perkampungan Islam Temboro dgn hati yg berbunga mekar..dgn harapan dpt ambil istifadah n manfaat Agama spnjg keberadaan kami di sini..kami bermalam di homestay di tepian sawah dgn pmndgn yg sgt cantik kerana Hotel telah penuh...malam itu kami berehat..

seawal jam 3 pagi azan telah kedengaran..bukan subuh tp azan tahjud..masyAllah..dari segenap jalan telah keluar kaum adam dri anak2 sampailah yg peringkat umur tua..tangisan Doa untuk umat kedengaran di penjuru2 Masjid...walaupun hanya kampung tp masjid di temboro ada lebih kurang 15 buah masjid n satu masjid jamik yg sgt besar memuatkan lebih kurang 10 ribu org kerana masjid tak muat semua org lelaki pergi solat sb tu buat masjid banyak walaupun masjid banyak tp semua masjid penuh...masjid kat tempat kita??adusss...tempat dia masjid2 penuh cuma lelaki je..kalau pempuan pun g masjid rasa kne tambah masjid lg..org2 perempuan semua bersolat di rumah2 mereka..solat subuh masyAllah bacaan Imam seperti org arab...masjid padat..

sy ronder2 tgk masjid2 lain sebelum solat sb sni mcm Madinah iqomah nya lambat..masyAllah mmg penuh bro..lepas solat mereka selawat n zikir ramai..kemudian baca yasin..org kampung di temboro baca yasin tiap2 pagi dan khatam Quran 3 ke 5 kali sehari..khatam Quran taw bukan khatam 1 juz atau 1 surah ye..huhu..kmudian ada kuliyah subuh pula..bila waktu pagi mnjelang.. pelajar2 lelaki wanita dari tadika sampailah peringkat takshasus aliy(mcm phd) keluar dari rumah mereka menuju ke tempat pengajian masing2...ada yg kelas di pondok utara..ada yg di pondok selatan..ada yg di trankil..pelajar lelaki ada 10 ribu pelajar dan pelajar wanita ada 6 ribu pelajar..di kampung ini semua wanita berpurdah trmasuk anak2 kecil..makcik2 tua yg ke sawah n ladang tebu pun berpurdah..yg lelaki semua berkupiah..ia bukan peraturan n paksaan tp suasana Agama ini wujud hasil usaha Dakwah Tabligh oleh Mudir Madrasah Almarhum Kiyai Uzairon Thaifur Abdillah rah lepasan Ummul Qura Mekah yg mula buat usaha Dakwah sekitar tahun 70 an..

hasil dari kerja Dakwah ini kampung Temboro kembali kepada kehidupan Madinah Zaman Nabi SAW...di petang hari org2 kampung berkumpul di masjid2 mereka untuk mnjalankan usaha dakwah.. pelajar2 n org kampung boleh menunggang kuda di ptg hari..lepas asar setiap hari ada pengajian Hadis dan tafsir untuk satu kampung..org2 kampung hanya perlu buka radio temboro dari rumah kalau tak dpt ke Masjid..di malam hari pula ada kuliah magrib yg sampaikan oleh Ulama2 secara begilir2 mgikut jadual dan selepas isyak pula pelajar2 di wajibkan belajar Silat,Tomoi dan wingchun sbgai seni mmpertahankan diri..bukan kosong2 tp ada isi..di hujung minggu pelajar di ajar dgn ilmu perubatan Islam ruqyah mcm darussyifa juga pelajar di ajar cara Bekam,akupuntur dan beberapa teknik perubatan Islam Lagi..masyallah...

Bagi yg ingin bersuluk di sediakan tmpt suluk tp suluk yg jaga solat jemaah n di pimpin Ulama Dakwah bukan yg entah dari mne tu..huhu..banyak pelajaran yg kami dpt spnjg berada di sana..sy juga dpt berpeluang bertemu Hazrat Kiyai Nur Tahir lepasan Madina tahun 1973 abang ipar Almarhum Kiyai..minta nasihat beliau..beliau beri nasihat dan byk pekara juga yg kami muzakarahkan..org kampung ini mmg di didik dgn Dakwah Taklim dan Tazkiyah...seperti yg berlaku di Madinah dulu..

semoga ALLAH pilih kami lagi dan lagi untuk ke sini...semoga satu masa kampung kita juga dpt jadi seperti kampung Madinah Zaman Nabi Saw... Allahumma amin..sekian saja nukilan ringkas prjalanan kami..
 (30 poto)

No comments:

Post a Comment